AnonymBruker Skrevet 27. desember 2015 #1 Skrevet 27. desember 2015 Ønsker å få litt mer innsikt i dette på bakgrunn av helsemessige overbevisninger. Kunne tenkt meg å kommet i kontakt med likens folk, noen steder å oppsøke på nett eller ute? Anonymkode: c5e11...3c0
AnonymBruker Skrevet 27. desember 2015 #2 Skrevet 27. desember 2015 Prøv FB-gruppa "Vegansk prat - spørsmål og svar". Anonymkode: 4a3f6...217
Berit Skrevet 27. desember 2015 #4 Skrevet 27. desember 2015 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Ønsker å få litt mer innsikt i dette på bakgrunn av helsemessige overbevisninger. Kunne tenkt meg å kommet i kontakt med likens folk, noen steder å oppsøke på nett eller ute? Anonymkode: c5e11...3c0 Jeg er ikke veganer, men spiser mye som er vegansk fordi mye vegansk mat er sunt. Jeg har helse som fokus, derfor er jeg ikke bare veganer. Bla er jeg medlem på FB gruppa vegansk prat for å få inspirasjon. Det var en annen som inviterte meg dit. Men ble ganske skuffet. Det fins mye ferdigmat som er vegansk. De er ofte full av tilsetningsstoffer og erstatninger av meieriprodukter og kjøtt som er mye rart og ikke til å anbefale av helsemessige grunner. Ellers synes jeg å lage vegansk mat selv fra bunnen av er kjempe bra og det fins mange gode naturlige ting som er veganske. Det er sunt og godt. Mitt inntrykk er at de fleste veganere er veganere av etiske grunner mer enn helsemessige fordeler for seg selv. Var nok ikke dette du spurte om, men det er mitt inntrykk siden du sier av helsemessige overbevisninger. Å være veganer kan være sunt, men og usunt. 1
leonie Skrevet 27. desember 2015 #5 Skrevet 27. desember 2015 (endret) 3 timer siden, AnonymBruker skrev: Ønsker å få litt mer innsikt i dette på bakgrunn av helsemessige overbevisninger. Kunne tenkt meg å kommet i kontakt med likens folk, noen steder å oppsøke på nett eller ute? Anonymkode: c5e11...3c0 Jeg har prøvd et plantebasert kosthold, men det funket ikke for meg i lengden. Var mye sulten og gikk opp i vekt, selv om jeg prøvde å holde meg spiste lite av bearbeidet mat. Det er derimot mye god mat å lage 😊 Dersom helseaspektet er viktigst for deg ville jeg sett på blogger, sider, instagram, Facebookgrupper osv. som har fokus på dette.. Skal du se etter oppskrifter kan du søke på f.eks. "plant based recipes", "healthy vegan recipes" eller lignende. Skriver du plantebasert/plant based er det oftere et helsefokus. Å være veganer innebærer ikke nødvendigvis å være sunn, å være veganer betyr at man ikke ønsker å utnytte dyr. Endret 27. desember 2015 av leonie 6
loppekasse Skrevet 2. januar 2016 #6 Skrevet 2. januar 2016 Den 27 Dec 2015 at 18.21, Berit skrev: Jeg er ikke veganer, men spiser mye som er vegansk fordi mye vegansk mat er sunt. Jeg har helse som fokus, derfor er jeg ikke bare veganer. Bla er jeg medlem på FB gruppa vegansk prat for å få inspirasjon. Det var en annen som inviterte meg dit. Men ble ganske skuffet. Det fins mye ferdigmat som er vegansk. De er ofte full av tilsetningsstoffer og erstatninger av meieriprodukter og kjøtt som er mye rart og ikke til å anbefale av helsemessige grunner. Ellers synes jeg å lage vegansk mat selv fra bunnen av er kjempe bra og det fins mange gode naturlige ting som er veganske. Det er sunt og godt. Mitt inntrykk er at de fleste veganere er veganere av etiske grunner mer enn helsemessige fordeler for seg selv. Var nok ikke dette du spurte om, men det er mitt inntrykk siden du sier av helsemessige overbevisninger. Å være veganer kan være sunt, men og usunt. Hvis du har helsen som fokus skjønner jeg ikke hvorfor du ikke er 'bare veganer'. Til TS: Søk på veganmisjonen og vegetarbloggen for masse oppskrifter. Det kommer vel an på hva du liker å spise, men selv spiser jeg mye grønnsaker sammen med ris eller pasta, og mye frukt. Gikk ned 15 kg uten å gjøre noe særlig innsats de første 4-5 månedene på vegansk kosthold og jeg har ikke begrenset meg på matinntaket.
Berit Skrevet 2. januar 2016 #7 Skrevet 2. januar 2016 (endret) 57 minutter siden, loppekasse skrev: Hvis du har helsen som fokus skjønner jeg ikke hvorfor du ikke er 'bare veganer'. Jeg trodde jeg forklarte det at jeg synes det er så mange litt rare erstatninger i mat som er vegansk. Som f.eks fløte og oster. Den veganske fløten er full av merkelige tilsetningsstoffer og transfett, det samme med flere veganske oster. Men man kan jo lage f.eks "krem" av cashewnøtter og lage cashewkrem. Det er sunt og kjempe godt. Man kan også lage cashewoster med forskjellige smaker. Dette gjør jeg. Men må si det er litt tungvindt å skulle lage alt fra bunnen av når det bare skal bestå av veganske produkter. Men klarer og gjør man det, så er jeg enig med deg at da er det mye helse i det. Kjenner mange veganere, men ingen som lager alt fra bunnen av. De kjøper også ferdige ulike veganske soyakaker, pølser, oster, kremer, "fløte", "melk", godter Tilogmed de nøttemelkene som er å få kjøpt er det salter og kunstige tilsetninger i. Men det går fint an å lage seg selv nøttemelker, og da er det veldig å anbefale. Jeg lager ulike nøttemelker omtrent hver 4. dag. Det er så godt. Endret 2. januar 2016 av Berit 2
loppekasse Skrevet 2. januar 2016 #8 Skrevet 2. januar 2016 24 minutter siden, Berit skrev: Jeg trodde jeg forklarte det at jeg synes det er så mange litt rare erstatninger i mat som er vegansk. Som f.eks fløte og oster. Den veganske fløten er full av merkelige tilsetningsstoffer og transfett, det samme med flere veganske oster. Men man kan jo lage f.eks "krem" av cashewnøtter og lage cashewkrem. Det er sunt og kjempe godt. Man kan også lage cashewoster med forskjellige smaker. Dette gjør jeg. Men må si det er litt tungvindt og skal lage alt fra bunnen av når det bare skal bestå av veganske produkter. Men klarer og gjør man det, så er jeg enig med deg at da er det mye helse i det. Kjenner mange veganere, men ingen som lager alt fra bunnen av. De kjøper også ferdige ulike veganske soyakaker, pølser, oster, kremer, "fløte", "melk", godter Tilogmed de nøttemelkene som er å få kjøpt er det salter og kunstige tilsetninger i. Men det går fint an å lage seg selv nøttemelker, og da er det veldig å anbefale. Jeg lager ulike nøttemelker omtrent hver 4. dag. Det er så godt. Mulig det er mange "rare" erstatninger i mat som er vegansk, om man hele tiden kjøper halvfabrikat eller dette fløte- og ostegreiene. Men du verden så mye ekkelt det er i kumelk da...
Berit Skrevet 2. januar 2016 #9 Skrevet 2. januar 2016 1 minutt siden, loppekasse skrev: Mulig det er mange "rare" erstatninger i mat som er vegansk, om man hele tiden kjøper halvfabrikat eller dette fløte- og ostegreiene. Men du verden så mye ekkelt det er i kumelk da... Hva er det som er så mye ekkelt i økologisk kumelk? Det er ikke tilsatt noen ting. 6
loppekasse Skrevet 3. januar 2016 #10 Skrevet 3. januar 2016 Den 2 Jan 2016 at 17.31, Berit skrev: Hva er det som er så mye ekkelt i økologisk kumelk? Det er ikke tilsatt noen ting. Du får sette deg litt inn i det da
Berit Skrevet 4. januar 2016 #11 Skrevet 4. januar 2016 8 timer siden, loppekasse skrev: Du får sette deg litt inn i det da Det har jeg gjort. Mye som er sagt at kumelk ikke er for mennesker, men for kalvene. Men at kumelk innholder noe ekkelt og usunt, har jeg ike forstått eller selv erfart. Noen har laktoseintoleranse, de må selvsagt holde seg unna vanlig kumelk og andre melk med laktose. Så jeg vet ikke hva det er du mener? 2
minister-mio Skrevet 4. januar 2016 #12 Skrevet 4. januar 2016 Den 2. januar 2016 at 17.03, Berit skrev: Jeg trodde jeg forklarte det at jeg synes det er så mange litt rare erstatninger i mat som er vegansk. Som f.eks fløte og oster. Den veganske fløten er full av merkelige tilsetningsstoffer og transfett, det samme med flere veganske oster. Men man kan jo lage f.eks "krem" av cashewnøtter og lage cashewkrem. Det er sunt og kjempe godt. Man kan også lage cashewoster med forskjellige smaker. Dette gjør jeg. Men må si det er litt tungvindt å skulle lage alt fra bunnen av når det bare skal bestå av veganske produkter. Men klarer og gjør man det, så er jeg enig med deg at da er det mye helse i det. Kjenner mange veganere, men ingen som lager alt fra bunnen av. De kjøper også ferdige ulike veganske soyakaker, pølser, oster, kremer, "fløte", "melk", godter Tilogmed de nøttemelkene som er å få kjøpt er det salter og kunstige tilsetninger i. Men det går fint an å lage seg selv nøttemelker, og da er det veldig å anbefale. Jeg lager ulike nøttemelker omtrent hver 4. dag. Det er så godt. Hvordan lager du nøttemelk? Vanskelig?
Berit Skrevet 5. januar 2016 #13 Skrevet 5. januar 2016 12 timer siden, mini-mio skrev: Hvordan lager du nøttemelk? Vanskelig? Det er lett hvis du har en god blender. Nøttemelk: 2-2.5 dl nøtter 8-9 dl vann 1 tsk vaniljepulver Jeg laver den så enkelt. Tar nøttene i blenderen. Har kokt opp ca 4 dl vann på vannkokeren. Heller dette over og resten av vannet iskaldt fra springen. Har i tsk vaniljepulver (fra helsekostbutikk). Setter blenderen på full styrke. Ca i 2 - 3 minutter. Vet mange bruker søtningsmidler i, f.eks sukker, sukrin, stevia, yacon, ahornsirup mm. Og en klype salt. Men det gjør ikke jeg. Men kanskje hvis du skal drikke den i et glass smaker den best med litt søtning i. Jeg har den på frokostblandingen min med havregryn, rosiner eller godjibær (får jo da litt søt smak), og ofte litt oppskjært frukt også. I de fleste oppskrifter på nøttemelk jeg har funnet, står det at du skal blende nøttene med litt av vannet først. Det er sikkert fordi nøttene blir blendet best på denne måten. I min blender behøver jeg ikke dette, så jeg blender bare alt samtidig og nøttene blir helt knust for det. Det må du sikkert prøve deg litt frem på om hva som går med din blender. Jeg bytter på hvilke nøtter jeg bruker. Mine yndlingsblandinger i nøttemelk er bla halvparten valnøtter og halvparten mandler. Og mandler og hasselnøtter er kjempe godt. Også paranøtter og mandler. Jeg synes det blir litt tam smak med bare cashewnøtter, men å blande cashew med andre nøtter gir en veldig god smak. Jeg bløtlegger ikke nøttene, men har hørt at man utnytter næringsstoffene bedre på den måten, så burde gjerne begynne å gjøre det. Mulig det blir lettere å blende også da. Fant på nettet: 2-2,5 dl mandler (2 dl gir "lettmelk" mens 2,5 dl gir en tykkere "helmelk") 7,5 dl kaldt, friskt vann en liten klype havsalt ev. litt søtning (feks en liten dæsj agavenektar eller 1 ts sukker/vaniljesukker) 1. Bløtlegg nøttene over natten (ha de i en bolle og hell over kokende vann) eller i 8 timer, skyll de godt i friskt vann og ta av skallet. Du kan gjerne beholde skallet på, da blir melka pittelitt lysebrun, men like god! 2. Ha nøttene og 5 dl av vannet i en blender, kjør på full styrke til du ikke hører romlingen av nøtter i blenderen mer. 3. Tilsett resten av vannet, salt og ev. søtning, kjør så det får blandet seg 4. Sil blandingen gjennom en finmasket sil eller nøttemelkbag. Sil av/klem ut så mye av væsken som du klarer. 5. Hell melka over på en ren flaske skylt med kokende vann * Nøttemelk holder seg ca 5 dager i kjøleskap. 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå