Gå til innhold

Cocker spaniel eller flatcoated retriever?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg bor alene og skal skaffe meg en hund. Har sett på retrieverrasene og på spanielrasene. Har funnet ut at jeg enten ønsker en cocker eller en flat. Vet at cocker er mye mindre og lettere (vektmessig) men er usikker på pelsstellet. Er klar for en aktiv hund og liker godt flat-ene. 

Har også sett på tolleren, og den er med som et tredje alternativ.

Noen som har innspill til meg? Har du erfaring med rasene og kan gi noen råd?

Anonymkode: 96cb4...22f

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Kjenner en del Cockere, både amerikanske og engelske. De engelske cockerne er etter min mening de vakreste av de to rasene. Engelsk cocker spaniel er flotte og enkle hunder å hanskes med. De jeg har møtt har vært små energibomber og kjempeglade, samtidig som deer rolige og snille inne. Pelsstell på engelsk cocker? Det har jeg ikke noe erfaring med, men er det ikke slik at de skal klippes da de har fylt 1 år?

Har ingen kjennskap til flat eller toller:) 

Anonymkode: 59336...a09

Skrevet

Jeg har litt diverse erfaring med cocker. Noen har hatt mye ressursforsvar og ikke godt så bra overens med barn. Tror du må være nøye med foreldredyr og slekt når det gjelder gemytt, men også helse. Mange bjeffer noe vanvittig og! Naboen har en som holder på å gjøre meg gal! Vår bjeffet også MYE! Ikke anbefalt om du bor i blokk.

Når det gjelder pels: vi barberte vår på kroppen om sommeren. Blir mye dritt og sånne "borrer" som fester seg. Du bør nok gå gjennom pelsen nøye 1-2 ggr. I uka. Og etter hver skogstur.

Jeg ville heller valgt Flat☺ Alle jeg har møtt har vært herlige i gemyttet. Dog kan noen være med god håndfull som unghunder. Men gode og rolige som voksne. Men sjekk helse på slekt nøye her også.

Anonymkode: 97192...c37

Skrevet

Jeg vet at dessverre er en del mentale problemer på cockeren. Og mye helseproblemer med flatten.

Så uansett hvilke av rasene du bestemmer deg for så må duvære ekstremt nøye med valg av oppdretter 

Skrevet

Hva skal du bruke hunden til da?

Til min bruk hadde jeg valgt flat etter brukslinjer. Min bruk er da friluftsliv, lydighet, spor og familiehund, evt noe jakt etter mannens interesse. Jeg er lite interessert i dyr som krever spesielt pelsstell, men jevnlig børsting og klipp (som ikke må være fancy for utstilling) går an.

Uansett hva du går for så vær sykt nøye med valg av oppdretter. Bruk god tid på å se på ulike linjer alt etter hva som er viktig for deg. Avtal møter med ulike oppdrettere av rasene du er interesserte i, sjekk om det er en raseklubb i nærheten av deg som skal ha treff du kan få være med på osv. Søk opp forum eller Facebookgrupper for rasene og spør etter anbefalinger (be om å få de negative på pm så får du gjerne mer ærlig respons, å henge ut folk er unødvendig og som regel ikke lov i slike grupper).

Skrevet

Engelsk Cocker er en utrooolig fin hund! Foreldrene mine hadde en slik da jeg var yngre, og alltid likt denne rasen tidligere. Som nevnt over her, kan det oppstå noen mentale problemer med disse. Jeg elsket hunden vår, men den måtte de faktisk avlive til slutt.. :( Han var så utrolig ustabil. Logra og var glad i det vi kom hjem og ville kose, i det vi tok på han kunne han glefse til. Han bet også meg et par ganger, heldigvis ikke så ille at jeg måtte sy, men det måtte ste-faren min. Off. Får helt vondt av å tenke på han. Ikke vet jeg hva som var problemet hans, men veterinæren fortalte at disse hundene ofte kan ha noen mentale problemer og at de til tider kan bli aggressive mot sin egen sjef. Jeg ønsker meg fortsatt en engelsk cocker selv etterhvert, men da vil jeg hvertfall passe på at oppretter er blodseriøs og at det dokumenteres at disse problemene ikke har oppstått med opprettere hunder tidligere. Tror nok ikke oppretteren foreldrene mine bruke var spesielt seriøst heller, så dette kan jo også selvfølgelig være en årsak til at hunden ble som den ble.  

Anonymkode: 328e9...0d9

Skrevet

Har engelsk cocker selv. En god del pelsstell. Bør børstes i hvertfall annenhver dag for å unngå floker. Må nappes og klippes jevnlig, noe som tar mye tid. Han elsker tur og kunne nok vært ute hele dagen om han fikk velge. Stort sett rolig og fredelig inne, men bjeffet en del da han var ynge (for oppmerksomhet). Etter vi begynte å ignorere det, gikk det over til slutt. Er mye ressursforsvar desverre. Han vokter samboeren min eller lekene til datteren vår. Han kan f.eks ligge på gulvet ved siden av stolen samboeren min sitter i. Om jeg kommer gående fra kjøkkenet og inn i stua for å sette meg ned eller gi noe til samboeren min, er det akkurat som han vil jage meg bort. Har også hatt litt ekle episoder der han har glefsa mot andre også. Ville nok gått for en annen rase, om jeg skulle hatt ny hund. Vi kjøpte han hos seriøse oppdrettere.

Anonymkode: 9ed54...0fd

Skrevet

Vi har en engelsk cocker spaniel, både han og de andre hundene vi kjenner fra samme oppdretter er herlige hunder. Veldige rolige inne, kan være med på lange fjellturer, lettlærte. Vår bjeffer litt når det kommer folk, men vi har ikke vært så flinke til å øve på at han ikke skal gjøre det. Vår er snart 1 år. Det er en del pelsstell, men dersom man ikke skal stille ut kan man klippe/barbere nesten hele hunden og da er det ikke mye børsting og stell som trengs. Vi er veldig fornøyd med rasen :) 

Liker også veldig godt flatcoated retriever og andre retrievere. Vi falt på cocker fordi vi ønsket en litt mindre hund, og vi fikk inntrykk av at cockeren hadde mindre jaktinstinkt. 

AnonymBruker
Skrevet

Min søster hadde flat, og den var helt fantastisk. Var den mest trofaste, beste familiehunden man kunne få. Og de er rolige, og går godt overens med barn og alle. Pelsstellet på de er helt greit og. Krever jo litt trening, min søster gikk lange turer og trente lydighet. Han var og ved god helse, helt til han ble 12 år, da ble han syk, og døde ikke så lenge etter. Men det er jo normal alder for å dø. Vi har alltid hatt mye hund i familien, mange forskjellige raser, og dette er helt klart den beste hunden.

Anonymkode: abc1d...457

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...