AnonymBruker Skrevet 27. desember 2015 #1 Del Skrevet 27. desember 2015 Ei av mine nærmeste venninner er kommet i en vanskelig økonomisk situasjon (barn på vei, sykdom hos mann +++). I tillegg nekter familien hennes å hjelpe til, så det hele er veldig sårt. Hun vil nok komme på beina igjen, og mannen kommer til å bli frisk nok til å jobbe ekstra, men det vil ta tid. Og det er litt ubeleilelig nå som de må kjøpe en del babyutstyr. Jeg er heldig og har en god økonomi for tiden. Hvem vet, kanskje er det jeg som trenger hjelp en gang i fremtiden? Selv om jeg kjenner henne godt er jo dette en ny situasjon der jeg er veldig usikker på hvordan hun vil reagere. Kan hun få skyldfølelse ovenfor meg? syns det er ydmykende? Noen som har vært i en lignende situasjon? Anonymkode: 94cc8...3d3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest gjestvest Skrevet 27. desember 2015 #2 Del Skrevet 27. desember 2015 Anonymt vil være ubehagelig for henne. Hun vil gå rundt og lure på hvem som kjenner til hennes såre situasjon. Du kjenner henne godt. Jeg er sikker på at hun vil sette pris på omtanken. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. desember 2015 #3 Del Skrevet 27. desember 2015 Anonymt eller fra venninne, det er ydmykende okke som. Tips henne heller om steder hvor hun kan få billig/gratis babyutstyr. Mye flott på finn. Hjelp henne med frakt. Anonymkode: 586ea...a9c Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. desember 2015 #4 Del Skrevet 27. desember 2015 Jeg ville sendt henne et brev eller e-post og tilbudt å låne henne penger. Oppgi vilkår for lånet. La henne få tenke på det i ro og fred. Anonymkode: b0f2c...02d 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. desember 2015 #5 Del Skrevet 27. desember 2015 Synes det er veldig fint av deg å tilby slik hjelp. Synes ikke det bør være anonymt, og så bør det være gjennomtenkt fra din side først og så fra hennes side. Om man vil eller ei, så kan slike gaver/lån skape forventninger eller forventnings-angst mellom mennesker som kan ødelegge forholdet mellom dem. Kjenner til en del som har fått store gaver/lån av venner/familie og det ble ikke helt bra. Den ene ble raskt vant til det, pluss masse negative følelser, en annen følte seg så satt i gjeld og at personen skyldte den andre, og dermed ikke kunne si nei, dermed vokste frustrasjonen. Alt ble sett på som en plikt som måtte utføres pga. lånet. Så tenk nøye gjennom det før du tilbyr... Anonymkode: 7f8f4...97a 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mis(s)Understood Skrevet 27. desember 2015 #6 Del Skrevet 27. desember 2015 Tanken din er pen, TS. Husk bare at din venninne skal beholde verdigheten, og det uten å få en følelse av at hun for evig vil skylde deg noe. Om du vil gledes ved den lille som er på vei så fortell henne det, og spør om du får lov til å være litt egoistisk og skjemme den lille litt bort. Anonymitet blir kleinere enn fy her. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Skrevet 27. desember 2015 #7 Del Skrevet 27. desember 2015 (endret) Hva med å arrangere babyshower og kjøpe en del av det dyre utstyret de trenger i stedet for? Da blir det en mer naturlig setting, og du kan dra en hvit løgn og si at du fikk noe sponset av en bekjent på en utstyrsbutikk, vant noe i en konkurranse eller lignende. Da slipper hun å føle at hun står i gjeld til deg. Med det sagt, så er det utrolig fint at du vil hjelpe venninnen din Endret 27. desember 2015 av suspiria Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest gjestvest Skrevet 27. desember 2015 #8 Del Skrevet 27. desember 2015 2 minutter siden, suspiria skrev: Hva med å arrangere babyshower og kjøpe en del av det dyre utstyret de trenger i stedet for? Da blir det en mer naturlig setting, og du kan dra en hvit løgn og si at du fikk noe sponset av en bekjent på en utstyrsbutikk, vant noe i en konkurranse eller lignende. Da slipper hun å føle at hun står i gjeld til deg. Med det sagt, så er det utrolig fint at du vil hjelpe venninnen din Dette høres altfor beleilig ut. Jeg tror venninna vil da bli fornærmet, i verste fall såret. Det er bedre å være ærlig. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. desember 2015 #9 Del Skrevet 27. desember 2015 5 minutter siden, gjestvest skrev: Dette høres altfor beleilig ut. Jeg tror venninna vil da bli fornærmet, i verste fall såret. Det er bedre å være ærlig. Hei! Jeg vet dere sliter nå. Jeg er veldig gla i deg og vil gjerne hjelpe. Om dere trenger det kan dere låne xxxx nok av meg. Hele lånet fryser vi til dere er på beina igjen så blir vi enig om tilbakebetaling da. Vi tar det uansett som små avdrag. Tenkte kanskje det er enklere for henne å låne penger enn å bare ta i mot. Anonymkode: 1a2d7...8fd 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
LatersBaby Skrevet 27. desember 2015 #10 Del Skrevet 27. desember 2015 Hvis det er ei nær venninne burde det jo ikke være noe problem å bare si du ønsker å låne/hjelpe henne økonomisk til hun er på beina igjen? Jeg har ei venninne som står veldig nært, som jeg har hjulpet økonomisk og jeg har blitt hjulpet økonomisk. Vi er her uansett for hverandre, og kan stole på vi hjelper hverandre så godt vi kan når det kniper til. Ikke gi anonymt. Syns det er veldig fint du ønsker å hjelpe venninnen din, og det syns helt sikkert hun også 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. desember 2015 #11 Del Skrevet 28. desember 2015 Så god du er ts! Jeg ville syntes dette var ydmykende og overveldende om det var en bekjent som tilbydde meg penger. Men om en av mine aller nærmeste hadde gjort det så ville jeg blitt dypt takknemmelig og stolt på deres ord når de sa "Her, jeg har så mye penger til overs uansett og siden du betyr mye for meg vil jeg at du skal ta de". Om jeg bare hadde fått spørsmål om jeg trengte pengehjelp ville jeg sagt nei, men om det blir presentert som en gave ville jeg følt meg veldig verdsatt som venninde siden venninden min brydde seg såpass mye om meg. <3 Anonymkode: 860df...e05 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå