Gjest Rawfruit Skrevet 27. desember 2015 #1 Skrevet 27. desember 2015 (endret) . Endret 19. januar 2016 av Rawfruit
Minya Skrevet 27. desember 2015 #2 Skrevet 27. desember 2015 Har du brukt Blue Dragon sushi-risen så står det faktisk på siden av posen hvordan du får den klassiske sushi-smaken på risen. Du kan ikke bruke vanlig, norsk polert ris (jasmin, middagsris) til sushiris. I nøden kan det gå an å bruke grøtris, men den kan også risikere å bli katastrofal. 2ss sukker pluss 2ss riseddik blandes sammen til sukkeret har smeltet. Blandingen veltes inn i den ferdigkokte sushirisen så godt du får det til, og så lar du risen stå til den har kjølt seg nok ned. 3
Gjest Rawfruit Skrevet 27. desember 2015 #3 Skrevet 27. desember 2015 (endret) . Endret 19. januar 2016 av Rawfruit
Gjest Rawfruit Skrevet 28. desember 2015 #4 Skrevet 28. desember 2015 (endret) . Endret 19. januar 2016 av Rawfruit
AnonymBruker Skrevet 28. desember 2015 #5 Skrevet 28. desember 2015 18 timer siden, Rawfruit skrev: Har gjort alt slavisk av det som står på posene. Alt fra sushi-ris i ren form, til posebasert. Noe jeg ikke har prøvd før er å la den kjøle seg ned i 30 minutter. Har dere noen erfaringer med det å sile risen en 7-8 ganger før man koker den? En oppskrift jeg tenkte å prøve var å nettopp sile risen i vann en 7-8 ganger, deretter koke den opp sammen med vann i 9 minutter på 5 grader, 4 minutter på 9 grader, og ettervarme den i et par minutter før jeg kjøler den ned i 30 min. Noen som har erfaring med slike ''kompliserte'' måter? 1. (faktisk den viktigste) Ris, som alt annet, kommer i ulik kvalitet. Kjøp sushirisen din på en invandrerbutikk. Den de har på norske butikker er ... ikke den beste. Pass på at risen ikke er pakket direkte i papp uten plast. Da smaker den nemlig kun papp. 2. Sushiris bør vaskes møysommelig i en balje med vann til vannet er rent. 3. Legg risen i bløt en stund. Gjerne type 30 minutter. Du skal se en viss forskjell på bløtlagt ris og tørr ris. 4. Putt ca like deler vann og ris i en panne (her er hver rispakke av ulik tørkegrad, så du må nok justere etter første koking, som for all annen ris) og kok opp og så på lav varme (den skal vel nærmere trekke enn koke) til den er ferdig. Al dente, ikke risgrøt. Ikke vær redd for å smake deg frem, som med pasta. 5. Tilsett sukker, salt og riseddik etter smak og behag (igjen er vi tilbake til å smake seg frem) og spre risen utover en vid talerken for avkjøling under håndkle. Husk å håndtere risen med en gaffel eller en ris-spade, ikke en skje. Ja, den er noe klisset. Derfor oljer folk flest hendene lett før de tar i risen og bruker plastfolie. Men med denne metoden blir god sushiris god. Dårlig sushiris blir aldri god på smak. Anonymkode: 6f9ef...9b3 1
AnonymBruker Skrevet 28. desember 2015 #6 Skrevet 28. desember 2015 3 timer siden, Rawfruit skrev: Prøvde på nytt igjen, men jeg får virkelig ikke til den risen. Skal man koke den så lenge at vannet fordamper uavhengig av varme og varighet, eller er det en fast tid den er definert som sushi-ris? Denne gangen ble resultatet en bløt ris der selv fuktige hender ikke greide å få den av. Satt som lim på meg. Litt for mye eddik til eller fra avgjør bare om risen henger sammen eller ikke, min ris lignet jo ikke på noe man selv finner i butikk-sushi... Brukte litt salt og Stevia i stedet for sukker. Jeg har ikke erfaring med verken sushiris eller stevia, men hvordan er konsistensen på stevia? Gir oppløst stevia samme konsistens som oppløst sukker, eller kan det være noe her? Anonymkode: f14ac...353
Roseh Skrevet 28. desember 2015 #7 Skrevet 28. desember 2015 bruker du tilsettninger? Tror de bruker litt blank eddik eller noe ekstra.
Gjest Rawfruit Skrevet 28. desember 2015 #8 Skrevet 28. desember 2015 (endret) . Endret 19. januar 2016 av Rawfruit
AnonymBruker Skrevet 28. desember 2015 #9 Skrevet 28. desember 2015 Bruk sukker og ikke noe annet fjas.... Anonymkode: 7063d...7f9
AnonymBruker Skrevet 28. desember 2015 #10 Skrevet 28. desember 2015 du må skylle risen, for å få ut stivelsen. Hvis du ikke gjør det blir det lett grøt. skyll risen godt legg den i kaldt vann og la liggge i 20-30 min skyll en gang til bruk nytt vann til å koke når risen er ferdigkokt , må risen være kald før du tilsetter sukker/riseddikkblandingen jeg vil anta at det som skjer når du ikke bløtlegger, er at du koker risen lengre og hardere for å få bløt ris og da blir den overkokt. ris skal heller ikke fosskoke, men småkoke Anonymkode: 25b2c...8fe
Gjest Rawfruit Skrevet 28. desember 2015 #11 Skrevet 28. desember 2015 (endret) . Endret 19. januar 2016 av Rawfruit
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå