Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har vært syk hele livet og skal nå søke meg ufør. Jeg aner ikke hva som skjer men la oss si at jeg, bare for å ta et eks, blir 80% ufør. Betyr det at jeg da bare får 80% trygd? Hva om jeg ikke med en gang KAN jobbe de 20 prosentene, ikke føler meg frisk nok med en gang.

jeg jobbe 20%?

Anonymkode: 2248b...c99

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Nei, du må ikke det.

Jeg er 80 % uføretrygdet. Jeg jobber 20 % da jeg har en restarbeidsevne på 20 %. Jeg kan selvfølgelig velge å ikke jobbe, men da må jeg også klare meg med mindre penger (ingen lønnsinntekt, kun uføretrygden).

Anonymkode: e7c52...259

Skrevet

Uføretrygd ville jeg ha unngått som pesten. Jeg ble syk som student, og uten lang eller stor inntjening havnet jeg først på minimal AAP. Da jeg ble tvunget over på uføretrygd trodde jeg at jeg endelig skulle få et beløp man kan leve av. Men støtten fra NAV ble istdf halvert! 70% uføretrygd er ca 5-6000kr utbetalt per måned. Høres ut som om du er litt i samme situasjon...

Anonymkode: 4b754...b7f

Skrevet

Hva gjør man om man har blitt 70 eller 80% uføretrygdet og ikke klarer å finne resterende prosent arbeid da? Det er ikke akkurat lett når man har vært syk hele livet, uten noen som helst å vise til, pluss arbeidsledigheten og hvor vanskelig det er for VANLIGE folk å finne jobb.

Jeg blir jo ruinert. Kan ikke leve av 70 eller 80% trygd.

Skrevet
8 timer siden, AnonymBruker skrev:

Uføretrygd ville jeg ha unngått som pesten. Jeg ble syk som student, og uten lang eller stor inntjening havnet jeg først på minimal AAP. Da jeg ble tvunget over på uføretrygd trodde jeg at jeg endelig skulle få et beløp man kan leve av. Men støtten fra NAV ble istdf halvert! 70% uføretrygd er ca 5-6000kr utbetalt per måned. Høres ut som om du er litt i samme situasjon...

Hvordan i all verden fikk du til det? Om man har inntektsgrunnlag som vil gi lavere utbetaling enn minstesats ufør, så har man krav på minstesats. Minstesats ufør er pr 2015 (ikke ung ufør, men minstesats, forutsatt 40-års trygdetid og fremtidig trygdetid beregnes også) for enslig: 223.219 i året (2.48 x Grunnbeløp som er pr i dag 90.068) og for gift/samboer/registrert partner: 205.355 kr i året (2.28 x grunnbeløpet) 70% av disse summene vil jo bli ca 156.253 i året for enslig : 12= 13.021 kr pr mnd før skatt og 143.748 for gift/samboer/registrert partner som da :12 er 11.956 kr i mnd brutto. Det er begrenset hvor mye man skatter av såpass små summer, og  iallefall ikke over 50% som summen du her opplyser om? Om det er det du får i uføretrygd 70% så burde du kontakte NAV for en oppklaring. 15% skatt vil vel være en ca-sum på den inntekten om du ikke har noen andre fradrag enn minstefradraget. Man har helt klart ikke mye å rutte med som minstetrygdet og 70%, men det er ikke så ille som de summene du skriver her. 

Anonymkode: 36927...f18

• Liker 2
Skrevet

Jeg klaget til NAV umiddelbart og i de 18 mnd siden har jeg bare fått til svar at saken min vil ta mere tid. Ung ufør har de også tatt fra meg - til tross for at den loven de siterer sier at tilleggsytelser ikke kan fjernes når de først er innvilget én gang. Dette klaget jeg for i 5 år tidligere, først med sosionomhjelp fikk jeg det innvilget (etterbetaling på 70000kr etter skatt var følgen).

Egentlig betaler jeg vel 36% skatt. 30% jobb tilsvarer ca 9000kr utbetalt.

Etter min oppfatning er det fortsatt lett å få jobb i Norge: Bare å stå på og vise hva man er god for. Men regn med å begynne i ubetalt arbeidspraksis.

Skrevet

TS her

Er det noen som kan være så snill og svare meg på dette. Er litt redd her. Har vært syk hele livet og er mulig jeg blir ufør nå. har disse spørsmålene:

- Hva avgjør hvor mange % en blir ufør.

- Hvis man f.eks blir 50 eller 70 eller 80% ufør og ikke klarer å finne jobb...hvordan er det meningen at man skal klare seg med disse prosentene? Jeg har som sagt aldri jobbet så det jeg får på aap er veldig lite nå allerede. Om jeg skal få 50 eller 70 eller 80 % av dette sier det seg selv at jeg kommer til å slite VELDIG.

Skrevet
3 timer siden, AnonymBruker skrev:

TS her

Er det noen som kan være så snill og svare meg på dette. Er litt redd her. Har vært syk hele livet og er mulig jeg blir ufør nå. har disse spørsmålene:

- Hva avgjør hvor mange % en blir ufør.

- Hvis man f.eks blir 50 eller 70 eller 80% ufør og ikke klarer å finne jobb...hvordan er det meningen at man skal klare seg med disse prosentene? Jeg har som sagt aldri jobbet så det jeg får på aap er veldig lite nå allerede. Om jeg skal få 50 eller 70 eller 80 % av dette sier det seg selv at jeg kommer til å slite VELDIG.

Om du får innvilget uføretrygd, 50-70 eller 80%, så vil du ikke få 50-70 eller 80% av det du har nå, siden du nå har AAP. Minstesats AAP er mindre enn minstesats ufør. Minstesats ufør dersom du er enslig er 223.219 kroner i året, så blir det det prosenten av den uføregraden du får. Hvis du aldri har vært i arbeid og vært syk hele livet, så kan det godt hende du har krav på ung ufør, som er ca 30.000 mer pr år for 100% ufør. 

Det som avgjør hvor mange % ufør du er er den restarbeidsevnen NAV/lege/arbeidstiltaket du er på konkluderer med at du har. Siden du nå er på AAP så har du mest sannsynlig vært forsøkt ut i diverse tiltak? Finner de ut at du har 30% restarbeidsevne så blir du da 70% ufør. Finner de ut at du har 0 restarbeidsevne blir du 100% ufør. Som sagt blir ikke uføretrygden din 70% av det du får i AAP siden minstesats på AAP (noe jeg regner med du har siden du aldri har jobbet) er lavere enn minstesats ufør. 

På spørsmålet ditt om hvordan man skal klare seg så har du mulighet til å søke bostøtte, og evnt suppelerende sosialstønad dersom du sitter igjen med alt for lite å leve for når husleie og strøm er betalt. (for lite i forhold til NAV sosial sine satser for livsopphold) 

Skrevet
14 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg klaget til NAV umiddelbart og i de 18 mnd siden har jeg bare fått til svar at saken min vil ta mere tid. Ung ufør har de også tatt fra meg - til tross for at den loven de siterer sier at tilleggsytelser ikke kan fjernes når de først er innvilget én gang. Dette klaget jeg for i 5 år tidligere, først med sosionomhjelp fikk jeg det innvilget (etterbetaling på 70000kr etter skatt var følgen).

Egentlig betaler jeg vel 36% skatt. 30% jobb tilsvarer ca 9000kr utbetalt.

Etter min oppfatning er det fortsatt lett å få jobb i Norge: Bare å stå på og vise hva man er god for. Men regn med å begynne i ubetalt arbeidspraksis.

Får regne med du får en klekkelig tilbakebetaling igjen da. 36% skatt er veldig høyt på uføretrygd dog. Det er høyt på alminnelig inntekt også. At NAV har brukt 18 mnd på å behandle saken din er jo helt uhørt, de har vel en frist på seg de også dersom du sendte inn skriftlig klage? 

Skrevet

Hva skjer med skattekortet mitt? Jeg fikk skattekort 34% for 2015. Men for året 2016 har jeg fått 15%.

Hva betyr dette?

Skrevet

Kan det ha noe med skattebegrensning å gjøre som jeg får årlig?

Skrevet

Jeg er fremdeles på aap altså.

Skrevet

Jeg skjønner lite av dette her, men det at uføretrygden skal ha høyere sats enn AAP kan ikke stemme. Begge deler var minstesats i mitt tilfelle, og jeg gikk fra 2,5G til 2G da jeg mistet "ung ufør". Det er bare at det skattes av uføretrygd også? Jeg havnet i hvert fall i en knipe da nesten 50% av NAV-stønaden ble borte.

Skrevet

Du får ikke uføretrygd før de har vurdert å funnet rest arbeidsevne.

jeg jobber ca 40% som ringevikar. Men så lenge jeg ikke har fast jobb, gjør de ikke noe med uføretrygden. Jeg går på aap

Skrevet
8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg skjønner lite av dette her, men det at uføretrygden skal ha høyere sats enn AAP kan ikke stemme. Begge deler var minstesats i mitt tilfelle, og jeg gikk fra 2,5G til 2G da jeg mistet "ung ufør". Det er bare at det skattes av uføretrygd også? Jeg havnet i hvert fall i en knipe da nesten 50% av NAV-stønaden ble borte.

Minstesats AAP (dersom du ikke har vært i jobb eller 66% av din tidligere lønnsinntekt er lavere enn minstesats) er 2 G. Altså 180.136 kroner i året. Minstesats ufør om man er enslig er 2.48G, altså 223.368 kroner i året altså rundt 43.000 mer pr år som minstesats. Ung Ufør AAP ser ut til å være 2.44 G altså 219.765 kroner i året, mens Ung Ufør enslig uføretrygd er 2,91 G, altså 262.000 i året, om man er samboer/gift/registrert partner er ung ufør 2.66 G, altså 239.580 kroner i året. Så jo, minstesatser på uføretrygd er høyere enn for AAP. Om du i tillegg har barn er barnetillegget for AAP på 27 kroner pr dag (noe rundt 7000 i året), mens barnetillegget på ufør er på 0,4 G som er ca 36.000 i året (det er regler om at barnetillegg ikke kan overstige 95% av tidligere inntekt dog, med overgangsregler for de som allerede mottok barnetillegg før 2016). Og ja, det skattes av uføretrygd også, etter den nye uførereformen fra 2015, så skattes uføretrygd på lik linje med arbeidsinntekt og særfradrag og skattebegrensning pga lav alminnelig inntekt § 17-1 er fjernet. Uføre kan på lik linje med andre med svært lav inntekt søke om skattefradrag etter § 17-4, men denne er mye vanskeligere å få enn den tidligere regelen etter § 17-1. 

• Liker 1
Skrevet
10 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hva skjer med skattekortet mitt? Jeg fikk skattekort 34% for 2015. Men for året 2016 har jeg fått 15%.

Hva betyr dette?

Det betyr vel at de har funnet en mer normal skatteprosent for deg.Dersom du har minstesats AAP er 34% skatt alt for mye. Du skriver i neste innlegg at du har hatt skattebegrensing tidligere, så da har de vel tatt hensyn til det med ditt nye skattekort. Du må sjekke at alle summene på skattekortet ditt stemmer da, mener skatteetaten går ut fra 2014-tall når de sender ut skattekoret for 2016. Der vil du også se om det står noen spesielle fradrag beregnet på deg som feks skattebegrensning. 

Skrevet
9 timer siden, Vasa skrev:

jeg jobber ca 40% som ringevikar. Men så lenge jeg ikke har fast jobb, gjør de ikke noe med uføretrygden. Jeg går på aap

Hva mener du? Jeg må finne jobb først før jeg får ufør?

Skrevet
9 timer siden, Vasa skrev:

Den skjønte jeg ikke.

Skrevet

Hvor mange dager i uka blir 80%. Hvor mange dagers arbeid? Jeg prøver å finne ut min arbeidsevne. 

Skrevet

Takk, Memena! Samboer har årslønn på rundt 430000kr, så barnetillegg er ikke aktuelt for meg. Det virker som om noe er gærnt med opplegget mitt - igjen - og det har jeg jo klaget på. Så jeg får vel bare vente og se hva som skjer.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...