Gå til innhold

Diaré og alkohol

Trønderpie

Anbefalte innlegg

Hei, jeg er ny her og vet ikke helt hvordan dette fungerer. 

Jeg trenger noen tips og råd fra noen som kanskje opplever det samme som meg. 

Rundt september 2014 begynte jeg å få diaré etter hvert måltid. Etter en del blodprøver og undersøkelser på sykehus fikk jeg påvist melkeprotein allergi. Vet ikke helt hvordan skalaen til legen fungerer, men melkeallergien viste 0.94 eller noe mot hund som er rundt 27 (Reagerer veldig mye på hund, men får ikke pusteproblemer eller noe). Siden melkeallergien er såppas liten i forhold til hund synes både jeg og legen at det er rart at jeg reagerer så mye. Jeg kan få så store smerter at jeg tror min siste time er kommet om jeg får i meg melk. 

Men i det siste har jeg begynt å få diaré når jeg drikker alkohol også. Ikke dagen derpå, men mens jeg drikker. Dette kan komme rundt 1 time etter første enhet er drukket. Dette har skjedd når jeg blander vodka med brus, og når jeg bare har holdt meg til rusbrus. Jeg drikker ikke ofte. 

Noen som sliter med det samme? Er det noen typer alkohol som er bedre for magen? Kan dette ha sammenheng med melkeallergien, eller kanskje jeg har irritabel tarm? 

Jeg er 22 år gammel og vil gjerne kunne feste litt med vennene mine uten å bli dårlig. 

Ps. Favoritten er captain morgan og cola. Har ikke testet å drikke rom og cola enda, men kanskje det er bedre for magen siden jeg blander med cola?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Helicase

Alkohol er sterkt på magen, særlig de sterkere sortere. Har du en sensitiv mage fra før av er det mye mulig at det er grunnet. Cola har masse kullsyre. Kombinasjonen kan mye mulig lage opprør i magen din :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Helicase skrev:

Alkohol er sterkt på magen, særlig de sterkere sortere. Har du en sensitiv mage fra før av er det mye mulig at det er grunnet. Cola har masse kullsyre. Kombinasjonen kan mye mulig lage opprør i magen din :) 

Ja, jeg vet det. Synes bare det er så rart at det skal komme nå. Aldri hatt noe problem før. Men cola skal vel være godt for magen. Mener å ha lest at det kan virke bindende. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, skinnjakke skrev:

eg får diare etter ca en time når eg drikker svensk kopparbärs :fnise:

Huff,  jeg skal heldigvis feire nyttårsaften hos ei venninne med to toaletter. Får vel bare drite i fra meg :fnise:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Helicase
7 minutter siden, Trønderpie skrev:

Ja, jeg vet det. Synes bare det er så rart at det skal komme nå. Aldri hatt noe problem før. Men cola skal vel være godt for magen. Mener å ha lest at det kan virke bindende. 

Kroppen er fascinerende vet du! Har ikke noe svar å gi deg dessverre ! Du kan eventuelt spørre legen din:) ang cola så må det i såfall være død cola 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Dette skjer med meg av og til. Vet ikke hvorfor, men jeg har nok litt ømfintlig mage!

Jeg husker en kveld for noen år siden hvor jeg fikk ordentlig diaré-utbrudd på en fest. Jeg måtte på do minst en gang hver time, og jeg husker det var så pinlig... 

Nå skjer det bare av og til. 

Anonymkode: 6c115...4aa

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du utslag på melkeallergi på prøver, så får du ikke diagnosen irritabel tarm. Fordi irritabel tarm diagnosen er en sekkebetegnelse for løs mage/diare når ingen annen medisinsk diagnose kan forklare hvorfor en har løs mage/diare. 

Ved inntak av alkohol svekkes mange av kroppens forsvarmekanismer, blant annet imunforsvaret. En blir dermed og lettere mottakelig for virus i omløp som kan gi diare. Alkohol har også flere andre negative effekter på kroppen slik at diare oppstår. I tillegg er alkohol i seg selv og i sin fremstilling ikke alltid noe menneskekroppen setter pris på. 

Når du og dere andre reagerer som dere gjør så er der to alternativer, enten ta bivirk ingene som de er eller la være å drikke. 

Utslag på allergiprøver med høye eller lave tall kan ha flere og kompliserte forklaringsmodeller. En bør ikke henge seg opp i tall, men konsentrere seg om utslag eller ikke og reaksjoner og dermed handle deretter. Du vet hva du reagerer på, og hvorfor du reagerer. Melkeprotein og melk er særdeles vanskelig å holde seg 100 % unna, det krever disiplin og at man er nøye med alt av innholdstoffer i alt en putter i munnen, før det går i munnen. 

Anonymkode: fc0fc...843

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kan være gjær eller hvete (som øl brygges på) du også har intoleranse mot? Mange tåler ikke hvete, og det er ikke alltid det kan ses på prøver.
Ellers så er det jo et velkjent fenomen med "fyllebæsjen" dagen derpå, selvom jeg skjønner du sliter med dette kort tid etter inntatt enhet. Prøv å drikk sprit eller vin å se om det blir anderledes?

Anonymkode: cf1fc...746

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det kan være gjær eller hvete (som øl brygges på) du også har intoleranse mot? Mange tåler ikke hvete, og det er ikke alltid det kan ses på prøver.
Ellers så er det jo et velkjent fenomen med "fyllebæsjen" dagen derpå, selvom jeg skjønner du sliter med dette kort tid etter inntatt enhet. Prøv å drikk sprit eller vin å se om det blir anderledes?

Anonymkode: cf1fc...746

Har ikke fått påvist noe intoleranse for hvete så det vet jeg ikke. Ble fort dårlig da jeg drakk sprit, så tror ikke det hjelper.. Får prøve meg litt fram

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Har du utslag på melkeallergi på prøver, så får du ikke diagnosen irritabel tarm. Fordi irritabel tarm diagnosen er en sekkebetegnelse for løs mage/diare når ingen annen medisinsk diagnose kan forklare hvorfor en har løs mage/diare. 

Ved inntak av alkohol svekkes mange av kroppens forsvarmekanismer, blant annet imunforsvaret. En blir dermed og lettere mottakelig for virus i omløp som kan gi diare. Alkohol har også flere andre negative effekter på kroppen slik at diare oppstår. I tillegg er alkohol i seg selv og i sin fremstilling ikke alltid noe menneskekroppen setter pris på. 

Når du og dere andre reagerer som dere gjør så er der to alternativer, enten ta bivirk ingene som de er eller la være å drikke. 

Utslag på allergiprøver med høye eller lave tall kan ha flere og kompliserte forklaringsmodeller. En bør ikke henge seg opp i tall, men konsentrere seg om utslag eller ikke og reaksjoner og dermed handle deretter. Du vet hva du reagerer på, og hvorfor du reagerer. Melkeprotein og melk er særdeles vanskelig å holde seg 100 % unna, det krever disiplin og at man er nøye med alt av innholdstoffer i alt en putter i munnen, før det går i munnen. 

Anonymkode: fc0fc...843

Vanskelig dette. Jeg får bare prøve meg fram å se hva som skjer. Jeg fester så sjeldent så det går nok bra om jeg må kutte ut alkohol

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Dette skjer med meg av og til. Vet ikke hvorfor, men jeg har nok litt ømfintlig mage!

Jeg husker en kveld for noen år siden hvor jeg fikk ordentlig diaré-utbrudd på en fest. Jeg måtte på do minst en gang hver time, og jeg husker det var så pinlig... 

Nå skjer det bare av og til. 

Anonymkode: 6c115...4aa

Ja, det er skikkelig pinlig! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...