Gå til innhold

Trans i bryllup?

Anbefalte innlegg

Skrevet

I venninnegjengen har det blitt diskutert en stund. Til sommeren gifter ene frøkna seg og hun har invitert vår felles venninne som er trans. Vanligvis lever vedkommende som mann, men bruden har insistert på at han må gjerne komme som kvinne om han ønsker det. Meeen det har oppstått problem: Besteforeldrene hennes vil da nekte å komme, fordi de ikke bare er homofobe, men noe så jævlig og.. Som har endt med at bruden da til slutt ba vedkommende om IKKE å komme.. 

Det har i tillegg blitt argumentert med at transen vil ta fokus fra bruden.. Men jeg mener jo personlig at om du ikke klarer å sitte i en kirke uten å måtte stirre på transen i rommet, er det jo du som har et problem! 

Anonymkode: fb4d8...802

• Liker 9
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ja, det er besteforeldrene som har et problem, men de gjør det til brudens problem når de stiller et slikt ultimatum. Jeg har forståelse for at bruden velger besteforeldrene, selv om jeg mener deres argumenter for å ikke komme er bak mål. Jeg skjønner at man ikke velger sin egen bryllupsdag som dagen der man tar kamper "for andre", selv om jeg ser at det "riktigste" ville vært å la transen komme. Besteforeldrene betyr antagelig mye for bruden, eller i alle fall det at de er der. Å ekskludere dem vil i tillegg kunne føre til masse oppstyr i resten av familien. Jeg ville derfor respektert brudens valg uten noe mer diskusjon. 

• Liker 9
Skrevet (endret)

Jeg er egentlig helt enig med deg. Samtidig vet jeg at noen er veldig trangsynte og sære. De får så være, er lett å si. Men siden det er besteforeldrene til bruden, og det betyr helt sikkert mye for dem å se sitt barnebarn gifte seg, og siden de er gamle og veldig gammeldagse, får man vel ta hensyn til dem mer enn om hun som er transe kommer i kvinneklær. La nå transen og alle dere som ikke er trangsynte vise at dere har overskudd til å ta hensyn til den eldre generasjonen og deres gammeldagse syn.

Besteforeldrene har jo helt sikkert ikke noe imot at hun som er transe kommer i sine vanlige klær uten å trekke oppmerksomhet (som sikkert er noe av deres syn). 

Endret av Berit
  • Liker 2
Skrevet

Enig TS. Synes egentlig besteforeldrene viser at de tenker med på seg selv enn bruden og hvis det virkelig var viktig for dem å se bruden gifte seg så hadde det ikke betydd noe hvilke andre gjester som var i bryllupet. Fordommene og hatet er deres eget problem.

Anonymkode: c0531...d44

• Liker 2
Skrevet
33 minutter siden, Ananas. skrev:

Ja, det er besteforeldrene som har et problem, men de gjør det til brudens problem når de stiller et slikt ultimatum. Jeg har forståelse for at bruden velger besteforeldrene, selv om jeg mener deres argumenter for å ikke komme er bak mål. Jeg skjønner at man ikke velger sin egen bryllupsdag som dagen der man tar kamper "for andre", selv om jeg ser at det "riktigste" ville vært å la transen komme. Besteforeldrene betyr antagelig mye for bruden, eller i alle fall det at de er der. Å ekskludere dem vil i tillegg kunne føre til masse oppstyr i resten av familien. Jeg ville derfor respektert brudens valg uten noe mer diskusjon. 

Jeg også skjønner valget hennes, men det er trist. 

Anonymkode: fb4d8...802

• Liker 1
Gjest Franke Ann
Skrevet (endret)

Ja, det er kjipt at folk skal være så trangsynte at de ikke bare kan drite i det. Men samtidig ser jeg ikke poenget med å absolutt skulle gå som kvinne i et bryllup hvor man vet det blir halloi over det, og er sånn sett enig med besteforeldrene i at det bare vil ta bort fokuset fra de to som den dagen faktisk handler om. Får litt sånne vibber av hele greia:

Selv skulle jeg gjerne ønske at cannabisrøyking var akkurat like sosialt akseptert som alkoholdrikking, men det betyr ikke at jeg fyrer meg opp en bønne i et bryllup hvor jeg vet det blir bråk og dårlig stemning ut av det. Det hadde vært flott dersom folk kunne utvise en større aksept for hverandre når det gjelder mye og mangt, men av og til må man bare stikke fingeren i jorda, godta at ting er som de er og ta hensyn til de som tross alt har en større "rett" på denne dagen, som f.eks. besteforeldrene til hun som skal gifte seg.

Endret av Franke Ann
Skrevet

Mener man må skille litt. Er "hen" transseksuell, at hen føler seg som en kvinne, bør hun jo få komme kledd slik alle andre kvinner ville gjort. Om "hen" går i dameklær kun fordi hen synes det er "gøy".. Da tenker jeg "hen" kan ha det gøy.. andre steder enn i et bryllup

• Liker 6
Skrevet

Vedkommende lever som mann til daglig, da kan vedkommende gjøre det når det er bryllup også.

Anonymkode: 7c97a...859

• Liker 7
Skrevet
22 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Enig TS. Synes egentlig besteforeldrene viser at de tenker med på seg selv enn bruden og hvis det virkelig var viktig for dem å se bruden gifte seg så hadde det ikke betydd noe hvilke andre gjester som var i bryllupet. Fordommene og hatet er deres eget problem.

Men når de besteforeldrene har et så tydelig stort problem med det, kan ikke hun som er transe og vennene vise at de har overskudd til å ta hensyn? Koster dem jo så lite, når det tydeligvis betyr veldig  mye for besteforeldrene, som igjen betyr så mye for bruden. Besteforeldrene kan man ikke forvente så mye av kanskje. Men vi unge ;)

• Liker 2
Skrevet
8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Vedkommende lever som mann til daglig, da kan vedkommende gjøre det når det er bryllup også.

Anonymkode: 7c97a...859

Så enig. I hvert fall når det betyr mye for besteforeldrene, og de har et problem med det. 

• Liker 2
Skrevet
8 minutter siden, Berit skrev:

Så enig. I hvert fall når det betyr mye for besteforeldrene, og de har et problem med det. 

Hvorfor er det så farlig om en mann vil gå i kjole? Trodde vi hadde kommet lengre!

Skrevet (endret)
12 minutter siden, KineAnd skrev:

Hvorfor er det så farlig om en mann vil gå i kjole? Trodde vi hadde kommet lengre!

Helt enig med deg. Synes likevel at man kan ta hensyn til besteforeldrenes trangsynthet da det bare vil føre til at de blir glade. Synes vi som er åpensinnet og storsinnet bør vise at vi har overskudd til å vise hensyn. I hvert fall når det koster oss så lite. Hun var jo vant med å gå kledd som en man til vanlig. Da kan hun vel nå også.

Endret av Berit
  • Liker 1
Skrevet
1 time siden, Berit skrev:

Men når de besteforeldrene har et så tydelig stort problem med det, kan ikke hun som er transe og vennene vise at de har overskudd til å ta hensyn? Koster dem jo så lite, når det tydeligvis betyr veldig  mye for besteforeldrene, som igjen betyr så mye for bruden. Besteforeldrene kan man ikke forvente så mye av kanskje. Men vi unge ;)

Ser poenget ditt, men samtidig vil det alltid være situasjoner der man "kan/bør" ta hensyn, være overbærende og kanskje smile litt av det hele også. På bussen, i butikken, når man søker jobb, eller familieselskaper osv. For de som ikke må leve med dette så koster det kanskje ikke så mye, men for homofile/lesbiske/bifile og transfolk så er nok historien en annen. Selvmordsstatistikken forteller noe om hvordan mange av dem har det. 

Høy alder er ingen unnskyldning for å gå i seg selv og se på sine egne holdninger og situasjoner som dette er et eksempel på at man ikke blindt bør hedre sine foreldre og respektere de eldre. Man må gjøre seg fortjent til respekt.

Skjønner at bruden er i en vanskelig situasjon og at hun har lyst til å ha sine besteforeldre der. Samtidig så er det kanskje en forventning i samfunnet at man skal velge familie foran alt annet. Uansett om man vil eller ikke. Prøver ikke å gjøre bruden til skurken, men trans eller ikke så synes jeg det er dårlig å invitere noen for deretter å trekke invitasjonen.

• Liker 3
Skrevet

Kan ikke bruden kontakte transen og fortelle om problemet, og pent be transen gå kledd som mann  på bryllupet? Slik kan de alle være med

Anonymkode: 7b337...ab8

• Liker 6
Skrevet (endret)
10 timer siden, AnonymBruker skrev:

10 timer siden, AnonymBruker skrev:

Ser poenget ditt, men samtidig vil det alltid være situasjoner der man "kan/bør" ta hensyn, være overbærende og kanskje smile litt av det hele også. På bussen, i butikken, når man søker jobb, eller familieselskaper osv. For de som ikke må leve med dette så koster det kanskje ikke så mye, men for homofile/lesbiske/bifile og transfolk så er nok historien en annen. Selvmordsstatistikken forteller noe om hvordan mange av dem har det. 

Høy alder er ingen unnskyldning for å gå i seg selv og se på sine egne holdninger og situasjoner som dette er et eksempel på at man ikke blindt bør hedre sine foreldre og respektere de eldre. Man må gjøre seg fortjent til respekt.

Skjønner at bruden er i en vanskelig situasjon og at hun har lyst til å ha sine besteforeldre der. Samtidig så er det kanskje en forventning i samfunnet at man skal velge familie foran alt annet. Uansett om man vil eller ikke. Prøver ikke å gjøre bruden til skurken, men trans eller ikke så synes jeg det er dårlig å invitere noen for deretter å trekke invitasjonen.

Jeg mener oppriktig at så overbærende bør vi være at vi kan og bør ta hensyn, smile, reise oss for andre, være hyggelige. Det bør koste oss alle så lite uansett om vi er transe, hetero, mann, kvinne, liten, stor osv.

For noen er nok terskelen høyere, det kan bla være fordi de har komplekser eller føler seg ustødt, urettferdig behandlet mm. Hvis disse og kunne klart å være trygge i seg selv, vise overskudd til nettopp å ta hensyn til noe sånt som jeg har nevnt som burde koste dem så lite, så hadde de også hatt det bedre med seg selv. Selvmordstatistikken hadde sunket. De hadde da også blitt mye mer akseptert.

Jeg har forståelse for at mange av ulike grunner ikke har den tryggheten og dermed overskuddet til å være overbærende med andre og vise hensyn. Jeg forstår dem, men jeg synes det er synd.

Høy alder er ikke unnskyldning for å gå i seg selv og se på sine holdnninger. Men argh, sikkert du også har fått erfare hvor håpløst det kan være å få eldre til å forstå eller endre syn på noe som som er innplantet hos dem. 

Det vil ikke si at eldre fortjener respekt og anerkjennelse uansett hva de gjør. Høy alder er ingen unnskyldning for å begå lovbrudd og grusomme handlinger. Det er så feil at man skal hedre sin mor og far ubetinget.

Jeg synes dette er en tåpelig og viser en mindre oppegående holdning av besteforeldrene. Men i dette tilfelletdet koster da oss ingenting annet enn å vise litt forståelse til de mener at hun skal komme i herreklær i bryllupet, akkurat som hun gjør i hverdagen. 

Synes hun skal vise forståelse først og fremst overfor bruden. Bruden har vist at hun er kommet i et dilemma. Besteforeldrene skulle gitt seg. Men hvis jeg var transen ville jeg da ha snakket med bruden og sagt at jeg ville komme i herreklær så det ikke ble noen konflikter, for jeg hadde ønsket bruden det beste. Så slapp bruden å ta stilling til det. Eller bruden ber transen om det, som en forelo i tråden. 

Klart det er godt for henne at besteforeldrene er der, selv om de har noen teite syn og holdninger. Klart det også er godt for foreldrene til bruden at sine foreldre også kommer og er i godt humør. I fremtiden er det også godt at familien har vært i bryllupet. Det ødelegger virkelig veldig hvis besteforeldrene ikke kommer.

Endret av Berit
  • Liker 1
Skrevet

Hadde jeg ikke vært viktigere for besteforeldrene mine en som så, så kunne de bare holdt seg hjemme. Hvis deres trangsynthet og konservative holdning er verdt mer enn deres barnebarns lykke har de ingenting der å gjøre. At de i heletatt truer med å ikke komme syns jeg sier mer enn nok :opplyser:

• Liker 3
  • 2 uker senere...
Skrevet

Hoho! Får håpe besteforeldrene ikke er rasister heller da, for da kan ingen som er mørke i huden komme. Må vise hennsyn og respekt for besteforeldres fordommer må vite.

Anonymkode: e1cf9...d42

• Liker 5
Skrevet

Hadde noen i min familie kicket på andre gjester, uansett hvor nær de er meg, så hadde de fått beskjed om å enten tolerere det, eller bli hjemme. At de ikke er kommet lengre enn å reagere på en mann i kjole, er trist, men jeg synes det er mer trist at bruden ikke er mer tro mot sin venn. Kampen for å akseptere folks legning og kjønnsuttrykk er en ting jeg tar hvor som helst, og i egent bryllup. Mine homofile venner av begge kjønn hadde selvfølgelig fått komme med partner, og ikke måtte sitte "gutt jente" ved bordet om noen ikke likte homofile. 

I forhold til cannabisrøyking, så er det ikke ulovlig for menn å gå i kjole da (men noen skal jo dra inn syn på ting i alle tenkelige debatter da...). 

Anonymkode: c7027...e6e

• Liker 1
Gjest Haaploes
Skrevet

Dette minnet meg om denne tråden: kort oppsummert ville broren til brura bruke bryllupet hennes som sin Vanity Fair-forside. Tror det kan være nyttig lesing for både TS, bruden og besteforeldrene, heldigvis endte alt godt.

Skrevet
Den 1.1.2016 at 16.59, 1smash skrev:

Hadde jeg ikke vært viktigere for besteforeldrene mine en som så, så kunne de bare holdt seg hjemme. Hvis deres trangsynthet og konservative holdning er verdt mer enn deres barnebarns lykke har de ingenting der å gjøre. At de i heletatt truer med å ikke komme syns jeg sier mer enn nok :opplyser:

Helt enig i dette! Jeg velger mine venner og mine gjester selv. Hvis noen mener at de ikke vil være i samme rom, så har de tydeligvis ikke mye kjærlighet ovenfor meg. Samme om det er besteforeldre eller bare bekjente. Jeg forlanger at min familie og mine venner aksepterer hvem jeg har valgt å ha i livet mitt. 

Anonymkode: 73f4d...e5d

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...