Gå til innhold

Hadde du hjulpet en kvinne som falt på isen?

Anbefalte innlegg

Gjest C'est la vie:)
Skrevet

Jeg hadde instinktivt løpt hen for å hjelpe. 

Det er veldig trist at noen opplever å bli liggende, og jeg skjønner ikke tankegangen til mennesker som ikke har det i seg å spørre om det gikk bra. 

Skrevet

Jeg hjelper uansett om det er en kvinne eller mann. Mennesker er de alle sammen. 

Men veldig mange går forbi uansett om det er kvinner eller menn som trenger hjelp. Det er mer normalt enn folk er klar over. 

Anonymkode: 97b8d...cda

Skrevet

Selvsagt stanset og spurt om jeg kunne hjelpe eller om alt var ok.

Å snakke med den som ligger på bakken gir også et signal om hvorvidt hodet har fått seg et solid slag i fallet eller om det kan være andre årsaker til at vedkommende ligger på bakken (sykdom f.eks)

Skrevet

Har selv opplevd å ramle og brekke ankelen, uten at noen stoppet og hjalp meg. Så jeg ville absolutt hjulpet om jeg så noen som ramlet eller trengte hjelp på noe vis. 

Anonymkode: 9af08...9f8

Skrevet

Jeg vet mange sier "selvfølgelig hadde jeg hjulpet til", men sannheten er at mange går rett forbi fordi de kvier seg for å gå inn i situasjonen og selvfølgelig er det jo også de som tenker at dette ikke er mitt "problem". Jeg har selv vært vitne til folk som nærmest gikk over og rett forbi en person som lå med lite klær på isen i en stor by i Norge, alle så personen, men ingen gjorde noe. 

Anonymkode: dcb63...684

• Liker 2
Skrevet

Jeg går alltid bort å spør om det går bra. Og hjelper de. Gjør det samme om jeg ser alt for fulle jenter ute alene. Så spør jeg om jeg skal hjelpe de til en buss eller taxi.  Og jeg har selv fått hjelp når jeg ble påkjørt så kom det en hel flokk med menn som hjalp, både å ringe ambulansen, hente skoene mine som hadde flydd av ,ringe jobben min å fortelle at jeg ikke kom,og noen av de bare satt å pratet med meg så jeg holdt meg bevisst.  Har aldri opplevd å trenge hjelp uten å få det. 

Skrevet
58 minutter siden, Balian de Ibelin skrev:

Jeg kom ikke til verden for å hjelpe andre mennesker.

:hakeslepp:

Anonymkode: 9c424...aea

• Liker 1
Skrevet
1 time siden, Balian de Ibelin skrev:

Jeg kom ikke til verden for å hjelpe andre mennesker.

Auda - regner med at du ikke forventer mye hjelp fra andre heller da?

Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Hei,

Hvordan hadde du reagert dersom du kom gående og så en kvinne som hadde falt på isen og hadde problemer med å komme seg opp?

Hadde du spurt om du skulle hjelpe henne, eller gått forbi og tenkt at hun fikk ordne seg selv?

Jeg opplevde nemlig dette for noen uker siden. Var på vei til et sted, og gikk litt utenfor bykjernen, da jeg plutselig traff et isglatt lag og datt på armen min. Merket med engang at noe ikke var som det skulle, da armen ble helt "lam" og jeg ikke klarte bevege den. Jeg ble veldig perpleks og prøvde å vri litt på meg, men merket at her kommer jeg meg faktisk ikke opp! Jeg satt jo også midt på islaget!

Plutselig kommer det en voksen mann gående, og jeg tenker "så bra, han kan hjelpe meg"! Jeg kikker mot han, og ser at han får et litt unnvikende blikk! I det han nærmer seg meg, ser jeg at han flytter blikket stivt fremover, og har tenkt til å gå forbi og late som han ikke ser meg.

Jeg ble så utrolig skuffet! I småbyen der jeg kommer fra, så er dette virkelig ikke praksis! Da løper man omtrent bort til folk, eller rekker ut en hånd med engang, og man er kanskje det jeg vil si er mer "folkelige" mot hverandre.

Dette er i en storby, der jeg studerer, men likevel.. er medmenneskeligheten virkelig så ute på bærtur? Jeg kunne vært datteren hans.. Og han hadde ingen interesse av å hjelpe meg, der jeg satt tydelig fortumlet? Dette var også som nevnt ute av bykjernen, så jeg aner ikke når neste person hadde kommet forbi og kunne hjelpe.

I det han gikk forbi, ropte jeg til han og spurte om han kunne hjelpe meg. Heldigvis gjorde han det, og jeg tolket han som litt sosialt klønete. 

Likevel fikk det meg til å undres i ettertid; Er dette hvordan den generelle nordmann oppfører seg?

Kom meg på legevakten, og fikk hjelp i ettertid, men dette minnet sitter fortsatt igjen.. føler at han på en måte sviktet. Høres sikkert rart ut, men jeg bare trodde bedre om mennesker.. Lurer også på hva han tenker i ettertid - om han angrer på at han ikke spurte meg, eller om han bare syntes det var "plagsomt" å bli involvert.

Hva hadde du gjort?

Anonymkode: 98067...91c

Hvorfor er du så opptatt av å bruke "kvinne i nød"? Hvorfor skriver du ikke bare "menneske". Nordmenn er ikke verre enn andre folk, når det kommer til å hjelpe noen i nød. Bare se på de som samler inn penger og div. til fattige familier i Norge på FB eller biler som stopper ved bilkrasj, m.m.

Anonymkode: 424a1...7b2

• Liker 1
Skrevet

Jeg kunne hjulpet til, men jeg skal også lett innrømme at jeg er en person som ofte er ganske stresset eller går rundt i egne tanker. Det innebærer at jeg nok kunne gått 50-100 meter før det hadde gått opp for meg at vedkommende kanskje hadde behov for hjelp, selv om jeg så rett på ham/henne. Da kan man også fort tenke at noen andre sikkert har gjort det allerede, men jeg ville i alle fall snudd meg rundt for å se om jeg fremdeles kunne se personen på bakken.  Men om noen bryter "boblen" min ved å si noe "uventet" som f.eks. au eller at de trenger hjelp, da reagerer jeg, og det samme om jeg ser det skje, da er det liksom et uventet inntrykk som forstyrrer tankene mine og flytter oppmerksomheten min. 

Gjest Balian de Ibelin
Skrevet
8 minutter siden, TheGirlWhoWaited skrev:

Auda - regner med at du ikke forventer mye hjelp fra andre heller da?

Jeg forventer ingenting fra andre mennesker

Skrevet

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvorfor er du så opptatt av å bruke "kvinne i nød"? Hvorfor skriver du ikke bare "menneske". Nordmenn er ikke verre enn andre folk, når det kommer til å hjelpe noen i nød. Bare se på de som samler inn penger og div. til fattige familier i Norge på FB eller biler som stopper ved bilkrasj, m.m.

Anonymkode: 424a1...7b2

Jeg tror kanskje du er mer opptatt av å dømme folk som kan bruke dette begrepet til en spesifikk agenda, enn å se realiteten i innlegget mitt. Jeg skriver kvinne fordi jeg er en kvinne, og beskriver situasjonen så godt jeg kan. Hadde jeg vært en mann i tjueåra, så hadde jeg skrevet nettopp dette, men nå har det seg slik at jeg er en kvinne, og da har jeg lov til å skrive det for å beskrive situasjonen, uten å bli beskyldt for å ha en annen agenda med det, enn det som det nettopp var for; å beskrive situasjonen så godt som mulig. Jeg hadde også skrevet tydelig om det var en kvinne som gikk forbi. 

Men i dette tilfellet er jeg en kvinne, og det var en voksen mann som gikk forbi. Det må du nesten bare akseptere :) Hvis du ikke gjør det, så er det du som har problemer.

Mennesker er vi alle uansett, men jeg liker å være litt mer detaljert enn som så. Og vi var begge nordmenn, så der fikk du enda en detalj.

• Liker 1
Skrevet

Såklart jeg ville hjulpet. Er du sikker på at denne mannen så at du falt? Og så at du ikke kom deg opp? Kanskje han trodde det gikk bra med deg siden du ikke gråt eller ropte på hjelp? Kan ikke skjønne at noen helt bevisst vil unngå å hjelpe noen som trenger hjelp! 

Anonymkode: c8e4e...d4b

Skrevet

Hvis jeg falt selv ville jeg blitt ekstremt flau og ønsket å komme meg opp på egenhånd - så da hadde jeg håpet at de andre latet som de ikke så. Så mulig jeg ville kastet et blikk for å se om du klarte deg, og gått videre hvis det så ut som du var på vei opp. Ville så klart hjulpet hvis det så ut som personen var skadet, eller hadde problemer.

Skrevet
1 time siden, Balian de Ibelin skrev:

6 minutter siden, melly666 skrev:

Hvis jeg falt selv ville jeg blitt ekstremt flau og ønsket å komme meg opp på egenhånd - så da hadde jeg håpet at de andre latet som de ikke så. Så mulig jeg ville kastet et blikk for å se om du klarte deg, og gått videre hvis det så ut som du var på vei opp. Ville så klart hjulpet hvis det så ut som personen var skadet, eller hadde problemer.

Så trist at du blir "ekstremt flau" hvis du faller og slår deg på isen. Jeg kan love deg at jeg iallfall ikke ville sett på det som en humoristisk situasjon, men heller kommet og hjulpet deg :)

Annonse
Skrevet
14 minutter siden, melly666 skrev:

Helt enig. Jeg tror det er derfor mange later som de ikke ser og bare går videre- fordi de hadde blitt veldig flaue selv og hadde håpet at ingen så det. 

Skrevet
9 minutter siden, urenluren skrev:

Helt enig. Jeg tror det er derfor mange later som de ikke ser og bare går videre- fordi de hadde blitt veldig flaue selv og hadde håpet at ingen så det. 

Uenig her. For en tåpelig tankegang. "Se, en bilulykke - så flaut! la oss late som vi ikke så det og kjøre videre" ?? Veldig satt på spissen, men du forstår hvor jeg vil. Det kan være flaut å søle ut et glass melk, men det er ikke flaut å skade seg. Da må man jobbe med seg selv mener nå jeg.

Husker faktisk engang jeg ikke falt engang, men snublet på vei til et busstopp. Klarte å komme meg opp selv, for ble ikke skadet. Så kom det plutselig en mann bort til busstoppet (som viste seg å ha gått 20 meter bak meg). Han spurte om "det gikk bra", for han hadde sett at jeg snublet lengre oppi gata. Noe så hyggelig! 

Skrevet
Et øyeblikk siden, Hypnotica skrev:

Uenig her. For en tåpelig tankegang. "Se, en bilulykke - så flaut! la oss late som vi ikke så det og kjøre videre" ?? Veldig satt på spissen, men du forstår hvor jeg vil. Det kan være flaut å søle ut et glass melk, men det er ikke flaut å skade seg. Da må man jobbe med seg selv mener nå jeg.

Husker faktisk engang jeg ikke falt engang, men snublet på vei til et busstopp. Klarte å komme meg opp selv, for ble ikke skadet. Så kom det plutselig en mann bort til busstoppet (som viste seg å ha gått 20 meter bak meg). Han spurte om "det gikk bra", for han hadde sett at jeg snublet lengre oppi gata. Noe så hyggelig! 

Haha, det kan ikke sammenliknes med å ski på isen. Som oftest blir man ikke ordentlig skadet når man sklir på isen, og kommer seg fort opp. Det er selvfølgelig noe annet om man ser noen tryner skikkelig og ikke kommer seg opp. Da hadde jeg selvfølgelig spurt om det gikk bra. 

• Liker 1
Skrevet
Et øyeblikk siden, urenluren skrev:

Haha, det kan ikke sammenliknes med å ski på isen. Som oftest blir man ikke ordentlig skadet når man sklir på isen, og kommer seg fort opp. Det er selvfølgelig noe annet om man ser noen tryner skikkelig og ikke kommer seg opp. Da hadde jeg selvfølgelig spurt om det gikk bra. 

Ja, er enig i at det var litt vel satt på spissen :) Poenget var bare at jeg ikke synes vi skal gi inntrykk av at det er flaut å falle og slå seg, for det er sånt som kan skje alle uten at det trenger å være skambelagt.

For øvrig er jeg enig med det du sier, man ser fort om folk kommer seg opp selv, eller om de blir liggende. Men synes ikke det er OK å gå forbi noen man ser ligger nede.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...