AnonymBruker Skrevet 27. desember 2015 #1 Skrevet 27. desember 2015 Hei. Vi har 2 vanlige huskatter, to frøkenpuser på 6 år. Kjekke snille kosedamer. Vi har nå tatt til oss en 6 år gammel main coon kattedame. Eieren døde. Hun har vert hoss oss i 2 uker no. Hun virker nervæs og skvetten, redd støvsugeren og lyder av uvær, oppvaskmaskina, og andre lyder i huset. Puss-puss-puss...det man sier til alle andre katter reagerer hun ike på. Knapt at ørene beveger seg. Hun vil ike bli løftet, hun vil ikke være i sofaen, og ikke kose. Hun er nyskjerrig, og vil ofte være i nærheten, men ikke i fanget eller i sofaen. Det to andre damene var litt sur til å begynne med, men har roet seg nå, de har vert sure, men ingen slossing, eller noe. Jeg trodde jeg fikk en kose pus, men hun liker ikke kos, hun blir heilt sånn lav og sal-rygget når jeg klapper ho..... Kommer det til å gå seg til?? Hva kan jeg gjøre for å få henne trygg og kosete? Anonymkode: c49aa...068
Okapi Skrevet 27. desember 2015 #2 Skrevet 27. desember 2015 Det er ikke alle katter som blir kosete, det må man nesten bare akseptere. Gi det tid, hun blir sikkert tryggere på dere med tiden. Katter liker forøvrig ikke puss-puss-puss, de bare himler med øynene og finner seg i det fordi de er så omtenksomme. 1
Gjest Anubiel Skrevet 28. desember 2015 #3 Skrevet 28. desember 2015 Gi henne god tid! Katten er i nytt hjem, med nye lyder, nye lukter, kanskje ny mat, nye mennesker og ikke minst andre katter å forholde seg til.. Vi overtok en 2 år gammel Maine Coon-frøken for snart to år siden. De første månedene skvatt hun av ALT og var ikke særlig kosete. Vi lot henne være i fred, dvs. lot henne oppsøke oss, følge etter oss og titte (Maine Coon er ekstremt nysgjerrige og liker å være med på ting). Litt etter litt ble det bedre og nå er hun en koseklump av rang. PS: det er ikke uvanlig at Maine Coon ikke vil ligge i fanget, de er ikke kjent for å være "fangpuser". Og ingen av mine reagerer på pusing. Navnet sitt lyder de derimot
Sandie Skrevet 28. desember 2015 #4 Skrevet 28. desember 2015 Det finnes noen katter som aldri bli kosepuser,men de har sin sjarm og egenverdi uansett Men min erfaring er at mange katter blir mer tillitsfulle etterhvert.Hvis hun har bodd med den tidligere eieren i mange år er det sikkert en stor overgang for henne å komme i et nytt hjem med nye lyder og lukter,og attpåtil få to artsfrender med på kjøpet. Lek med henne og stimuler nyskjerrigheten,gi henne en godbit av og til,og la henne ligge i nærheten av dere uten å klappe og kose.Dette gjorde jeg med en veldig sky og skremt katt jeg passet før.Hver gang jeg prøvde å klappe henne la hun seg flat og senket hodet fordi hun sikkert trodde jeg skulle slå:(Jeg sluttet derfor å prøve å klappe,men vi lekte mye og etterhvert kom hun av seg selv og la seg ved siden av meg i soafen,og til slutt oppå fanget.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå