Gå til innhold

Bytte veggventil

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei

Dette er helt sikkert et sånn "jammen,dette er så enkelt, så" spørsmål, men for meg er det ikke det .... Klaffen på veggventilen min har falt av, og jeg skal kjøpe ny. Har funnet helt lik på clas olson. Men - er det bare å løsne den gamle med en kniv eller lignende, og sette inn en ny ? Er det så enkelt ???? 

Er det mulig å bytte ut en slik klaffeventil med en tallerkenventil ? De jeg finner på nettet, er bare selve "dekselet". Trenger jeg den innvendige delen som er på min ventil i dag ?

Sånn har jeg : http://www.clasohlson.com/no/Klaffventil/Pr364504000

Kan jeg heller sette på en slik : https://www.jula.no/catalog/bygg-og-maling/innendorsklima/ventilasjon/friskluftventiler/tallerkenventil-074091/

Eller en slik : http://www.clasohlson.com/no/Veggventil/30-8028

Skrevet

For å kunne wvare på dette, må vi nesten inn i ventilen din og se. Tviler på om du finner noen på kg som er så synske at de ser dette via skjermene sine. 

Ta bilde av ventilen både utvendig og innvendig og ta det med deg til butikken og spør de som kan dette. Du ian og prøve forsiktig å løsne på ventilen for å se hva og hvor mye som kommer ut når du trekker i rammen rundt åpneklaffen. 

Å bytte en avlang/firkantet ventil til en rund, krever endringer i veggen for å få det tett rundt. 

Anonymkode: c5e89...ef2

Skrevet

Jeg har etter hvert byttet noen klaffeventiler, og det er lett som en plett. Klaffeventiler er gjerne bygget opp av 3 deler: Del en er selve klaffen og rammen klaffen sitter i. Del to er en kanal som går gjennom veggen. Del tre er den delen av ventilen som sitter på veggen utendørs. 

Alle delene til klaffeventilen har gjerne standard mål, i tre forskjellige størrelser. Stor og liten kvadratisk, og en rektangulær som er like bred som den lille kvadratiske og like høy som den store kvadratiske. De fleste klaffeventiler er festet i veggen innvendig med 4 små stifter, en i hvert hjørne. Du kan lirke noe innimellom kanten på rammen og veggen, og forsiktig bende ramma ut fra veggen. (Med mindre den er malt fast i veggen - da må du til med kniv e.l. for å løsne den.) Kanalen vil bli sittende igjen i veggen. Når du vet at du har funnet riktig størrelse på den nye klaffeventilen kan du forsiktig dytte og banke den på plass i veggen, og avslutte med de fire små stiftene i hjørnene. 

(Dette ble veldig mange ord for å forklare noe som egentlig er så enkelt som "finn riktig størrelse på ventilen - dra ut den gamle - smekk på plass den nye". :) )

Jeg tror tallerkenventilen bare passer til runde kanaler. Og den regulerbare ventilen tror jeg er beregnet på et ventilasjonsanlegg. Jeg vet ikke hvor mye luft den slipper gjennom ved bruk i en vanlig ventil. Dessuten ser det ut som den også er beregnet på runde kanaler, det står i alle fall oppgitt rørdiameter

Anonymkode: 1cab5...ff7

Skrevet

Takk for svar :) . Setter i gang i dag !!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...