Gå til innhold

Kaffegjester langveis fra

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi har begge en relativt stor familie og har funnet ut at det er nok best å invitere nermeste familie til middagen. Dette blir da rundt 70stk..Tenker da å invitere venner på kaffe og bryllupsfest, etter middagen. Det er da snakk om ca 30 kaffegjester. Men spørsmålet mitt er da,  hadde du gidde å komme i et bryllup som du må reise 3 timer til for å bare komme til kaffe og fest? Hadde kanskje tenkt å kompensere med fri bar til festen, men mulig dette hadde blitt like dyrt som om vi skulle ha bedd dem til middag? Er lokalet som står for alt og ikke vi som kjøper inn drikkevarene, så er jo litt pricey.. Vil jo gjerne at gjestene skal komme og få en god opplevelse 😊

Anonymkode: a1be7...23e

Videoannonse
Annonse
Gjest SykkelJenny
Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Vi har begge en relativt stor familie og har funnet ut at det er nok best å invitere nermeste familie til middagen. Dette blir da rundt 70stk..Tenker da å invitere venner på kaffe og bryllupsfest, etter middagen. Det er da snakk om ca 30 kaffegjester. Men spørsmålet mitt er da,  hadde du gidde å komme i et bryllup som du må reise 3 timer til for å bare komme til kaffe og fest? Hadde kanskje tenkt å kompensere med fri bar til festen, men mulig dette hadde blitt like dyrt som om vi skulle ha bedd dem til middag? Er lokalet som står for alt og ikke vi som kjøper inn drikkevarene, så er jo litt pricey.. Vil jo gjerne at gjestene skal komme og få en god opplevelse 😊

3 timer reise betyr jo at gjestene må overnatte - hvilket som kan gjøre bryllupet til en dyr fornøyelse for de det gjelder. Jeg hadde nok tenkt meg om mange ganger før jeg hadde takket ja til en slik invitasjon. 

Dere kan ikke lage til en rimelige middag? Jeg har vært i bryllup hvor vi først hadde en stor buffet hvor vi kunne forsyne oss med det vi ønsket - etterpå var det stort kakebord, åpen bar og dans resten av kvelden. Det var et utrolig kjekt bryllup, faktisk det beste jeg har vært i. 

Skrevet

Ts her.. nei prisen for middagen og lokale er satt per person og kan ikke endres. Dette er fordi lokalet holder alt dette. Så får det nok billigere med en slik løsning.. men det hørtes veldig koselig ut da 😊

Gjest Mrs. Random Nick
Skrevet

Jeg hadde aldri reist i et bryllup bare for å være kaffegjest om det tok tre timer bare å komme seg frem dit. For min del betyr det ingenting om det er fri bar eller ei da jeg ikke finnes begeistret for alkohol. Så det hadde jeg takket nei til. 

Skrevet

Bruke en hel helg og mye penger på å reise tilsammen seks timer for et stykke kake (jeg drikker ikke, så for meg er fri bar fullstendig irrelevant, men rent prinsipielt er det virkelig det minste du bør tilby folk her) i et bryllup som er så stort at jeg uansett neppe får vekslet mer enn noen få ord med brudeparet? Fullstendig uaktuelt.

• Liker 8
Skrevet

Hadde jeg hatt familie på stedet evt venner vi kunne overnattet gratis hos så kunne jeg kanskje vurdert det. Men hvis ikke så skulle det vært utrolig viktig for meg, men jeg synes ikke bryllup er så veldig stort og viktig som alle skal ha det til da...

Anonymkode: 1def4...259

• Liker 3
Skrevet

Aldri i verden om jeg hadde reist i 6 timer for et skarve kakestykke og en kaffekopp (for det er faktisk det du tilbyr disse gjestene) 

Anonymkode: 6f8d8...070

• Liker 12
Skrevet

Jeg syns faktisk det er frekt å forvente at gjester skal reise i tre timer hver vei, betale overnatting og ta med gave, for å få ett stykke kake og tre øl. Hadde glatt takket nei, men snakket om det bak ryggen deres etterpå, oh yes. kaffegjester er en uting i utgangspunktet, skal man ha det må det være folk som bor i nærheten. 

Anonymkode: 3a240...6a2

• Liker 3
Skrevet

Jeg hadde takket nei. 

Hva med å heller invitere dem som er tenkt som "kaffegjester" på en fest noen uker etter bryllupet? Nesten frekt å invitere (og da forvente gave og stivpynta folk) bare for kaffe og kaker når det er så lang reisevei. Fri bar eller ikke fri bar. Men når det er sagt: Fri bar er et absolutt MUST hvis dere likevel velger disse kaffegjestene. 

