Gå til innhold

Trans i bryllup?

Fremhevede innlegg

Skrevet

Besteforeldrene kan bare vere hjemme.   

Videoannonse
Annonse
Skrevet
Den 28. desember 2015 at 7.43, Berit skrev:

Jeg mener oppriktig at så overbærende bør vi være at vi kan og bør ta hensyn, smile, reise oss for andre, være hyggelige. Det bør koste oss alle så lite uansett om vi er transe, hetero, mann, kvinne, liten, stor osv.

For noen er nok terskelen høyere, det kan bla være fordi de har komplekser eller føler seg ustødt, urettferdig behandlet mm. Hvis disse og kunne klart å være trygge i seg selv, vise overskudd til nettopp å ta hensyn til noe sånt som jeg har nevnt som burde koste dem så lite, så hadde de også hatt det bedre med seg selv. Selvmordstatistikken hadde sunket. De hadde da også blitt mye mer akseptert.

Jeg har forståelse for at mange av ulike grunner ikke har den tryggheten og dermed overskuddet til å være overbærende med andre og vise hensyn. Jeg forstår dem, men jeg synes det er synd.

Høy alder er ikke unnskyldning for å gå i seg selv og se på sine holdnninger. Men argh, sikkert du også har fått erfare hvor håpløst det kan være å få eldre til å forstå eller endre syn på noe som som er innplantet hos dem. 

Det vil ikke si at eldre fortjener respekt og anerkjennelse uansett hva de gjør. Høy alder er ingen unnskyldning for å begå lovbrudd og grusomme handlinger. Det er så feil at man skal hedre sin mor og far ubetinget.

Jeg synes dette er en tåpelig og viser en mindre oppegående holdning av besteforeldrene. Men i dette tilfelletdet koster da oss ingenting annet enn å vise litt forståelse til de mener at hun skal komme i herreklær i bryllupet, akkurat som hun gjør i hverdagen. 

Synes hun skal vise forståelse først og fremst overfor bruden. Bruden har vist at hun er kommet i et dilemma. Besteforeldrene skulle gitt seg. Men hvis jeg var transen ville jeg da ha snakket med bruden og sagt at jeg ville komme i herreklær så det ikke ble noen konflikter, for jeg hadde ønsket bruden det beste. Så slapp bruden å ta stilling til det. Eller bruden ber transen om det, som en forelo i tråden. 

Klart det er godt for henne at besteforeldrene er der, selv om de har noen teite syn og holdninger. Klart det også er godt for foreldrene til bruden at sine foreldre også kommer og er i godt humør. I fremtiden er det også godt at familien har vært i bryllupet. Det ødelegger virkelig veldig hvis besteforeldrene ikke kommer.

Jeg håper jeg misforstår deg nå, men det høres ut som du mener at det er mange transpersoner som tar selvmord fordi de ikke tar nok hensyn til omgivelsene. Jeg mener det er helt omvendt, selvmorsstatestikken er som den er fordi alt for mange behandler folk som på forskjellige måter er annerledes forferdelig dårlig. For mange transpersoner stikker det også mye dypere enn bare å 'kle seg ut' som det andre kjønnet.

men siden vedkommende går i herreklær i hverdagen hadde jeg hvertfall hørt om hen var komfortabel med å gjøre det i bryllupet og, eventuelt noe mer androgynt enn kjole. Men noe særlig lengre enn det hadde jeg ikke strukket meg for å bligjøre trangsynte besteforeldre, det er faktisk de som gjør seg vanskelig og setter en demper på stemningen. Det er selvfølgelig dumt om de ikke kommer, men det blir da deres eget valg, og ikke transpersonens fordi hen ikke tok mer hennsyn.

• Liker 1
Skrevet (endret)
1 time siden, fuksia skrev:

Jeg håper jeg misforstår deg nå, men det høres ut som du mener at det er mange transpersoner som tar selvmord fordi de ikke tar nok hensyn til omgivelsene. Jeg mener det er helt omvendt, selvmorsstatestikken er som den er fordi alt for mange behandler folk som på forskjellige måter er annerledes forferdelig dårlig. For mange transpersoner stikker det også mye dypere enn bare å 'kle seg ut' som det andre kjønnet.

