AnonymBruker Skrevet 27. desember 2015 #1 Skrevet 27. desember 2015 Hei, Hvordan hadde du reagert dersom du kom gående og så en kvinne som hadde falt på isen og hadde problemer med å komme seg opp? Hadde du spurt om du skulle hjelpe henne, eller gått forbi og tenkt at hun fikk ordne seg selv? Jeg opplevde nemlig dette for noen uker siden. Var på vei til et sted, og gikk litt utenfor bykjernen, da jeg plutselig traff et isglatt lag og datt på armen min. Merket med engang at noe ikke var som det skulle, da armen ble helt "lam" og jeg ikke klarte bevege den. Jeg ble veldig perpleks og prøvde å vri litt på meg, men merket at her kommer jeg meg faktisk ikke opp! Jeg satt jo også midt på islaget! Plutselig kommer det en voksen mann gående, og jeg tenker "så bra, han kan hjelpe meg"! Jeg kikker mot han, og ser at han får et litt unnvikende blikk! I det han nærmer seg meg, ser jeg at han flytter blikket stivt fremover, og har tenkt til å gå forbi og late som han ikke ser meg. Jeg ble så utrolig skuffet! I småbyen der jeg kommer fra, så er dette virkelig ikke praksis! Da løper man omtrent bort til folk, eller rekker ut en hånd med engang, og man er kanskje det jeg vil si er mer "folkelige" mot hverandre. Dette er i en storby, der jeg studerer, men likevel.. er medmenneskeligheten virkelig så ute på bærtur? Jeg kunne vært datteren hans.. Og han hadde ingen interesse av å hjelpe meg, der jeg satt tydelig fortumlet? Dette var også som nevnt ute av bykjernen, så jeg aner ikke når neste person hadde kommet forbi og kunne hjelpe. I det han gikk forbi, ropte jeg til han og spurte om han kunne hjelpe meg. Heldigvis gjorde han det, og jeg tolket han som litt sosialt klønete. Likevel fikk det meg til å undres i ettertid; Er dette hvordan den generelle nordmann oppfører seg? Kom meg på legevakten, og fikk hjelp i ettertid, men dette minnet sitter fortsatt igjen.. føler at han på en måte sviktet. Høres sikkert rart ut, men jeg bare trodde bedre om mennesker.. Lurer også på hva han tenker i ettertid - om han angrer på at han ikke spurte meg, eller om han bare syntes det var "plagsomt" å bli involvert. Hva hadde du gjort? Anonymkode: 98067...91c 3
saltyliquorice Skrevet 27. desember 2015 #4 Skrevet 27. desember 2015 De fleste spør jo om det gikk bra, det gjør jeg. Spør før jeg rekker fram en hånd (det er ikke alltid at alle vil ha hjelp), med mindre de er gamle, da tar jeg meg friheten til å "løfte" dem opp med det samme. Har aldri fått kjeft så..
Invicta Skrevet 27. desember 2015 #5 Skrevet 27. desember 2015 Selvsagt hadde jeg stanset og hjulpet. Men mange gjør ikke det, av ulike grunner. Og grunnene behøver ikke utelukkende dreie seg om mangel på empati og nestekjærlighet. Håper det gikk bra med deg. 6
AnonymBruker Skrevet 27. desember 2015 #6 Skrevet 27. desember 2015 Ja, dette er hvordan vi er blitt. Vi skal ikke hjelpe lenger, vi skal ikke bry oss om andre. Det er å legge seg i, å bry seg med, og det er "galt". Anonymkode: 580d8...90b
QueenOfTheSidewalk Skrevet 27. desember 2015 #8 Skrevet 27. desember 2015 Kan hende han på underlig vis ikke skjønte du trengte hjelp. 2
AnonymBruker Skrevet 27. desember 2015 #9 Skrevet 27. desember 2015 1 minutt siden, Evilposelos skrev: Kan hende han på underlig vis ikke skjønte du trengte hjelp. I ettertid har jeg lurt litt på om han kanskje trodde at jeg var en full ungjente som satt på bakken, og ikke ville involvere seg. Men dette var jo på en vanlig hverdag, kanskje i 7 tiden. Eneste er at det var blitt litt mørkt ute. Men jeg vet ikke.. uansett hvordan jeg vrir og vender på det, hadde jeg forventet at den voksne mannen ville tatt kontakt. Skulle ønske jeg hadde spurt han om hvorfor han hadde tenkt til å gå forbi, men i øyeblikket hadde jeg så nok med meg selv, og husker bare at jeg var helt perpleks fordi armen var så lammet.. Godt å høre at det fortsatt finnes mennesker der ute som automatisk ville hjulpet iallfall! Dere er gode! Anonymkode: 98067...91c
AnonymBruker Skrevet 27. desember 2015 #10 Skrevet 27. desember 2015 Selv ble jeg påkjørt av en bil nærhet var yngre. Det jeg husker best var en mann som sa han ikke hadde tid til å ringe ambulanse fordi han var for sent ute til jobben. Som voksen skled jeg på isen og brakk ankelen, og med bare jeans og en kort jakke så måtte jeg sitte i snøen mens flere hastet forbi i bilene sine, og jeg var klissvåt og isende kald før noen gadd å stoppe. Jeg syns det er helt horribelt at folk ikke hjelper til med en gang. Jeg kan til nød forstå at noen blir usikre om det er snakk om noen som ser veldig beruset ut fordi det kan virke skremmende, men fortsatt ingen grunn til å ikke hjelpe til Anonymkode: 3deef...3de 2
AnonymBruker Skrevet 27. desember 2015 #11 Skrevet 27. desember 2015 Selv ble jeg påkjørt av en bil nærhet var yngre. Det jeg husker best var en mann som sa han ikke hadde tid til å ringe ambulanse fordi han var for sent ute til jobben. Som voksen skled jeg på isen og brakk ankelen, og med bare jeans og en kort jakke så måtte jeg sitte i snøen mens flere hastet forbi i bilene sine, og jeg var klissvåt og isende kald før noen gadd å stoppe. Jeg syns det er helt horribelt at folk ikke hjelper til med en gang. Jeg kan til nød forstå at noen blir usikre om det er snakk om noen som ser veldig beruset ut fordi det kan virke skremmende, men fortsatt ingen grunn til å ikke hjelpe til Anonymkode: 3deef...3de 1
AnonymBruker Skrevet 27. desember 2015 #12 Skrevet 27. desember 2015 Selv ble jeg påkjørt av en bil nærhet var yngre. Det jeg husker best var en mann som sa han ikke hadde tid til å ringe ambulanse fordi han var for sent ute til jobben. Som voksen skled jeg på isen og brakk ankelen, og med bare jeans og en kort jakke så måtte jeg sitte i snøen mens flere hastet forbi i bilene sine, og jeg var klissvåt og isende kald før noen gadd å stoppe. Jeg syns det er helt horribelt at folk ikke hjelper til med en gang. Jeg kan til nød forstå at noen blir usikre om det er snakk om noen som ser veldig beruset ut fordi det kan virke skremmende, men fortsatt ingen grunn til å ikke hjelpe til Anonymkode: 3deef...3de 1
AnonymBruker Skrevet 27. desember 2015 #13 Skrevet 27. desember 2015 Huff, det innlegget mitt ble postet mange ganger pga lagspike på KG (alle andre nettsider virket helt fine) Anonymkode: 3deef...3de 1
AnonymBruker Skrevet 27. desember 2015 #14 Skrevet 27. desember 2015 Hva hvis dere fikk dere til å gå forbi da? Hadde dere fått dårlig samvittighet for dette i ettertid, eller hadde det ikke betydd noe til eller fra? Jeg hadde nok aldri klart å bare sette blikket stivt fremfor meg og fortsette forbi noen som hadde falt.. Anonymkode: 98067...91c
Cancellara Skrevet 27. desember 2015 #15 Skrevet 27. desember 2015 Selv ville jeg hjulpet, det er en selvfølge ! Spiller ingen rolle om det var ung/gammel, en uteligger eller kjønn.....mitt instinkt sier ihvertfall ; bidra, og gi hjelp. Det finnes nok en del sosiale kløner der ute som ikke vil håndtere eller blande seg i slike situasjoner. Programmet "hvem bryr seg" på TV2 ga et veldig bra inntrykk om oss nordmenn i forskjellige situasjoner, og vi er veldig forskjellige. Noen har bestemte evner til å bidra og hjelpe, mens andre rett og slett gir blaffen. Det føles ugreit og kleint når man selv havner i en hjelpesløs situasjon ; det å ikke få hjelp. Kanskje flere må oppleve på kroppen å virkelig motta hjelp, før de lærer seg å hjelpe andre.
absinthia Skrevet 27. desember 2015 #16 Skrevet 27. desember 2015 Jeg hadde nok hjulpet, allerede før jeg fikk tenkt meg om. Kommer fra et lite sted, så det kan hende det er derfor jeg ikke tenker meg så mye om, før jeg går til aksjon.
Gjest Balian de Ibelin Skrevet 27. desember 2015 #17 Skrevet 27. desember 2015 Jeg kom ikke til verden for å hjelpe andre mennesker.
Cata Skrevet 27. desember 2015 #18 Skrevet 27. desember 2015 Jeg hadde nok stoppet og spurt om det gikk bra eller om hun trengte hjelp.
clyde Skrevet 27. desember 2015 #19 Skrevet 27. desember 2015 Jeg har opplevd dette og jeg hjalp selvfølgelig. Det var midt på natten etter at jeg hadde vært på byen og jeg husker at folk bare gikk forbi!!!
AnonymBruker Skrevet 27. desember 2015 #20 Skrevet 27. desember 2015 Hadde hjulpet uansett kjønn, men kan forstå at noen synes det kan være vanskelig. Man leser om mye rart i media og noen er kanskje redd for å bli dratt inn i noe. Anonymkode: 3df33...18d 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå