Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Her om dagen kommenterte en kollega om meg: "... men Kara er jo ikke en vanlig jente.  Hun er mer som en av gutta.  Hun har jo god smak."  Med dette mente han ikke at jeg likte fotball, aksjonfilmer og fyllerølp, men at jeg ikke er spesielt opptatt av sminke, romantiske komedier og kjendiser.  Altså har jeg ikke typiske "jente-interesser", men ser selv på interessene min som ganske kjønnsnøytrale (drama filmer, god mat og drikke, noe nerding osv).  Dette var altså nok til å gjøre meg til "en av gutta".  Dette fikk meg til å tenke en del på hvordan vi deler opp tingene rundt oss.  Flere og flere ting blir delt opp i gutt/jente, og det er lite igjen som er kjønnsnøytralt.

Siden jeg har små barn opplever jeg at mye er delt opp i jente/gutt.  F.eks er Lego Friends, Elves og Princess jentelego, mens "alt annet" er guttelego.  Personlig ser jeg på mye av det som kjønnsnøytralt, mens oppfattelsen rundt meg er altså at alt som ikke er utpreget feminint må være maskulint.

Er det andre som har opplevd liknende, eller har tanker rundt dette temaet?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Kjønnsdikotomiet er helt unødvendig utover det som er biologisk. 

• Liker 1
Skrevet (endret)

Det er jo ekstremt subjektivt. Hva som er og ikke er det

Endret av Haru
Skrevet

Er uenig med din kollega. Det var jo akkurat dette Simone de Beauvoir ville til livs i "Det annet kjønn" - at mannen er standarden, og kvinnen er avviket, fremfor å være to likeverdige paralleller.

Tror nok din kollega er atypisk her, folk flest tenker ikke slik lenger. I hvert fall ikke om man vanker i et oppegående og velutdannet miljø. Jeg tenker som deg, at noen ting er utpreget feminint eller maskulint, mens andre er mer nøytrale. 

Anonymkode: 7f1d6...187

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...