Anonymkode: 0d671...71d

• Liker 3
Skrevet
Den 28.12.2015 at 9.07, AnonymBruker skrev:

Jeg hadde ikke tatt meg tid og råd til det. Da er et bedre med en etterpålag fest senere hvor man ikke føler seg som en b-gjest som bare inviteres for gaven.

Om du vil invitere venner bør du enten spytte inn de pengene som trengs eller finne et rimelige alternativ.

Skrevet

Jeg drar ikke i noen bryllup der jeg er invitert kun til kaffen. Enten så er jeg invitert i bryllup eller så er jeg ikke. Kaffegjester er en smålig greie som viser fint hvor man står på den personens ønskeliste. Og det er ikke øverst for å si det sånn.

• Liker 8
Skrevet (endret)

Jeg hadde ikke kommet ihvertfall. Reise så langt kun for kaker hadde vært uaktuelt. Så må man vel gi gave i tillegg.

Endret av tørr pinne
skrivefeil
  • Liker 2
Skrevet

Enig med alle overfor.

6 timer for kaffe? Nei, da lager jeg den heller selv!

Anonymkode: ddfce...c94

• Liker 4
Skrevet

Kunne ikke ha falt meg inn. Hvis dere ikke gidder å bruke kuvertprisen på meg, gidder ikke jeg å bruke 6 timer kjøring, penger på overnatting og gave på dere.

• Liker 6
Skrevet
Den Monday, December 28, 2015 at 9.07, AnonymBruker skrev:

Jeg har lest mye rart her inne på bf, og du føyer seg inn i rekken. Bryllup er en stor dag. Alt bør være riktig den dagen. 

Du bør lese deg opp på skikk og bruk. Skal du organisere bryllup, så bør du gjøre det riktig.

Jeg må si du har stor familie. Langt over snittet. Når du regner med foreldre ,svigers, besteforeldre så må dere ha veldig mange søsken. Du vet hva som går under begrepet nær familie? Det er du som nevner nær fam her.

Det er nesten frekt å be folk til kaffe med så store avstander. Usmakelig vil vel noen si.

Hvorfor tenker du den tanken? Hva tror du de kaffegjester tenker? Har du reflektert over det? Hadde du takket ja selv? Her inne vil du vel svare ja. 

Jeg takker nei til en slik invitasjon.

Du ber folk kjøre bil i 6 timer for kaffe. Er tråden din et tulleinnlegg?

Jeg har selv blitt invitert til kaffe i bryllup, men takket nei. Det er kaffe gjestene som føler seg som påfyll til selskapet etterpå. 

Jeg håper du opptaterer deg om skikk og bruk.

Håper du ikke har sendt ut innbydelsen,  fir det er slike invitasjoner folk snakker om i generasjoner etterpå. 

Jeg ble invitert til kaffe engang. Den skulle være kl 8 om kvelden. Det var familie også. Hvor skulle jeg gjøre av meg fra kirken til kaffe?i innbydelsen sto det at de kunne være behjelpelig med hotell. Der gikk grensen min for frekkhet.

Anonymkode: d96f9...0ca

• Liker 6
Skrevet

For et merkelig påfunn. Enda merkeligere er at du må spørre her på KG om det er greit.

1. Nei, det er direkte ufint. 

2. Dette kommer til å bli snakket om i flere år fremover. 

Anonymkode: 439ec...d4a

• Liker 4
Skrevet

Jeg forstår ikke hva som et så galt med kaffegjester. Der jeg kommer fra er det helt vanlig å ha nær familie til middag og resten av slekt, venner, naboer og kolleger til kaffe. 

Men å reise 3 timer en vei for kaffe? Nei, det hadde jeg nok ikke gjort. Med mindre jeg og samboeren kunne kombinert en hotellhelg med bryllup. Eller hatt familie som vi kunne besøkt.

Anonymkode: d8917...df1

• Liker 7
Skrevet

Hadde nok ikke takket ja til en slik invitasjon. Reisevei, overnatting, mat i to dager, gave, kanskje nye klær, sannsynligvis betalbar og kanskje tapt inntekt (gi bort jobbvakter).. Det er rett og slett ikke verdt det.

• Liker 4
Skrevet
20 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg syns faktisk det er frekt å forvente at gjester skal reise i tre timer hver vei, betale overnatting og ta med gave, for å få ett stykke kake og tre øl. Hadde glatt takket nei, men snakket om det bak ryggen deres etterpå, oh yes. kaffegjester er en uting i utgangspunktet, skal man ha det må det være folk som bor i nærheten. 

Anonymkode: 3a240...6a2

Nemlig. 

Skrevet

Hadde jeg aldri giddet. Enten blir man invitert til hele bryllupet eller ikke. Dessuten hvem har 70stk som nærmeste familie? Noen der kan da ikke være sååå nære. 
Jeg hadde ikke brukt penger på transport, overnatting og kanskje måtte tatt ut en fridag for å kunne kommet. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...