Gå til innhold

Barneseng - hvor lenge?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hvor gammelt er barnet når det er på tide å skifte fra sprinkelseng (av typen 60*120) til en lengre barneseng? Hvilke senger har dere brukt? Må man bytte ofte de første årene?

Anonymkode: 187d7...979

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Vi skal bytte til større seng nå, og barnet er 2,5 år. Har brukt sprinkelseng frem til nå, men fra hun var ca 1 år så tok vi av den ene siden, slik at den har fungert som en vanlig seng.

Hun kunne sikkert ha brukt sprinkelsengen litt til, men vi skal flytte, og da passer det at hun får ny seng på nytt rom 😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Byttet ved 1,5 år fordi ungen klatret ut hele tiden og slo seg. Byttet til juniorseng fra IKEA som kan gjøres større og varer fra 2-7 år.

Anonymkode: 1fbb6...128

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Like greit å kjøpe normalstor seng med en gang når dere bytter. Juniorseng er absolutt ikke nødvendig.

Hos oss har de fått 'storseng' etter behov. Den ene allerede da han var 13 mnd...

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar. Vi har en på 20 mnd og baby på vei, så lurer derfor på om vi skal kjøpe sprinkelseng til babyen, eller bare la babyen arve sengen vi allerede har, og la største få ny med en gang.. 

Juniorseng er et godt forslag. Rommet er litt lite til "voksenseng" nå (pga skap, tegnebord, lekehjørne osv). 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når barnet klatrer over på egenhånd er det på tide å enten fjerne grinden eller bytte senga. Dette er ikke avhengig av barnets alder eller lengde men ferdigheter og foreldrenes ansvar for å beskytte barnet mot å skade seg i hjemmet. 

Anonymkode: 498eb...08f

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

41 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Når barnet klatrer over på egenhånd er det på tide å enten fjerne grinden eller bytte senga. Dette er ikke avhengig av barnets alder eller lengde men ferdigheter og foreldrenes ansvar for å beskytte barnet mot å skade seg i hjemmet. 

Men det er jo ikke slik at alle barn ender opp med å klatre utav, det ser man jo på svarene her. Så kan ikke bare ta utgangspunkt i at den dagen kommer. Og klart man kan fjerne ene grindveggen, men jeg lurer likevel på når barnet er så stort at det må en annen seng til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Men det er jo ikke slik at alle barn ender opp med å klatre utav, det ser man jo på svarene her. Så kan ikke bare ta utgangspunkt i at den dagen kommer. Og klart man kan fjerne ene grindveggen, men jeg lurer likevel på når barnet er så stort at det må en annen seng til.

Om du ikke klarer å tenke eller å lese selv, så får jeg hjelpe deg, du SER når ditt barn er modent for ny og større seng. Ingen kan sette en dato for deg. Hvilken seng du velger etter grindsenga er avhengig av både rommet senga skal brukes i, barnets ferdigheter å sovemåte - noen ligger i ro andre ramler ut av senga ofte og må dermed ha en lav seng med sengehest. Man vurderer underveis, ser på muligheter og løsninger......

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Om du ikke klarer å tenke eller å lese selv, så får jeg hjelpe deg, du SER når ditt barn er modent for ny og større seng. Ingen kan sette en dato for deg. Hvilken seng du velger etter grindsenga er avhengig av både rommet senga skal brukes i, barnets ferdigheter å sovemåte - noen ligger i ro andre ramler ut av senga ofte og må dermed ha en lav seng med sengehest. Man vurderer underveis, ser på muligheter og løsninger......

Haha, skulle tro jeg tok opp et veldig kontroversielt tema her siden du svarer så spydig. Jeg stiller da bare et helt oppriktig spørsmål, det betyr da ikke at jeg er ute av stand til å tenke? Som jeg skrev over, så venter vi en baby og har et barn på 20 mnd. Jeg lurer derfor på om jeg skal kjøpe en ny grindseng til babyen hvis det er sånn at andre har erfaring med at barn kan bruke denne sengen til de er 3 år. Men hvis de fleste erfarer at det er behov for ny seng når barnet er to år, så vil jeg heller bare kjøpe ny seng til største først og droppe enda en grindseng. 

Nå for tiden sover barnet veldig greit i sengen sin, men virker som om mange har erfaring med at sengen må byttes i to-årsalderen. Jeg tror derfor jeg dropper å kjøpe en ny grindseng til babyen slik jeg hadde tenkt, og heller kjøper en ny til eldste, selv om eldste per i dag ikke har behov for å bytte seng. Problem solved!

jeg har altså fått veldig god hjelp fra denne tråden, men innspillet fra deg var bare rart.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Luckiness skrev:

Hvorfor kjøper ikke folk bare seng i vanlig størrelse når barna blir for store til sprinkelseng?

Kan bare svare for meg selv - Vi har valgt å bo litt trangere for å bo sentralt så da prøver vi å utnytte plassen vi har best mulig. Derfor velger vi en mindre seng før vi går på voksenseng. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vi byttet fra sprinkelseng til vanlig 90x200-seng med sengehest når barnet var 3 år. Hun klatret ikke ut, og trivdes godt, men det begynte å bli liten plass med større dyne, kosedyr osv. Vi har plass til vanlig seng på rommet hennes, så vi droppet juniorseng. Så kan den også brukes som gjesteseng om vi får besøk.

Anonymkode: fe4d3...f99

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, AnonymBruker skrev:

Vi byttet fra sprinkelseng til vanlig 90x200-seng med sengehest når barnet var 3 år. Hun klatret ikke ut, og trivdes godt, men det begynte å bli liten plass med større dyne, kosedyr osv. Vi har plass til vanlig seng på rommet hennes, så vi droppet juniorseng. Så kan den også brukes som gjesteseng om vi får besøk.

Anonymkode: fe4d3...f99

Hm, det hadde nok vært en god løsning for oss også. Bruke sprinkelseng ett år til, og så gå rett på vanlig seng. Nå ble jeg litt i stuss igjen på hva vi skal gjøre. Men fint å lese om alles ulike erfaringer! 

Takk for god hjelp!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vi byttet fra sprinkelsenga til voksenseng for 1 år siden. Da var barnet 2 år og 3 mnd. Opplevde at nettene ble bedre-da barnet kunne snu seg uten å dunke borti kantene😆 vi kjøpte en Hemnes dagseng på Ikea. Vi har det en sengeplass ekstra siden senga kan dras ut til dobbeltseng. Vi kan ligge der ved behov, og I framtiden kan hun ha overnattingsbesøk. Vi brukte en sengehest i ca 9 mnd før det var unødvendig.

Anonymkode: be995...506

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tok av den ene siden da hun var ca. 2. Ved 2,5 år fikk hun stor seng. Vi gikk rett på vanlig 120 seng. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da hun var 1,5 år, byttet vi over til vanlig seng. 90X200 :)  Hun er nå 4 år og har samme senga enda :) Ser ikke vitsen med junior seng. Bortkasta penger. Like greit å gå over til stor seng :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi gikk fra sprinkelseng til 120cm bred rammemadrass med oppblåsbar sengehest da barnet var på ditt barns alder TS. Det har fungert supert og grunnen var at vi hadde den type seng allerede i hus. Jeg hadde ikke kjøpt ny sprinkelseng til nr 2, men heller gjort overgangen nå og sagt at store jenter/gutter får sove i stor seng - babyen kan sove i babysenga. Gjør litt stas på kommende storesøsken på den måten. Jeg hadde heller ikke kjøpt juniorseng om ikke plassen tilsa at det var nødvendig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...