Ja, du misforstår hvis du har oppfattet det jeg skrev som at flere tar selvmord fordi de ikke tar nok hensyn til omgivelsene. Jeg skrev at dersom disse og kunne klart å være trygge i seg selv, vise overskudd til nettopp å ta hensyn til noe sånt som jeg har nevnt som burde koste dem så lite, så hadde de også hatt det bedre med seg selv. Jeg tror de da også hadde blitt mer akseptert.

Hvis ikke man viser overskudd til å ta hensyn, det er ofte i de situasjonene man blir utstødt og føler seg "mindre" når man absolutt skal være annerledes eller følge sine egne spor. Man har ulike anledniner/situasjoner der man kan følge sine egne eller andres behov.

Du skriver at for mange transpersoner stikker det dypere enn bare å "kle seg ut" som det andre kjønn. Det tror jeg du har helt rett i.  Som mange mennesker bærer vi på hver våre ting.

I et bryllup er det som oftest en kleskode eller det forventes at man pynter seg. En gang var jeg i et bryllup der ett par kom i hullete dongribukser. De andre hadde pyntet seg veldig fint, de fleste kom i lang kjole. 

De som gikk i dongeribukser likte ikke å pynte seg, og følte seg ikke vel med å gå med kjole. Det har jeg hørt før at noen ikke liker å pynte seg.

Men det synes jeg virkelig at vi bør gjøre i en slik anledning, og i andre anledninger der det viser respekt og dannelse for de som inviterer å komme litt ordentlig kledd. Selv om noen ikke liker å pynte seg ("kle seg ut"), så gjør man det.

Så om man er transe, hetero osv osv.....kan man følge det som man får inntrykk av blir forventet i den settingen man skal i. 

Endret av Berit
Skrevet

Syntes synd på bruden. Tenk at voksne mennesker klarer å ødlegge dagen hennes. Klart bruden vil ha både venninnen/kompisen sin der og besteforeldrene. Hadde jeg vært bruden hadde jeg sagt til besteforeldrene "Venninnen min kommer, hun betyr mye for meg, akkurat som dere betyr mye for meg. Men det er jo trist at dere velger å ikke komme, pga av henne" 

Anonymkode: af686...997

Skrevet
19 minutter siden, Berit skrev:

Ja, du misforstår hvis du har oppfattet det jeg skrev som at flere tar selvmord fordi de ikke tar nok hensyn til omgivelsene. Jeg skrev at dersom disse og kunne klart å være trygge i seg selv, vise overskudd til nettopp å ta hensyn til noe sånt som jeg har nevnt som burde koste dem så lite, så hadde de også hatt det bedre med seg selv. Jeg tror de da også hadde blitt mer akseptert.

Hvis ikke man viser overskudd til å ta hensyn, det er ofte i de situasjonene man blir utstødt og føler seg "mindre" når man absolutt skal være annerledes eller følge sine egne spor. Man har ulike anledniner/situasjoner der man kan følge sine egne eller andres behov.

Du skriver at for mange transpersoner stikker det dypere enn bare å "kle seg ut" som det andre kjønn. Det tror jeg du har helt rett i.  Som mange mennesker bærer vi på hver våre ting.

I et bryllup er det som oftest en kleskode eller det forventes at man pynter seg. En gang var jeg i et bryllup der ett par kom i hullete dongribukser. De andre hadde pyntet seg veldig fint, de fleste kom i lang kjole. 

De som gikk i dongeribukser likte ikke å pynte seg, og følte seg ikke vel med å gå med kjole. Det har jeg hørt før at noen ikke liker å pynte seg.

Men det synes jeg virkelig at vi bør gjøre i en slik anledning, og i andre anledninger der det viser respekt og dannelse for de som inviterer å komme litt ordentlig kledd. Selv om noen ikke liker å pynte seg ("kle seg ut"), så gjør man det.

Så om man er transe, hetero osv osv.....kan man følge det som man får inntrykk av blir forventet i den settingen man skal i. 

Jeg tror nok jeg ser på det fra andre siden, at mye av grunnen til at mange ikke klarer å være tryggere i seg selv er holdningene til menneskene rundt dem. det er disse holdningene som bør forandres, og jeg tror den eneste måten å gjøre det på er å utfordre meningene deres, og det gjør man ikke om man hele tiden må ta hennsyn til de som er trangsynte.

jeg er heller ikke så sikker på at disse hennsynene alltid koster så lite, de gjør kanskje det om man ser på de enkeltvis, men om det alltid er samme gruppen som må ta hennsyn mener jeg det blir feil, særlig om denne gruppen er en gruppe som ikke akkurat er så priveligert fra før. 

