Gå til innhold

BH før og på 80-tallet

Anbefalte innlegg

Skrevet

Var i juleselskap med tre tanter født på 60-tallet. De fortalte at de kjøpte sin første BH når de var i slutten av 20 årene. De fortalte at tidligere var det bare de med stor byste som brukte BH mens de fleste andre gikk uten BH under klærne.

Stemmer dette? Jeg vet at det var toppløsmote på strendene på 80-tallet. Men jeg viste ikke at det var vanlig at kvinner gikk uten BH under klærne ellers. Hvordan var det før toppløsmoten kom? Gikk kvinner uten BH under klærne da også? Begynte vanlige kvinner/de med små byste med BH når det ble slutt på toppløsmoten?

Anonymkode: b7a3b...703

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg er født i 1963, og husker ikke hellt det samme som tantene dine. 

Jeg fikk min første BH i 14-15 års alderen, og de fleste venninnene mine hadde også BH-er. Jeg hadde og har helt normal størrelse på brystene. På 70-tallet var det også et stort utvalg i det som vi kalte "topper". Ikke direkte BH, men til bruk under genseren.

Men det var en del som gikk uten BH også. Dette var stort sett unge, og unge voksne, mange av de sistnevnte som er markering av kvinnefrigjøringen. Voksne kvinner (de som ikke var spesielt opptatt av kvinnefriggjørings-saken) brukte BH, enten de hadde store eller små bryster. 

Jeg tror den største forskjellen er at det var ingen som reagerte negativt dersom vi ikke brukte BH eller topp hver dag. Ingen ble kalt "løs" eller "hore" hvis vi kom på skolen uten BH. Hverken guttene eller jentene synes det var rart at noen gikk uten BH. Unntaket var for dem som hadde veldig store bryster. De ble nok lagt mer merke til. 

Anonymkode: 4569d...d30

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...