Gå til innhold

Hvordan trene hunden til ikke å bjeffe så mye når det ringer på?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har en 3 år gammel golden som hopper i taket hver gang noen ringer på. Blir helt vill og løper rundt og bjeffer.

Jeg har veldig lyst til å trene bort dette, og har forsøkt å få noen til å ringe på og ikke bry meg om det. Men hun bjeffer like mye allikevel.

Noen som har noen gode tips å gi? Jeg er villig til å trene mye i en periode for å få dette til.

Hun hopper også opp på folk, men det føler jeg er enklere å trene bort ved at man ikke hilser før hun står på alle fire. Hun begynner å forstå dette nå - men det tar tid.

Anonymkode: 1ed2e...4f8

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg holder faktisk på å trene det samme. Her er en oppskrift som funker veldig bra og ga resultater ganske så fort for oss:

- Start med å trene en del kontakt. Så fort hunden gir deg øyekontakt, klikk (hvis du bruker klikker) eller si kort "Bra!" og gi en godbit. Tren dette et par ganger om dagen til hunden er vant med den type trening og er vant med å være hos deg og holde kontakt.

- Skru av ringeklokken mens du trener. Ta opp ringeklokken på f.eks mobilen din slik at du har kontroll på når du kan spille den av. 

- Start med å sitte i stua. Hvis du kan, lukk døren til gangen slik at hunden ikke får løpt ut og vær forberedt med godbiter. Spill av ringelyden. Med en gang lyden er der, si "Bra!" selv om hunden bjeffer og belønn. Still deg gjerne foran døren til gangen (der hunden antagelig vil stå og bjeffe) og fortsett å si "Bra!" og belønne til hunden slutter å bjeffe og heller ser på deg. Tren kontakt et par minutter til. 

- Gjenta dette en gang eller to om dagen. Pass på at hunden ikke forventer det - mange hunder kan komme bort og se forventningsfullt på eier når eier finner frem godbiter. Vent til hunden går bort fra deg og ikke lenger er fokusert på deg før du spiller av lyden. 

- Etterhvert som hunden reagerer mindre og mindre på lyden og heller kommer løpende til deg når hun hører ringeklokka, så kan du åpne døra til gangen og etterhvert trene der.

- Når du har kommet så langt at hun heller fokuserer på deg selv når gangdøra er åpen, så kan du alliere deg med noen som ringer på og bare står utenfor og gjør ingenting. Sjansen er stor for at dette vil føre til MER bjeffing enn tidligere i treningen, fordi lyden nå kommer fra gangen som før (hunder er raske på å fange opp slikt). Bare still deg borte med ytterdøren, si "Bra!" og belønn til hun roer seg og fokuserer på deg.

• Liker 1
Skrevet
12 timer siden, Tabris skrev:

Jeg holder faktisk på å trene det samme. Her er en oppskrift som funker veldig bra og ga resultater ganske så fort for oss:

- Start med å trene en del kontakt. Så fort hunden gir deg øyekontakt, klikk (hvis du bruker klikker) eller si kort "Bra!" og gi en godbit. Tren dette et par ganger om dagen til hunden er vant med den type trening og er vant med å være hos deg og holde kontakt.

- Skru av ringeklokken mens du trener. Ta opp ringeklokken på f.eks mobilen din slik at du har kontroll på når du kan spille den av. 

- Start med å sitte i stua. Hvis du kan, lukk døren til gangen slik at hunden ikke får løpt ut og vær forberedt med godbiter. Spill av ringelyden. Med en gang lyden er der, si "Bra!" selv om hunden bjeffer og belønn. Still deg gjerne foran døren til gangen (der hunden antagelig vil stå og bjeffe) og fortsett å si "Bra!" og belønne til hunden slutter å bjeffe og heller ser på deg. Tren kontakt et par minutter til. 

- Gjenta dette en gang eller to om dagen. Pass på at hunden ikke forventer det - mange hunder kan komme bort og se forventningsfullt på eier når eier finner frem godbiter. Vent til hunden går bort fra deg og ikke lenger er fokusert på deg før du spiller av lyden. 

- Etterhvert som hunden reagerer mindre og mindre på lyden og heller kommer løpende til deg når hun hører ringeklokka, så kan du åpne døra til gangen og etterhvert trene der.

- Når du har kommet så langt at hun heller fokuserer på deg selv når gangdøra er åpen, så kan du alliere deg med noen som ringer på og bare står utenfor og gjør ingenting. Sjansen er stor for at dette vil føre til MER bjeffing enn tidligere i treningen, fordi lyden nå kommer fra gangen som før (hunder er raske på å fange opp slikt). Bare still deg borte med ytterdøren, si "Bra!" og belønn til hun roer seg og fokuserer på deg.

Takk for langt og grundig svar! Dette skal vi klare å gjennomføre. Blir jo bedre for både hund og mennesker hvis hun klarer å slutte med den bjeffingen:-)

ts

• Liker 1
Skrevet (endret)
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Takk for langt og grundig svar! Dette skal vi klare å gjennomføre. Blir jo bedre for både hund og mennesker hvis hun klarer å slutte med den bjeffingen:-)

ts

Bare hyggelig! Jeg ble selv imponert over hvor fort dette gikk. Her er en kort Instagram-video som viser hvor langt vi kom bare på de aller første ti minuttene med trening:

https://www.instagram.com/p/9D8XKAvOLJ/?taken-by=anneogozu

Etter dette trente jeg spredt utover noen uker (ca en dag i uken, kanskje), i stua med lyden tatt opp på mobil. Og temmelig raskt kunne han ligge og slappe av ute i gangen og faktisk løpe rett inn til meg med en gang han hørte lyden. Det var fortsatt et bjeff og to siden det er så betinget at det tar lenger tid å få det helt bort. Men jeg har kommet ganske langt på kort tid når det gjelder hva han assosiserer lyden med og, ikke minst, få det under kontroll temmelig kjapt.

Så det viktige er at "Bra!" eller klikker kommer samtidig som ringeklokka i begynnelsen, og masse klikk-og-godbit uansett om hunden bjeffer. Formålet er at hunden temmelig raskt får en assosiasjonsendring. Når ringeklokka ringer ofte (i treningsperioden) uten at det kommer noen inn, men man i stedet for godbiter hos eier, så vil hunden da begynne å endre assosiasjon fra "Jeg må bjeffe, det kommer noen!" til "Ringeklokke - jeg må løpe til eier og få godbiter!"

Endret av Tabris

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...