Jeg mente heller ikke at hen ikke skulle pynte seg, jeg synes også det blir for dumt med folk som kommer i slitte jeans og t-skjorte i bryllu. Jeg synes ikke det er sammenlignbart å ikke like å pynte seg og det at en transperson ikke ønsker å gå kledd som feil kjønn. Jeg mente at hen kunne for eksempel brukt en buksedrakt i steden for dress, så blir det ikke så tydelig som om hen går med kjole, men selvfølgelig skal man kle seg ordentlig i en sånn situasjon. 

Egentlig tror jeg vi har litt lite informasjon om både besteforeldrene og transpersonen til å gi noen gode råd, jeg går nok ut fra mine erfaringer med eldre mennesker, men vi vet jo ikke hvor gamle de er eller hvor friske de er.  I utgangspunktet hadde jeg støtten vennen og ment at besteforeldre burde ta mer hennsyn og komme seg over fordommene sine, men om de viser tegn på demens eller lignende går jo ikke det, da blir man bare nødt å ta hensyn til dem.

Skrevet

@Fukisa Selv om eksempelet med slitte jeans på mange måter ikke kan sammenlignes her, så var det et eksempel på en klesstil som de følte seg komfortabel med, men likevel ikke burde gå slik kledd i respekt for bryllupet.

Som du sier, mange klarer ikke å være trygge i seg selv pga holdningene til menneskene rundt dem. Disse holdningene bør forandres, og jeg tror også  en måte å gjøre det på er å utfordre meningene deres. Men man kan godt utfordre ved å vise at man selv er villig til å ta hensyn og være åpen, og oppnå respekt ved selv å vise respekt. Det er svært vanskelig, om ikke umulig, å oppnå en endrings holdning til noe ved å provosere og ikke vise at en selv er villig til å vise respekt. Jeg er overbevist om at man får mer tiltro og tilhengere på den måten.

Skrevet
30 minutter siden, Berit skrev:

@Fukisa Selv om eksempelet med slitte jeans på mange måter ikke kan sammenlignes her, så var det et eksempel på en klesstil som de følte seg komfortabel med, men likevel ikke burde gå slik kledd i respekt for bryllupet.

Som du sier, mange klarer ikke å være trygge i seg selv pga holdningene til menneskene rundt dem. Disse holdningene bør forandres, og jeg tror også  en måte å gjøre det på er å utfordre meningene deres. Men man kan godt utfordre ved å vise at man selv er villig til å ta hensyn og være åpen, og oppnå respekt ved selv å vise respekt. Det er svært vanskelig, om ikke umulig, å oppnå en endrings holdning til noe ved å provosere og ikke vise at en selv er villig til å vise respekt. Jeg er overbevist om at man får mer tiltro og tilhengere på den måten.

Jeg synes egentlig ikke det blir sammenlignbart i det hele tatt, da det å være trans egentlig ikke har noe med klesstil å gjøre, selv om det gjerne ser sånn ut.

Nei, jeg tror heller ikke at å provosere er rette måten å gjøre det på, men samtidig kan man ikke være for mild heller. Jeg tror at om transpersoner blir mer synlige i samfunnet, mer vanlige, så vil folk flest bli mer åpne for det. Det burde ikke være provoserende at en transkvinne kler seg som andre kvinner.

Skrevet
3 minutter siden, fuksia skrev:

Jeg synes egentlig ikke det blir sammenlignbart i det hele tatt, da det å være trans egentlig ikke har noe med klesstil å gjøre, selv om det gjerne ser sånn ut.

Nei, jeg tror heller ikke at å provosere er rette måten å gjøre det på, men samtidig kan man ikke være for mild heller. Jeg tror at om transpersoner blir mer synlige i samfunnet, mer vanlige, så vil folk flest bli mer åpne for det. Det burde ikke være provoserende at en transkvinne kler seg som andre kvinner.

Det kan sammenlignes, ikke utelukkende fordi det handler om klesstil, for det gjør det ikke. Mange har noe annet som stikker mye dypere enn bare å 'kle seg ut' som det andre kjønnet. Men det gjelder ikke bare transer, det gjelder generelt for menneskene. 

Jeg tror også at om transpersoner blir mer synlige i samfunnet, så vil folk flest bli mer åpne for det. Det burde ikke være provoserende at en transkvinne kler seg som andre kvinner. Men det behøves ikke gjøres i dette bryllupet, da besteforeldrene som er nær knyttet til brudens foreldre er så trangsynte. Men jeg er enig. For meg bør det være mer åpenhet og mer synliggjort. Men man kan og ta hensyn til de man skal til. Og særlig i dette tilfellet. Men gjerne i andre brylluper og andre anledninger. Jeg er sikker på det er trist for bruden i dette tilfellet om besteforeldrene ikke kommer.

Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Syntes synd på bruden. Tenk at voksne mennesker klarer å ødlegge dagen hennes. Klart bruden vil ha både venninnen/kompisen sin der og besteforeldrene. Hadde jeg vært bruden hadde jeg sagt til besteforeldrene "Venninnen min kommer, hun betyr mye for meg, akkurat som dere betyr mye for meg. Men det er jo trist at dere velger å ikke komme, pga av henne" 

Anonymkode: af686...997

Enig med deg.

Men jeg hadde sagt: "Venninnen min kommer, hun betyr mye for meg, akkurat som dere betyr mye for meg. Hun vil gjerne komme i kjole, men det er så trist at dere da ikke kommer. Jeg har derfor bedt henne om å komme i dress den dagen (hun går i herre klær offentlig til vanlig) slik at dere kommer". Håper vi får et fint bryllup hvor alle kan vise glede og være hyggelige mot hverandre. 

Skrevet
8 minutter siden, Berit skrev:

Det kan sammenlignes, ikke utelukkende fordi det handler om klesstil, for det gjør det ikke. Mange har noe annet som stikker mye dypere enn bare å 'kle seg ut' som det andre kjønnet. Men det gjelder ikke bare transer, det gjelder generelt for menneskene. 

Jeg tror også at om transpersoner blir mer synlige i samfunnet, så vil folk flest bli mer åpne for det. Det burde ikke være provoserende at en transkvinne kler seg som andre kvinner. Men det behøves ikke gjøres i dette bryllupet, da besteforeldrene som er nær knyttet til brudens foreldre er så trangsynte. Men jeg er enig. For meg bør det være mer åpenhet og mer synliggjort. Men man kan og ta hensyn til de man skal til. Og særlig i dette tilfellet. Men gjerne i andre brylluper og andre anledninger. Jeg er sikker på det er trist for bruden i dette tilfellet om besteforeldrene ikke kommer.

Problemet med å tenke sånn er jo at det alltid vil være noen som ikke er komfortabel med det og prøver å presse andre til å ta mest hennsyn til de.

Det er synd for alle om besteforeldrene ikke kommer, men jeg synes det er de som er vanskelige når de ikke engang klarer å være i samme rom som en transperson i bryllupet til barnebarnet. 

Skrevet
44 minutter siden, fuksia skrev:

Problemet med å tenke sånn er jo at det alltid vil være noen som ikke er komfortabel med det og prøver å presse andre til å ta mest hennsyn til de.

Det er synd for alle om besteforeldrene ikke kommer, men jeg synes det er de som er vanskelige når de ikke engang klarer å være i samme rom som en transperson i bryllupet til barnebarnet. 

Ja, det vil dessverre nesten alltid være noen som ikke liker og kan akseptere og derfor presse andre til å ta hensyn. Så man kan rett og slett ikke alltid ta hensyn og gjøre alle fornøyde. Men man får da se an situasjonen og veie hva som teller mest.

Skrevet

Hin føler seg nok best kledd i kjole.  Ikke så ofte en har annledning til å bruke finkjole. Vet hvordan jeg slet på fester iført min fangedrakt dressen. Bedre å vere "mann" i hverdagen når en ikke pynter seg.

Skrevet

Hvis transen kan gå kledd so mann ellers klarer han det fint i bryllupet og, ikke noe vits å dra dette ut av proporsjoner. 

Anonymkode: 7b337...ab8

Skrevet

Nei da er da hen ikke "klarer" å vere "mann i dress"   : Å se alle desse fine damer med kjole gjør vondt i sjelen, ville så gjerne selv vert iført en slik fin kjole.  Slik har jeg følt det.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...