Gjest Aucaman Skrevet 29. desember 2015 #81 Skrevet 29. desember 2015 Mo I Rana, Brønnøysund og alt i mellom. Bestem dere for å snakke enten nordnorsk eller trøndersk, det sammensuriumet mellom de er djevelens verk.
Gjest Aucaman Skrevet 29. desember 2015 #82 Skrevet 29. desember 2015 2 minutter siden, Arabella skrev: Det er begrenset hvor mye tobakk og alkohol man kan kjøpe. Ikke om man kjører gamlebrua!
AnonymBruker Skrevet 29. desember 2015 #83 Skrevet 29. desember 2015 26 minutter siden, Arabella skrev: Jeg har til dags dato ikke hørt en eneste østfolding bruke tykk "l" (hvis det er det du mener) i uttalen av Volvo. Du har ikke snakket så mye om biler, med østfoldinger, med andre ord? Anonymkode: cc96c...e55 2
Fashionistaen Skrevet 29. desember 2015 #84 Skrevet 29. desember 2015 Er ganske mange dialekter som konkurrerer om den plassen... Synes kanskje stavangersk er det mest irriterende å høre på sammen med bergensk og trøndersk. Huff! Ellers misliker jeg østfoldsk. Trykk på første konsonant og tykke l-er er helt forferdelig å høre på i lengden. Synes kanskje Fredrikstad og Sarpsborg er enda verre enn Indre Østfold med sine bilær og båtær.
Arabella Skrevet 29. desember 2015 #85 Skrevet 29. desember 2015 Et øyeblikk siden, Aucaman skrev: Ikke om man kjører gamlebrua! Jeg har selv handlet på systembolaget i Strømstad et par ganger og blitt opplyst om hvor mye det er lovlig å kjøpe. Er det slutt på all kontroll når man kjører over gamlebrua? Da er det vel gjerne politi-/tollkontroll andre steder på veien.
Arabella Skrevet 29. desember 2015 #86 Skrevet 29. desember 2015 4 minutter siden, AnonymBruker skrev: Du har ikke snakket så mye om biler, med østfoldinger, med andre ord? Anonymkode: cc96c...e55 Nei.
Gjest Aucaman Skrevet 29. desember 2015 #87 Skrevet 29. desember 2015 (endret) 4 minutter siden, Arabella skrev: Jeg har selv handlet på systembolaget i Strømstad et par ganger og blitt opplyst om hvor mye det er lovlig å kjøpe. Er det slutt på all kontroll når man kjører over gamlebrua? Da er det vel gjerne politi-/tollkontroll andre steder på veien. Aldri opplevd det i min livstid iallefall, men det kan sikkert hende at det skjer innimellom. Endret 29. desember 2015 av Aucaman
WubWub Skrevet 29. desember 2015 #88 Skrevet 29. desember 2015 (endret) 20 minutter siden, AnonymBruker skrev: Nei vet egentlig ikke definisjonen på harry, men jeg vet når noe er det. Det jeg hvertfall tror folk synes er harry med å handle mat i sverige er at det kan virke litt grådig og gnient å dra til sverige, gjerne for å kjøpe store bolker med tobakk, alkohol og kjøtt til en litt billigere penge. Så for en tid tilbake litt på et program som het "handel i grenseland" og jeg tror du hadde skjønt hva jeg mener med harry hvis du så det programmet. Anonymkode: 2d4ba...d93 Du vet ikke hva definisjonen på harry er - allikevel bruker begrepet som du ikke vet hva er i tide og utide. BECAUSE LOGIC. Du liker i tillegg å lefle rundt deg med negative stereotyper som du har plukket opp fra et reality show. Det har visst gått deg hus forbi at hele konseptet til reality shows er å finne deltakere som er rare skruer med fargerike personligheter, også ofte med lav intelligens. For folk elsker se folk drite seg ut for folk og fe, rare skruer selger! De samme regissørene som lagde handel i grenseland kunne funnet tilsvarende "sprudlende harry" personligheter over hele landet. Paradis hotell og big brother deltakere er vandrende bevis på dette. Det sier litt om deg når du lar reality program diktere hvordan du ser på verden og hva du skal mene om folk? Virkeligheten er ikke alltid som på TV. Hvor klokt er det å dømme folk som liker spare noen kroner nord og ned? Har du aldri lært deg verdien av penger? Det er kanskje ikke så rart om du er en av oljebarna. Man er klok om man heller drar til Sverige å handler 900gram entrecote til samme pris som man bare ville fått 300gram for her i Norge. Det handler ikke om grådighet men om sunn fornuft og logikk. Kanskje du skal riste av deg uvanen av å bruke merkelapper og definisjoner som du ikke forstår - det vil isåfall være noen få skritt i riktig retning av å bli et oppegående menneske. Et annet skritt vil være å bli mer økonomisk bevisst slik at du kan spare opp kapital for en usikker fremtid. Når oljepengene er borte så blir det hardere kår skjønner du og velferdsstaten vil ikke alltid kunne fø på deg. Endret 29. desember 2015 av WubWub 1
Fashionistaen Skrevet 29. desember 2015 #89 Skrevet 29. desember 2015 9 minutter siden, AnonymBruker skrev: Du har ikke snakket så mye om biler, med østfoldinger, med andre ord? Anonymkode: cc96c...e55 Jeg har pratet/ overhørt en god del med østfoldinger om bil. Aner ikke hvor mange ganger jeg har hørt om 240-en og de nye wonderbaumene deres. Dette er mennesker som kan finne på å si poppkønn i stedet for popcorn og finner opp nye ord bare for at de skal høres mest mulig bondske ut. Har dog til gode å høre noen uttale Volvo med tykk l.
Arabella Skrevet 29. desember 2015 #90 Skrevet 29. desember 2015 2 minutter siden, Fashionistaen skrev: Er ganske mange dialekter som konkurrerer om den plassen... Synes kanskje stavangersk er det mest irriterende å høre på sammen med bergensk og trøndersk. Huff! Ellers misliker jeg østfoldsk. Trykk på første konsonant og tykke l-er er helt forferdelig å høre på i lengden. Synes kanskje Fredrikstad og Sarpsborg er enda verre enn Indre Østfold med sine bilær og båtær. Trykket ligger på vokaler, ikke konsonanter. Mener du med tykk "L" det som kalles Halden-L, som altså ikke er tykk (den har en lingvistisk betegnelse som jeg ikke husker i farten), eller slik som mange, ikke bare i Østfold, uttaler "sola" for eksempel?
Fashionistaen Skrevet 29. desember 2015 #91 Skrevet 29. desember 2015 1 minutt siden, Arabella skrev: Trykket ligger på vokaler, ikke konsonanter. Mener du med tykk "L" det som kalles Halden-L, som altså ikke er tykk (den har en lingvistisk betegnelse som jeg ikke husker i farten), eller slik som mange, ikke bare i Østfold, uttaler "sola" for eksempel? Ok, det er sant. Begynner å bli sent, ser jeg. Jeg mener slik som mange uttaler sola, ja. Ikke at jeg synes at Halden-L er nydelig heller. Forøvrig synes jeg at veldig bredt grenlandsk høres stygt ut pga. de samme æ-ene som Østfold-dialekten har.
Fotballflue Skrevet 29. desember 2015 #92 Skrevet 29. desember 2015 Jeg er ikke så glad i Grimstad-dialekten. Ikke Stavanger heller, egentlig 1
AnonymBruker Skrevet 29. desember 2015 #93 Skrevet 29. desember 2015 16 minutter siden, Fashionistaen skrev: Jeg har pratet/ overhørt en god del med østfoldinger om bil. Aner ikke hvor mange ganger jeg har hørt om 240-en og de nye wonderbaumene deres. Dette er mennesker som kan finne på å si poppkønn i stedet for popcorn og finner opp nye ord bare for at de skal høres mest mulig bondske ut. Har dog til gode å høre noen uttale Volvo med tykk l. Jeg har bodd der i mange år, og har hørt det flere ganger. Anonymkode: cc96c...e55
AnonymBruker Skrevet 29. desember 2015 #94 Skrevet 29. desember 2015 Den 27. desember 2015 at 17.58, AnonymBruker skrev: Men det er ren objektiv fakta att Valdres, og hele Oppland, svelger mye av ordene i sin uttale, i tillegg til å uttale mange ord direkte feil. Sånn sett har vi, objektivt sett, en "vinner" i denne tråden. Anonymkode: 0fe4e...a2d Hvilke ord er det vi svelger, og uttaler direkte feil? Anonymkode: 297d1...a1f
AnonymBruker Skrevet 30. desember 2015 #96 Skrevet 30. desember 2015 Den 29.12.2015 at 1.23, Arabella skrev: Avfinne seg med, heter det. Anonymkode: 86b57...3bd
AnonymBruker Skrevet 31. desember 2015 #97 Skrevet 31. desember 2015 Østlandsk bymål er det mest motbydelige som finnes. Reklamer på den dialekten orker jeg ikke høre på, og skrur av lyden uten unntak. Anonymkode: 037af...1e6 1
Salka Skrevet 31. desember 2015 #98 Skrevet 31. desember 2015 Østlandsk bymål faktisk. Hva er det? Mange byer på Østlandet. De snakker ikke likt i Oslo som på Lillehammer og begge byene tilhører Østlandet.
AnonymBruker Skrevet 5. januar 2016 #100 Skrevet 5. januar 2016 Den 31.12.2015 at 12.20, Salka skrev: Østlandsk bymål faktisk. Hva er det? Mange byer på Østlandet. De snakker ikke likt i Oslo som på Lillehammer og begge byene tilhører Østlandet. Du har litt tungt for det? Følg med her. da: østlandsk bymål er talemåla i byene på Østlandet. Ingen har påstått at de er prikk like, men svært mange fellestrekk finnes, og de er like motbydelige alle sammen. Andre dialektgrupper, som sørlandsk og trøndersk, for ikke å snakke om nordlandsk, har større indre variasjon. Og koselige er de alle sammen. Anonymkode: 037af...1e6 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå