Gå til innhold

Dette med å ta med hunder inn på fly...

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvorfor er det lov? Hva med allergikere, folk som er redde for hunder?

Anonymkode: 22c5e...b9d

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det er vel ikke lov å ta med hunder inn i kabinen? De blir plassert i lasterommet. 

Skrevet

Det er stort sett førstemann til mølla-prinsippet som gjeld. Skal ein ha med hund i kabinen må ein bestille dette spesifikt, og viss det allereie er nokon som er allergisk som har gitt beskjed om dette så får ein ikkje lov. Føler dette er ei grei ordning. For dei som er redd hunder som er så små at dei har lov inn i kabinen (maks 8 kg og plass i eit lite bur) er det nesten berre å trekke på smilebandet og riste lett på hovudet. 

• Liker 17
Skrevet
Et øyeblikk siden, urenluren skrev:

Det er vel ikke lov å ta med hunder inn i kabinen? De blir plassert i lasterommet. 

Det er lov om hunden + bur er under en viss størrelse.

Anonymkode: 75677...ae9

• Liker 4
Skrevet

Om jeg havner ved siden av noen som er redd for hunden, må enten jeg eller de bytte plass med noen andre - verre er det ikke. Jeg bestiller plass til hunden samtidig som jeg bestiller plass til meg selv, og om det er allergikere ombord som har registrert dette, får jeg ikke kjøpt billetter. Da tar jeg neste fly.

• Liker 8
Skrevet

Jeg visste ikke at man måtte registerere hundeallergi når man skal reise med fly.  Tidligere har jeg bare oppgitt alvorlig matvareallergi (citrus og peanøtter)
Det var greit å vite.

Anonymkode: 274c6...72c

• Liker 1
Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg visste ikke at man måtte registerere hundeallergi når man skal reise med fly.  Tidligere har jeg bare oppgitt alvorlig matvareallergi (citrus og peanøtter)
Det var greit å vite.

Du "må" jo bare det hvis du har alvorlig allergi, du MÅ jo ikke hvis du ikke vil. Jeg er allergisk men gir aldri beskjed, fordi jeg sjelden reagerer på en liten hund i bur, og i verste fall kan jeg flytte meg. Hvis man får livsfarlige reaksjoner bør man absolutt gi beskjed, og det bør jo være en like stor selvfølge å gi beskjed om livsfarlig hundeallergi som livsfarlig nøtteallergi...??? 

Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Det er lov om hunden + bur er under en viss størrelse.

Anonymkode: 75677...ae9

Om jeg skal med samme fly og er allergisk, så får ikke du ta med den lille hunden i bur inn

Anonymkode: 00af2...b3d

• Liker 1
Skrevet
14 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Om jeg skal med samme fly og er allergisk, så får ikke du ta med den lille hunden i bur inn

Det kommer jo helt an på hvem som bestilte først.

Anonymkode: bd382...27c

• Liker 18
Skrevet

En liten hund i et bur kan neppe gjøre all verdens med skade med mindre noen er ekstremt allergiske. For "vanlig" allergi bør det holde å sette seg i en annen del av flyet. Jeg vil tro det er værre med de som ga katta en stor klem eller fikk et røytebad av hunden rett før de dro til flyplassen uten å skifte klær....

• Liker 3
Skrevet

Ja, det er "bare" å registrere allergi når man bestiller billetter, men etter min erfaring fungerer det ikke i det hele tatt. I alle fall på SAS, som jeg reiser oftest med. Det har skjedd flere (et tosifret antall) ganger at jeg har gitt beskjed om allergi (sprenger blodprøve-"allergi-skalaen" på både hund og katt), og aldri fått noen tilbakemelding om at det allerede er noen med hund som har bestilt billetter -  dermed skulle alt være i den skjønneste orden, dvs dyrefritt fly. Så har jeg likevel endt opp med å sitte på samme seterad som noen med hund! I tillegg er det mange av de som har hund, som har buret åpent under store deler av reisen, og noen tar til og med hunden opp i fanget. Dette burde de kabinansatte reagere strengt på, men her har jeg faktisk også opplevd kabinansatte som svarer på dette med å klappe og kose med hunden i stedet.

På grunn av alle disse gangene hvor jeg har gitt beskjed til SAS i lang tid i forveien om at jeg har allergi, uten å få noen beskjed om at det skal være med hund(er) i flyet, så har jeg bare gitt opp å bestille dyrefrie billetter. Jeg får heller innfinne meg i at reisen blir ødelagt for min del; jeg får kløe på hele kroppen, og jeg får bare glede meg til å komme frem og ta en grundig dusj og legge samtlige klær til vask etterpå! Skjønner ikke hvorfor kjæledyr absolutt skal reise inne i kabinen (førerhunder blir noe annet).

Anonymkode: 3bf15...96a

• Liker 2
Skrevet

Førstemann til mølla når det gjelder allergi. Redsel tar de ikke hensyn til!

Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ja, det er "bare" å registrere allergi når man bestiller billetter, men etter min erfaring fungerer det ikke i det hele tatt. I alle fall på SAS, som jeg reiser oftest med. Det har skjedd flere (et tosifret antall) ganger at jeg har gitt beskjed om allergi (sprenger blodprøve-"allergi-skalaen" på både hund og katt), og aldri fått noen tilbakemelding om at det allerede er noen med hund som har bestilt billetter -  dermed skulle alt være i den skjønneste orden, dvs dyrefritt fly. Så har jeg likevel endt opp med å sitte på samme seterad som noen med hund! I tillegg er det mange av de som har hund, som har buret åpent under store deler av reisen, og noen tar til og med hunden opp i fanget. Dette burde de kabinansatte reagere strengt på, men her har jeg faktisk også opplevd kabinansatte som svarer på dette med å klappe og kose med hunden i stedet.

På grunn av alle disse gangene hvor jeg har gitt beskjed til SAS i lang tid i forveien om at jeg har allergi, uten å få noen beskjed om at det skal være med hund(er) i flyet, så har jeg bare gitt opp å bestille dyrefrie billetter. Jeg får heller innfinne meg i at reisen blir ødelagt for min del; jeg får kløe på hele kroppen, og jeg får bare glede meg til å komme frem og ta en grundig dusj og legge samtlige klær til vask etterpå! Skjønner ikke hvorfor kjæledyr absolutt skal reise inne i kabinen (førerhunder blir noe annet).

Dette ville jeg klaget på! Har du så sterk allergi og bestiller dyrefrie biletter så bør du i det minste bli plassert i andre enden av flyet! Har selv en i familien som hadde blitt skikkelig syk av å sitte slik du beskriver. Folk bør også ha vett til å holde dyrene inne i buret. Både for allergikere men også for sikkerheten til dyret!

• Liker 4
Skrevet
42 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er faktisk førstemann til mølla som har sagt ifra ved bestilling av flybilletter. Har vært med på et fly hvor en allergiker gjorde stort nummer av at en medpassasjer hadde med hund - allergikeren fikk valget mellom å ta neste fly eller bli med på det, sammen med hunden. :) 

Anonymkode: 54a7e...aac

• Liker 10
Skrevet
26 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ser ikke problemet så lenge det ikke er til ulempe for noen, men i din situasjon hadde jeg definitivt klaget på det. Er jo uhørt at du skal måtte lide deg gjennom en flytur på den måten når du har bestilt "dyrefritt" fly. Jeg hadde gitt beskjed neste gang og spurt om det var mulig å bytte plass med noen i det minste. De med hunden kan heller ikke vite at du er hyper allergisk og da er det vanskelig for de å ta hensyn..

Anonymkode: 5160e...e53

• Liker 3
Skrevet
1 time siden, Sisti skrev:

Du "må" jo bare det hvis du har alvorlig allergi, du MÅ jo ikke hvis du ikke vil. Jeg er allergisk men gir aldri beskjed, fordi jeg sjelden reagerer på en liten hund i bur, og i verste fall kan jeg flytte meg. Hvis man får livsfarlige reaksjoner bør man absolutt gi beskjed, og det bør jo være en like stor selvfølge å gi beskjed om livsfarlig hundeallergi som livsfarlig nøtteallergi...??? 

Jeg var ikke klar over at dyr har tilgang til kabinen, og derfor har jeg ikke sagt i fra tidligere.
Men nå har jeg lært det, og jeg kommer til å si i fra siden jeg får pustevansker om jeg blir sittende ved siden av en hund eller katt over lengre tid.

• Liker 1
Skrevet

Må bare si at jeg syntes det er en uting. 'Førstemann til mølla', syntes jeg er rimelig frekt. 'Folk før fe' er jeg vandt med. Syntes allergikere burde prioriteres, selv om de bestiller etter hunden. Hadde vært mye bedre om de hadde hatt en mulighet for å ta med hunden inn, så lenge ingen var allergiske, men at de måtte sende den om noen var det...

ts

• Liker 2
Skrevet
16 timer siden, AnonymBruker skrev:

Men hvis du er så ekstremt allergisk, hvordan i alle dager klarer du å fungere i hverdagen? Du skulle jo ikke kunne sitte ved siden av noen som eier hund/katt en gang?

• Liker 9
Skrevet
1 time siden, peppermyntete skrev:

Men hvis du er så ekstremt allergisk, hvordan i alle dager klarer du å fungere i hverdagen? Du skulle jo ikke kunne sitte ved siden av noen som eier hund/katt en gang?

Jeg blir jo ikke alvorlig syk. Har absolutt ingen problemer i hverdagen - da slipper jeg jo i stor grad å forholde meg til en eneste hund eller katt. Men det er ubehagelig å bli sittende med en hund nærmest opp i fanget, for ja, det klør overalt. Særlig når reglene om at dyret skal være plassert i lukket bur ikke blir fulgt.

Tar allergimedisiner hver dag og det hjelper nok også, men ved nærkontakt med pelsdyr er det ikke nok.

17 timer siden, AnonymBruker skrev:

Ser ikke problemet så lenge det ikke er til ulempe for noen, men i din situasjon hadde jeg definitivt klaget på det. Er jo uhørt at du skal måtte lide deg gjennom en flytur på den måten når du har bestilt "dyrefritt" fly. Jeg hadde gitt beskjed neste gang og spurt om det var mulig å bytte plass med noen i det minste. De med hunden kan heller ikke vite at du er hyper allergisk og da er det vanskelig for de å ta hensyn..

Anonymkode: 5160e...e53

Som regel kjenner jeg at det begynner å klø, og så oppdager jeg etterpå at det sitter en hund i nærheten. Da er prosessene satt igang og jeg blir ikke bra igjen før jeg får dusjet skikkelig. Hvis jeg i tillegg må vente til etter takeoff med å flytte meg, så ser jeg ikke vitsen i å begynne å lage oppstyr rundt det, ettersom effekten altså er ganske liten! (Men neste gang jeg får en hund i nabosetet, så skal jeg manne meg opp til å si fra med en gang...).

17 timer siden, Sirah skrev:

Dette ville jeg klaget på! Har du så sterk allergi og bestiller dyrefrie biletter så bør du i det minste bli plassert i andre enden av flyet! Har selv en i familien som hadde blitt skikkelig syk av å sitte slik du beskriver. Folk bør også ha vett til å holde dyrene inne i buret. Både for allergikere men også for sikkerheten til dyret!

Klaget til SAS en gang og fikk et reisegavekort på rundt 450 kroner. Det jeg egentlig var ute etter, var å få høre hvilke rutiner de har, og hvordan de evt. kan forbedre dem, slik at systemet kan fungere bedre senere. Dette fikk jeg ingen respons på. I det aktuelle tilfellet var det både jeg og to andre, uavhengige passasjerer som var allergiske og som hadde meldt fra på forhånd, og vi tre + hund var plassert på tre seterader i nærheten av hverandre.

Skrevet
Den 28.12.2015 at 10.37, AnonymBruker skrev:

Må bare si at jeg syntes det er en uting. 'Førstemann til mølla', syntes jeg er rimelig frekt. 'Folk før fe' er jeg vandt med. Syntes allergikere burde prioriteres, selv om de bestiller etter hunden. Hadde vært mye bedre om de hadde hatt en mulighet for å ta med hunden inn, så lenge ingen var allergiske, men at de måtte sende den om noen var det...

ts

Utrolig kjedelig for den hundeieren som kanskje skal på utstilling, bestiller biletter over et halvt år i forveien nettopp fordi utstillinger må planlegges såpass, også går alt skeis fordi noen som bestilte bilett uka før er alllergisk. Da håper jeg den personen dekker opp utgiftene med hotellrom, utstillingsutgift o.s.v.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...