Roseh Skrevet 27. desember 2015 #1 Skrevet 27. desember 2015 Det virker som om alle oppfordrer til å spare i fond. Som om man garantert tjener på det. Jeg vet ikke helt hvordan det fungerer, men man kan risikere å tape pengene har jeg forstått. De pengene jeg sparer vil jeg jo ha til leilighet eller noe, så det er ikke lommerusk for meg. Noen som faktisk har gått på en smell her? Gjerne av dere som ikke er rike og heller ikke hadde råd til å miste de?
Gjest UngMann1986 Skrevet 28. desember 2015 #2 Skrevet 28. desember 2015 Hvis du skal spare i fond... må du ha et langt tidsperspektiv på når du ønsker å bruke pengene (minst 5-10 år) må du tåle å se at markedet svinger Litt utdyping: Når markedet går nedover, er fondene dine "på papiret" mindre verdt. Men du har ikke tapt penger før du selger fondene. Derfor må du tåle å ha is i magen i tøffe tider, og du må ha tid til å vente på at de stiger igjen (tidsperspektivet). Hvis ikke, blir du en av de som selger med tap, og går på en smell. Så ikke plasser store summer der, før du har sett litt hvordan det fungerer. Og ikke bind opp penger som du skal bruke om 1-2 år
AnonymBruker Skrevet 28. desember 2015 #3 Skrevet 28. desember 2015 Jeg satte satte penger i fond første gang på 80-tallet. Uka etter var det krasj, og jeg solgte med ca 20% tap. Det tok noen år før jeg satte penger i fond igjen, men totalt sett har det gitt bedre avkastning enn banksparing ville gjort. Hvis du vil unngå tabbene jeg gjorde så lag en spareavtale i stedet for å sette inn mye på en gang, og spar i et eller noen få billige globale fond og ikke i et snevert fond som virker kjempesmart akkurat nå. Anonymkode: 96ef6...085 1
AnonymBruker Skrevet 28. desember 2015 #4 Skrevet 28. desember 2015 53 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg satte satte penger i fond første gang på 80-tallet. Uka etter var det krasj, og jeg solgte med ca 20% tap. Det tok noen år før jeg satte penger i fond igjen, men totalt sett har det gitt bedre avkastning enn banksparing ville gjort. Hvis du vil unngå tabbene jeg gjorde så lag en spareavtale i stedet for å sette inn mye på en gang, og spar i et eller noen få billige globale fond og ikke i et snevert fond som virker kjempesmart akkurat nå. Anonymkode: 96ef6...085 hvis du ikke hadde solgt, men latt alt stå videre, ville du ha tjent på det da etter noen år? De sier nemlig at det er nesten umulig å tape så lenge du har is i magen og lang tidshorisont? Men hvordan løser jeg det når jeg har et større innestående beløp på konto som skal over i fond? Hva mener man med å sette inn penger over tid? 15.000 i måneden? 1.000 kr hver dag? 4.000 i uken? Kan man lese av hovedindeksen på børsen når det evt. er bra å sette inn litt ekstra? Evt hvordan? Takk for svar! Anonymkode: 86388...d04
prt90 Skrevet 28. desember 2015 #5 Skrevet 28. desember 2015 Jeg angrer på at jeg ikke kjøpte mer aksjefond i 2008 2
AnonymBruker Skrevet 29. desember 2015 #6 Skrevet 29. desember 2015 3 timer siden, AnonymBruker skrev: hvis du ikke hadde solgt, men latt alt stå videre, ville du ha tjent på det da etter noen år? De sier nemlig at det er nesten umulig å tape så lenge du har is i magen og lang tidshorisont? Men hvordan løser jeg det når jeg har et større innestående beløp på konto som skal over i fond? Hva mener man med å sette inn penger over tid? 15.000 i måneden? 1.000 kr hver dag? 4.000 i uken? Kan man lese av hovedindeksen på børsen når det evt. er bra å sette inn litt ekstra? Evt hvordan? Jeg er usikker på om jeg hadde tjent på det siden fondet var dyrt og dårlig (Avanse, det finnes ikke lenger), men i et gjennomsnittsfond ville jeg vært tilbake der jeg startet etter 4-6 år og hatt et ok overskudd etter 10. Det vanlige er å spare et månedlig beløp, det er ikke så mye vits i å spre mer enn det. Hvis det er veldig stort sammenliknet med din inntekt ville jeg spredd det over minst 5 år. Hvis det gjør at det månedlige beløpet blir lite kan du heller ta det over kortere tid. Det er neppe mulig å gjette når det er bra å sette inn ekstra. Sjansen for at man venter og venter og går glipp av en stor oppgang er like stor som for at man treffer en bunn. Hvis det først kommer et større fall er det imidlertid ofte lurt å sette inn ekstra, men husk at fallet kan bli mye større enn du tror. Du bør derfor ikke brenne alt kruttet på en gang i en slik situasjon heller. Det kan falle i 2-3 år før det begynner å hente seg inn igjen, men da går det som regel fort. Anonymkode: 96ef6...085
Nåla-i-veggen Skrevet 29. desember 2015 #7 Skrevet 29. desember 2015 Jeg sparer månedlig i tre (indeks)fond, men i stedet for å sette inn likt beløp hver måned så setter jeg inn mer når fondet har gått ned siste måned og mindre når fondet har gått opp siste måned. På den måten får jeg over tid andeler for en lavere snittpris enn om jeg gikk inn med samme beløp hver gang.
AnonymBruker Skrevet 29. desember 2015 #8 Skrevet 29. desember 2015 3 timer siden, Nåla-i-veggen skrev: Jeg sparer månedlig i tre (indeks)fond, men i stedet for å sette inn likt beløp hver måned så setter jeg inn mer når fondet har gått ned siste måned og mindre når fondet har gått opp siste måned. På den måten får jeg over tid andeler for en lavere snittpris enn om jeg gikk inn med samme beløp hver gang. Er det avkastningen du da ser på? Finner man det på info siden til fondet, eller andre steder? Er det noen grunn til at du sparer i 3 indeksfond, er ikke de ganske like i risiko og avkastning? Anonymkode: 86388...d04
Roseh Skrevet 29. desember 2015 Forfatter #9 Skrevet 29. desember 2015 Jeg er litt dum. Skjønner ikke hvordan det fungerer, har prøvd å sette meg inn i det. Men ca hvor mye kan man forvente å tjene i et fond..?(selvom det varierer, men et realistisk eksempel) Altså ikke millionerer som legger inn flere millioner, men noen som legger inn 25.000kr i året. Burde man bruke BSU i stedenfor fond? Da tjener man 5000kr i året og renter. Er det vanlig å tjene mer enn det i fond ved å legge inn 25.000?
Nåla-i-veggen Skrevet 29. desember 2015 #10 Skrevet 29. desember 2015 5 timer siden, AnonymBruker skrev: Er det avkastningen du da ser på? Finner man det på info siden til fondet, eller andre steder? Er det noen grunn til at du sparer i 3 indeksfond, er ikke de ganske like i risiko og avkastning? Anonymkode: 86388...d04 Det er tre indeksfond for tre forskjellige regioner; globalt, Norge og Framvoksende markeder, med fordeling 80/10/10 prosent. La oss si at jeg setter inn 10,000 kroner per måned i ett av disse. Jeg bestemmer meg for at porteføljen skal vokse med 10,000 kroner per måned. Det er ikke det samme som å sette inn 10,000 kroner per måned. Hvis fondet etter en måned har vokst med 3% så er fondet verdt 10,300 kroner. Jeg setter da inn 9,700 kroner i stedet for 10,000 kroner. Porteføljen er nå verdt 20,000. Hvis fondet derimot faller med 3% så setter jeg inn 10,300 kroner for å få samme økning i verdi. Dette tvinger meg til å kjøpe relativt flere andeler når de koster mindre og relativt færre når de koster mer. Altså "buy low, sell high". Over tid vil dette gi noe bedre avkastning enn om jeg satte inn 10,000 per måned. Metoden kalles "value averaging" i motsetning til "dollar averaging" hvor man setter inn det samme hver måned.
AnonymBruker Skrevet 29. desember 2015 #11 Skrevet 29. desember 2015 17 minutter siden, Nåla-i-veggen skrev: Det er tre indeksfond for tre forskjellige regioner; globalt, Norge og Framvoksende markeder, med fordeling 80/10/10 prosent. La oss si at jeg setter inn 10,000 kroner per måned i ett av disse. Jeg bestemmer meg for at porteføljen skal vokse med 10,000 kroner per måned. Det er ikke det samme som å sette inn 10,000 kroner per måned. Hvis fondet etter en måned har vokst med 3% så er fondet verdt 10,300 kroner. Jeg setter da inn 9,700 kroner i stedet for 10,000 kroner. Porteføljen er nå verdt 20,000. Hvis fondet derimot faller med 3% så setter jeg inn 10,300 kroner for å få samme økning i verdi. Dette tvinger meg til å kjøpe relativt flere andeler når de koster mindre og relativt færre når de koster mer. Altså "buy low, sell high". Over tid vil dette gi noe bedre avkastning enn om jeg satte inn 10,000 per måned. Metoden kalles "value averaging" i motsetning til "dollar averaging" hvor man setter inn det samme hver måned. Aha, veldig smart! da slipper en å prøve å time topper og bunner. Det hadde vært interessant om det fantes noen tall som viste til sånn ca hvor mye man tjener på den metoden Tror jeg skal gå for det samme Anonymkode: 86388...d04
Nåla-i-veggen Skrevet 29. desember 2015 #12 Skrevet 29. desember 2015 32 minutter siden, AnonymBruker skrev: Aha, veldig smart! da slipper en å prøve å time topper og bunner. Det hadde vært interessant om det fantes noen tall som viste til sånn ca hvor mye man tjener på den metoden Tror jeg skal gå for det samme Anonymkode: 86388...d04 Det er egentlig ikke så veldig mye, mindre enn 1 prosent per år. Men over tid (20-30 år) og på grunn av renters rente så vil selv f.eks. 0,5% meravkastning per år utgjøre ganske så mye.
AnonymBruker Skrevet 30. desember 2015 #13 Skrevet 30. desember 2015 Value averaging er noe mer komplekst enn det som er beskrevet over hvis det skal gjennomføres riktig. Hvis beløpet skal plasseres over flere år vil etter hvert det innskutte beløpet stige så mye at avkastningen alltid er større enn beløpet du hadde tenkt å plassere. Du vil derfor aldri få plassert alle pengene. For å kompensere for det må man gjette hvor stor avkastningen vil bli i snitt, og inkludere det i beregningen for hvor mye som skal være plassert ved hver tidsperiode. Hvis man f.eks. vil plassere 10 000 kr en gang i måneden og tror at avkastningen blir 0,5% i måneden (litt over 6% i året) så blir formelen 10 000 * 1,005^t * t der t = tidsperioden du regner ut for. Første gang du plasserer er den 1, andre gang er der den 2, osv. Hvis det innestående beløpet er høyere enn formelen tilsier at det skulle vært må du selge andeler. Over 30 år sier forskningen jeg har sett at det vil gi ca 0,1% mer i året i avkastning, som blir ca 3% totalt. Du kan google etter value averaging research for å finne den. Anonymkode: 96ef6...085
AnonymBruker Skrevet 30. desember 2015 #14 Skrevet 30. desember 2015 Jeg startet å spare et lite månedlig beløp i 2006 tror jeg det var. Har nå totalt satt inn 45000 i fond, men det er bare verdt 37000. Jeg har tenkt at det ordner seg etterhvert, men det har vært i minus de siste 6 åra hvertfall. Så jeg har valgt feil fond hvertfall. Har tenkt at det har lønt seg å fortsatt spare, men det har jo aldri gått oppover. Anonymkode: 075e1...0bd
AnonymBruker Skrevet 30. desember 2015 #15 Skrevet 30. desember 2015 39 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg startet å spare et lite månedlig beløp i 2006 tror jeg det var. Har nå totalt satt inn 45000 i fond, men det er bare verdt 37000. Jeg har tenkt at det ordner seg etterhvert, men det har vært i minus de siste 6 åra hvertfall. Så jeg har valgt feil fond hvertfall. Har tenkt at det har lønt seg å fortsatt spare, men det har jo aldri gått oppover. Det høres merkelig ut. Hvis du sier hvilket det er kan vi hjelpe deg å vurdere om det er et elendig fond eller om du bare har hatt veldig uflaks med tidsperioden. Hvis det er dårlig bør du selvsagt ikke fortsette å sette inn penger der. Anonymkode: 96ef6...085
Musicman Skrevet 30. desember 2015 #16 Skrevet 30. desember 2015 I Norge så eksisterte det frem til år 2010 ingen fond som ikke tok veldig høye gebyrer. Det er grunnen til at mange har dårlige erfaringer med fond. Kjøp indeksfond i stedet. Du er ikke garantert god avkastning i indeksfond heller, men du er garantert at banken ikke spiser opp sparepengene dine med høye gebyrer, eller spekulerer dem bort på børsen, slik mange av disse gamle fondene gjorde.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå