Gå til innhold

Blir folk egentlig lettere fornærmet i dag en hva de gjorde før i tiden

Anbefalte innlegg

Gjest Balian de Ibelin
Skrevet

Eller virker det bare slik pga sosiale medier ?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Nei, det tror jeg ikke. Det var større klasseforskjeller før med ulike statuser hvor folk ble veldig fornærmet over hva folk sa som kunne oppfattes nedverdigende. Mange som ble såret den gang som nå. Nå er det større åpenhet om ting og mer aksept på at man er forskjellig. 

Skrevet
8 minutter siden, Balian de Ibelin skrev:

Mange som ikke forstår hvorfor andre blir fornærmet av det de sier mangler selvinnsikt, omsorg for andre og empati. Det er jo egentlig bare veldig trist.

Anonymkode: 1a1e9...c53

• Liker 1
Skrevet

Jeg føler folk blir fornærmet over en lav sko, den dag i dag ja. I forhold til hva de gjorde for 4-5 år siden. 

• Liker 2
Skrevet

Jeg tror man bare ser det bedre på grunn av sosiale medier. Ser man 50 stk som kommenterer med samme holdning på et innlegg kan det virke som om alle har det sånn, selv om det kanskje var 5000 som så innlegget. Altså 4950 personer som ikke tok seg nær av det, eller bare lot det ligge. 

• Liker 1
Gjest Balian de Ibelin
Skrevet
Et øyeblikk siden, AnonymBruker skrev:

Mange som ikke forstår hvorfor andre blir fornærmet av det de sier mangler selvinnsikt, omsorg for andre og empati. Det er jo egentlig bare veldig trist.

Du er kanskje en av dem som blir fornærmet for vær minste lille ting.

Skrevet
6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ingen menneskerettighet å ikke bli fornærmet. 

Skrevet
2 minutter siden, Balian de Ibelin skrev:

Du er kanskje en av dem som blir fornærmet for vær minste lille ting.

Du er kanskje en av dem som mangler innsikt.

• Liker 2
Gjest Balian de Ibelin
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Du er kanskje en av dem som mangler innsikt.

Jeg tolker det som et ja

Nei jeg har innsikt. Jeg synes bare det er idioti å bli fornærmet over vær minste lille ting. Som f.eks å bli fornærmet fordi man ikke liker en tv serie og ja det er folk som faktisk blir fornærmet over dette.

Skrevet
7 timer siden, Berit skrev:

Nei, det tror jeg ikke. Det var større klasseforskjeller før med ulike statuser hvor folk ble veldig fornærmet over hva folk sa som kunne oppfattes nedverdigende. Mange som ble såret den gang som nå. Nå er det større åpenhet om ting og mer aksept på at man er forskjellig. 

Hvordan merker man den aksepten og åpenheten i praksis? :-)

Anonymkode: 021f0...828

Skrevet (endret)

Ja det tror jeg faktisk, spesielt i Amerika når det angår videospill. En stor årsak vil jeg tro er feminisme og Anita Sarkeesian osv

Og så merker jeg spesielt på nettet, at subjektive meninger lett skaper fornærmelser og krangling

Endret av Haru
Skrevet

Ja, og det innebærer at samfunnet har blitt mer politisk korrekt.

Anonymkode: 95ac2...df6

• Liker 1
Gjest Sunflower-Delight
Skrevet

Ja, jeg synes da det. Mange i dag har ikke så mye filter over sine følelser, de tar seg også altfor nær av hva som blir sagt til dem. Noe jeg har merket er at mange som er frekke og veldig direkte mot andre med hva de sier eller spør er oftest de som blir lettere fornærmet om de blir rettet på eller sagt i mot. I deres tankegang er det helt greit at de gjør dette, men de forventer ikke at motparten tenker annerledes eller du skal iallefall ikke rette på dem, uansett om det de sa var virkelig feil.

Jeg tenker at før i tiden så klarte flere å bite sammen tennene, de kunne nok sikkert føle seg fornærmet eller frustrert, men flest av dem valgte nok å holde hodet sitt på kjøl uansett hvor irriterendes noen situasjoner kunne være. De lærte også mer om hva som er god oppførsel, og viktigheten med å være høflige mot andre, o.s.v... Nå i denne tiden vi lever i så er følelser satt mer i fokus. Dette kan være både positivt og negativt. Det er bra å kunne vise fram følelser, samtidig som at det kan også bli for mye av følelser som kommer ut. 

Skrevet

Jeg tror nok ikke folk nødvendigvis blir så mye lettere fornærmet, men at det i dag ligger en enorm makt i å kunne fremstille seg selv som et offer. Dermed har mann innført en lettvint metode å slippe å forholde seg til det man ikke liker, og få viljen sin, forutsatt at man tilhører riktig gruppe. Samtidig er det nok en del som opplever en voldsom mestringsfølelse når de kan utøve makt og følge en flokk.

• Liker 2
Skrevet
10 timer siden, Balian de Ibelin skrev:

Jeg tror det virker slik pga. sosiale medier og at alt det negative blir blåst opp foran øynene våre, et lite klikk og plutselig vet vi hva Kari fra Toten mener om hvetebakst. Før i tiden var man jo mye mer opptatt av regler, skikk og bruk, da kunne jo alt være en fornærmelse. Klærne skulle være på en bestemt måte, menn og kvinner skulle oppføre seg på en bestemt måte, man snakket ikke høyt om ting som var forbeholdt husets fire vegger osv. osv. Folk ble definitivt fornærmet da også, men alle vi andre fikk aldri vite om det. 

Anonymkode: 36ac6...dff

Skrevet

Det virker å være et relativt nytt fenomen å bli fornærmet på vegne av andre. Om man blir mer fornærmet av noe som angår en selv nå enn før tror jeg ikke.

Skrevet
9 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hvordan merker man den aksepten og åpenheten i praksis? :-)

Anonymkode: 021f0...828

F.eks er mennesker mer akseptert og blir behandlet mer likeverdig (ikke alltid dessverre) uansett hvilke jobber de har, familiesituasjon, levemåte. Det snakkes mye mer om ulike syn og folk er mer åpen i dag og tør å stå frem enn de var før. 

Folk tillater ikke å la seg trake så mye på nå som før. Før kunne de bli fornærmet, men følte seg så trakket på at de ikke turde hevde seg/gi igjen. Rett og slett fordi de følte seg ikke verdt.

I dag skrives det mye om at vi alle er verdifulle. Derfor når vi føler at noen fornærmer oss har vi lett for å "skrike opp" fordi vi føler at vi er like mye verdt som de som har fornærmet.

Stadig kan vi lese artiker og høre om folk som føler seg trakket på og fornærmet. De finner seg ikke i det. Fornærmede folk gjorde ikke det før, i hvert fall mye mindre. De hadde ikke rett til det, de ble sett hånlig på jo mer de uttrykkte at de følte seg fornærmet. "Hvem trodde de at de var, liksom, ha, ha", kunne folk si som trodde de var så mye bedre stilt.

Skrevet

Jeg har tilgang til gamle brev og dokumenter i min jobb, og kan forsikre deg om at folk ble lett fornærmet før i tiden også. De reagerte også på ting man ikke reagerer så mye på i dag, da moralen var høy.

Anonymkode: c0eee...185

Skrevet
21 timer siden, herzeleid skrev:

Jeg tror nok ikke folk nødvendigvis blir så mye lettere fornærmet, men at det i dag ligger en enorm makt i å kunne fremstille seg selv som et offer. Dermed har mann innført en lettvint metode å slippe å forholde seg til det man ikke liker, og få viljen sin, forutsatt at man tilhører riktig gruppe. Samtidig er det nok en del som opplever en voldsom mestringsfølelse når de kan utøve makt og følge en flokk.

Enig.

Folk har så mye mer rettigheter nå. Du kan klage på mye, og få erstatning eller skape endring. Se for eksempel i skolen. I noen situasjoner har lærer eller ledelse null makt, men den som føler den har blitt fornærmet får all makten. Som for eksempel foreldre som ikke takler at barna feirer jul, eller foreldre som ikke kan sende barna sine på svømmeundervisning. De har jo faktisk rett til å mene at mye skal forandres bare fordi de føler seg krenket eller fornærmet eller ikke respektert for deres private tro/meninger.

Anonymkode: 7909c...79e

Skrevet
20 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg tror det virker slik pga. sosiale medier og at alt det negative blir blåst opp foran øynene våre, et lite klikk og plutselig vet vi hva Kari fra Toten mener om hvetebakst. Før i tiden var man jo mye mer opptatt av regler, skikk og bruk, da kunne jo alt være en fornærmelse. Klærne skulle være på en bestemt måte, menn og kvinner skulle oppføre seg på en bestemt måte, man snakket ikke høyt om ting som var forbeholdt husets fire vegger osv. osv. Folk ble definitivt fornærmet da også, men alle vi andre fikk aldri vite om det. 

Anonymkode: 36ac6...dff

Vel, om noen snakket høyt om dette de var fornærmet av, var det jo sjeldent noen gjorde noe med det. Man måtte bare suck it up og fortsette dagen sin. Nå blir det gjort tiltak bare du snubla i en kant på vei til jobb.

Anonymkode: 7909c...79e

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...