Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Historien er hva som var. Folk burde heller lære om nåtiden og framtiden. Og la historien ligge i fortiden.

Jeg mener hvem bryr seg om hva som skjedde for 50,100,200,500 eller 1000 år siden. Det har da ingenting med oss som lever nå og gjøre.

Nei man burde kutte ut og lære om historie. Å heller konsentrere seg om nåtiden og fremtiden.

Anonymkode: e000a...739

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Fylletråd? 

Anonymkode: b9b1d...c78

• Liker 5
Gjest Helicase
Skrevet
43 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Historien er hva som var. Folk burde heller lære om nåtiden og framtiden. Og la historien ligge i fortiden.

Jeg mener hvem bryr seg om hva som skjedde for 50,100,200,500 eller 1000 år siden. Det har da ingenting med oss som lever nå og gjøre.

Nei man burde kutte ut og lære om historie. Å heller konsentrere seg om nåtiden og fremtiden.

Takk for et lærerikt innlegg. 

Du demonstrerer hvor viktig det er å lære seg historie. For å unngå at historien skal gjenta seg, må man vite hva som gikk galt. Det er også lurt å ha noen form for forkunnskaper. Hvordan skal du lære noe om fremtiden om du har null snøring på fortiden? 

Skrevet

Når man lærer om krig osv lærer man om andres feil. Da gjentas ikke denne feilen. 

Når man lærer av det man gjorde riktig før så kan man bruke den samme løsningen i dag :)

Anonymkode: a3d30...457

Gjest Balian de Ibelin
Skrevet
Et øyeblikk siden, AnonymBruker skrev:

Når man lærer om krig osv lærer man om andres feil. Da gjentas ikke denne feilen. 

Anonymkode: a3d30...457

Ja hadde det bare hvert slik. Men slik er det dessverre ikke. 

Skrevet (endret)

Det som blir sett på som utdatert og forlatt kan bli brukt i dag. Taktikker og metoder osv

Endret av Haru
Skrevet

Kan man historien, så har man en helt annen forståelse for det som skjer i dag.

Historie er faktisk veldig viktig.

Anonymkode: e3f1c...0e4

• Liker 7
Skrevet

Dette er kanskje det dummeste innlegget jeg har sett på Kvinneguiden til dags dato.

Enough said.

Anonymkode: 6f68e...1ae

• Liker 7
Skrevet
Den 27.12.2015 at 14.33, AnonymBruker skrev:

En grunn til å lære om historier er at man slipper å fremstå som helt ignorant i debatter på internett. 

• Liker 2
Skrevet
Den 28. desember 2015 at 17.04, AnonymBruker skrev:

Dette er kanskje det dummeste innlegget jeg har sett på Kvinneguiden til dags dato.

Enough said.

Anonymkode: 6f68e...1ae

Ikke det dummeste i Kvinneguidens historie?

Anonymkode: 9770f...15b

Gjest Raindrops
Skrevet

Hvis du hadde kunnet litt historie så hadde du sikkert sett hvorfor det er viktig.

Skrevet
Den 27.12.2015 at 15.24, Balian de Ibelin skrev:

Ja hadde det bare hvert slik. Men slik er det dessverre ikke. 

Hvert? Du burde ikke ha sovet i norsktimen.

Anonymkode: a9098...9d1

Skrevet

Historien er grunnlaget for nåtiden. Den er viktig for å forstå hva som skjedd, hvorfor det har skjedd og hvordan en kan lære av det som har skjedd. 

Anonymkode: 5678c...3dc

• Liker 3
Gjest Balian de Ibelin
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Hvert? Du burde ikke ha sovet i norsktimen.

Anonymkode: a9098...9d1

Jeg sov ikke men takke være min dysleksi. Så vil skrivefeil grammatikk feil forekomme. 

Men jeg er sikker på at du er en perfekt person som aldri har gjort en feil,

Skrevet
15 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Historien er grunnlaget for nåtiden. Den er viktig for å forstå hva som skjedd, hvorfor det har skjedd og hvordan en kan lære av det som har skjedd. 

Bestandig er det seierherrene som forteller historien og avgjør hvem som er helter og hvem som er tapere.

Det er derfor det er ulovlig å være nazist idag.

Gjest Balian de Ibelin
Skrevet
14 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Et problem med historien er at den ofte er pyntes på og mye av det man lærer faktisk er direkte feil og stammer fra propaganda og ikke fakta. Ta f.eks Richard III mye av det man har lært om han igjennom historien kommer ikke fra historiebøker men Shakespear sitt skuespill og andre propaganda som er skapt av Tudor dynastiet. Og det er mange tilfeller at slikt skjer. 

Henry VII som slo Richard III ved Slaget ved Boswort i 1485 forandret ved et pennestrøk at han var konge dagen før Slaget ved Boswort.  Noe han selvsagt ikke var. 

Vi kan lære mye av historien ja. Men hva som har skjedd kan ha blitt pyntet på overdrevet eller hysjet ned. Det er en grunn til at i England så blir Mary I som henrettet rundt 300 personer sett på som mer blodig en sin far Henrik VIII som henrettet over 70.000 personer. Propaganda som kom etter Revolusjonen i 1688 da den siste katolske konge James VII\II ( Han var James VII av Skottland og James II av England )  ble avsatt og den protestantiske Kong William III og Dronning Mary II ( de satt tronen sammen ) fikk den engelske trone av parlamentet.

Jeg beklager det ble vist litt mye. Men det er et poeng i det jeg skrev

Skrevet

Historie er en viktig kilde for å forstå verden. Både samfunn, politikk, forskning og vitenskap.

Skrevet
Den 27 December 2015 at 14.33, AnonymBruker skrev:

Ville ikke dratt den kommentaren ute i det virkelige liv. 

Anonymkode: fea74...6c0

Skrevet

histore er no dritt azz, skikkelig gjesp. bare geeks bryr seg om sånt. dette er ikke noe for oss kuule gutta krutt , party party party !

• Liker 1
Skrevet
17 minutter siden, Balian de Ibelin skrev:

Et problem med historien er at den ofte er pyntes på og mye av det man lærer faktisk er direkte feil og stammer fra propaganda og ikke fakta. Ta f.eks Richard III mye av det man har lært om han igjennom historien kommer ikke fra historiebøker men Shakespear sitt skuespill og andre propaganda som er skapt av Tudor dynastiet. Og det er mange tilfeller at slikt skjer. 

Henry VII som slo Richard III ved Slaget ved Boswort i 1485 forandret ved et pennestrøk at han var konge dagen før Slaget ved Boswort.  Noe han selvsagt ikke var. 

Vi kan lære mye av historien ja. Men hva som har skjedd kan ha blitt pyntet på overdrevet eller hysjet ned. Det er en grunn til at i England så blir Mary I som henrettet rundt 300 personer sett på som mer blodig en sin far Henrik VIII som henrettet over 70.000 personer. Propaganda som kom etter Revolusjonen i 1688 da den siste katolske konge James VII\II ( Han var James VII av Skottland og James II av England )  ble avsatt og den protestantiske Kong William III og Dronning Mary II ( de satt tronen sammen ) fikk den engelske trone av parlamentet.

Jeg beklager det ble vist litt mye. Men det er et poeng i det jeg skrev

Tøv

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...