Gå til innhold

Vaske kjøleskap


Philosophia

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Jeg tar ut all maten og alle løse hyller/bokser. Bruker zalo og en skvett salmiakk i vannet og vasker hyller/bokser i vasken og vasker så kjøleskapet før alt legges tilbake. Hvis jeg ikke orker gjøre det fullt så grundig tørker jeg bare over hyllene med såpevann.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker somregel vanlig zalovann (oppvaskvann9 til hyller og bokser. På veggene bruker jeg vanlig jifkjøkken, og tørker godt over med våt klut etterpå.

Når gjorde jeg dette sist da :roll: Vaske-over-kjøleskap-dag i dag ja :kul:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bruker klorinvann jeg. Det desinfiserer litt. :)

Blir jo mye rart som fester seg på disse veggene og hyllene i kjøpeskapet :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg bruker Ajax (ikke noe sånn spray greier, men den store, hvite flasken med rød kork). Det fjerner fett og smuss, og resultatet blir skinnende rent!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous
Det er altså salmiakk som er den hemelige ingrediensen. Takk for svar!

Og hvorfor er salmiakk hemmeligheten?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

og du har aldri vasket et køleskap heller?

er folk virkelig så helpesløse?

Bær det ut på gårdsplassen, spyl med hageslangen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Fettløsende. :)

fettløsende ja, men da kan du bruke zalo. salmiakk er forbudt på snart alle arb.plasser hvor det foregår rengjøring. Ante du hor farlig den er, hadd du aldri kjøpt den. gassen forblir i kroppen din.

tror de fleste kjøleskap blir tørket av om det blir sølt i det. tviler på om du finner mye fett.

har du eks. hatt rått kjøtt eller slik og sølt, så kan du ta litt klor i vann. klor er det eneste som tar bakterier.

zalo er vidundermiddel mot fett. det brkes også til olesøl. Så salmiakk er en greie folk tror de ikke kan unnvære.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest StoreSky
og du har aldri vasket et køleskap heller?

er folk virkelig så helpesløse?

Bær det ut på gårdsplassen, spyl med hageslangen

:ler: Hjelper du å bære??? (pssst.. tre etasjer ned uten heis..)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Anonymous
fettløsende ja' date=' men da kan du bruke zalo. [/quote']

Jeg synes ikke Zalo fungerer like bra, jeg. (Ja, jeg har prøvd det.) Salmiakk etterlater seg heller ingen lukt etter hvert, noe som jeg synes er mer fristende når jeg skal oppbevare mat der. (Såpelukt og klorlukt sammen med mat blir feil for meg.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Såpelukt og klor, men du går da over med rent vann?

salmiakk har du ingen betenkeligheter med?

Aner du zalo sin egenskaper? I industrien brukes det som fettløsende. Brukes istedenfor giftstoffer.

På olje som er en svart graut, der vi andre ar villet fortvilet for å få det vekk.

Jobber selv i storhusholdning. For å ta i, det er nærmest sparken om vi skulle finne på å bruke salmiakk om vi skulle finne en slik flaske. Både for oss, miljø og innventar er det farlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Såpelukt og klor, men du går da over med rent vann?

salmiakk har du ingen betenkeligheter med?

Aner du zalo sin egenskaper?

Ja, jeg går over med vann, men jeg synes det lukter likevel. Unnskyld hvis det plager deg. Jeg vet at Zalo skal løse opp fett, men jeg synes ikke at det virker like godt! Da hjelper det vel ikke at andre bruker det?!

Jeg visste ikke at salmiakk var så farlig, men jeg skal se om jeg finner noe informasjon om det. Det er jo et middel som har vært brukt lenge og som selges i butikken, så nei, jeg har ikke hatt betenkeligheter med å bruke det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Salmiakk farlig? Vel... Salmiakk er ammoniakk oppløst i vann (25% ammoniakkoppløsning). Dette er veldig farlig å innta, puste og få på huden ufortynnet. Salmiakk skal derfor oppbevares utilgjengelig for barn!

Men. Salmiakk er ikke farlig å bruke til rengjøring, så lenge man ikke overdriver. Jeg ville ikke brukt salmiakk hver dag, hvilket er grunnen til at mange storkjøkken heller bruker andre midler.

Forresten: Man finner mindre mengder av ammoniakk i urin, så hvis du har katt så er det ikke så lurt å bruke salmiakk...spesielt ikke for å vaske bort kattetiss. Katten tror en annen katt har vært der, og vil markere.

Og man skal aldri blande klorin og salmiakk. Det fører til en særdeles giftig gass.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

mange har den uvanen at de tar en skvett salmiakk i vaskebøtten. sånn for sikkerhetsskyld. Blir så rent...

det blir ikke mere rent med salmiakk...du bare ødelegger det du vasker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har jeg lagd en egen tråd hvor dere kan diskutere salmiakk eller ikke salmiakk opp og ned i mente.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...