Gå til innhold

Helt ærlig: hvor mye skjermtid for 3-5årige i julen?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvor mye får de små se / spille i løpet av døgnet nå som de har fri? Min treåring er sliten etter julaften fortsatt, så her blir det faktisk 3 timer daglig disse dagene!... Det er normalt 30 min i hverdagen, men jeg ser at Miffy og Albert Åberg på Netflix er godt "slappe av" - tv. Andre som tør innrømme at de tillater mer skjerm enn normalt? 

Anonymkode: a135d...609

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Mine barn er voksne nå, men min erfaring er at julen er "unntakstilstand" for både store og små, og det blir ofte litt mer tv-tid enn vanlig.

Jeg regner med at de 3 timene ikke er sammenhengende?  At hun ikke sitter pal og stirrer på skjermen?
Her var det i alle fall vanlig at det sto på, og så kikket barna på tv-en innimellom andre ting.  :)

Anonymkode: 2dd58...f0d

• Liker 1
Skrevet (endret)

Mye her også! vår yngste er 4 år.

Edit: Vi er ikke så mange i julen. Min manns familie er ganske gamle (nesten 80 år) og bare hans søster i tillegg. De var bare her i noen få dager. Resten av tiden er det bare oss 3/4.

Endret av BlendaSensitive
Skrevet

På dagtid går det helt greit for oss. Med begge oss foreldre hjemme + besteforeldre, så klarer vi fint å aktivisere barna, alltid en lekekamerat i form av slekt å finne. På kveldene er det derimot mye selskaper, og da synes jeg at det er helt greit å gi de iPaden mens vi andre spiser ferdig etc. Kan raskt bli to timer (med litt pauser) på kveldene. Kanskje opp til 1 time til sammen i løpet av morgenen før vi andre står opp også.

Han er 5. :) Tror ikke at han tar skade av det. På hverdager er det kun 30 min med barne-tv + kanskje litt ekstra i helgene.

Anonymkode: 0cba9...fad

Skrevet

Det er så mye annet som skjer (familiebesøk etc.) at det har blitt veldig lite. Vi er ute med ungene, eller leser, eller så leker de med nye og gamle leker. 

Men vi kjører langt for å feire jul og da er ipadene gull verdt. :) 

• Liker 1
Skrevet

TV står på, så mellom lek og utetid ser vi på om det går en julefilm ol.

Ellers er det som normalt egentlig... :)

Skrevet

Tven står alltid på som ellers. Har tven kun av om natta.

Anonymkode: 17654...02d

Skrevet

Nå er ikke min fylt 3 år enda,  men her har det vært relativt lite skjerm i jula, med masse folk og aktivitet så har det ikke blitt tid til sånt. Hun er ikke så ivrig heller, så halve Askepott på julaften og en halv annen julefilm en anna dag, før hun mistet interessen, pluss at hun så en time på Mumitrollet en tredje dag.

Jeg elsker egentlig juletv, men har ikke hatt tv siden jeg flyttet hjemmefra, vi har videokanon med netttv og netflix, på loftet, så det krever mer dedikasjon å sette seg ned og glo enn med en tv i dagligstua. 

For min del er jeg mest opptatt av HVA hun ser enn Hvor Mye, HATER sånn crap som går på disney channel/nrk super/cartoon network osv, hun får bare lov til å se skikkelige filmer og serier (som disney/myazaki/Albert Åberg osv). <3

Føler det meste av barnetv er fordummende søppel som gjør seeren tilbakestående. >:(

Kommer til å kjøre null regler på skjermbruk hele året jeg, men vil prioritere å se sammen med barna og dele gleden med dem, ikke bruke skjermen som barnevakt. :)

Og folk må forøvrig slutte å omtale skjermtitting som "avslappende" det er tvert imot hard jobbing for overstimulerte små hjerner. Dropp de illusjonene please. :( Skjerm er topp, men må ikke misbrukes, hverken i jula eller resten av året. :) 

• Liker 1
Skrevet

Jeg har ikke barn (enda) selv, men vi har vært med mye familie som har barn og vært rundt barn hele tiden, så kan vel dele min erfaringer/tanker om det.

I julen er det så mye som går på Tv at jeg føler det blir veldig mye mer skjermtid enn en vanlig uke. Også for oss voksne.

På julaften satt vi og så på Tv i tiiiiimesvis, for det er tradisjonen hos oss. Askepott, Disney, Reisen til julestjernen, etc, er ting jeg ikke vil gå glipp av som voksen og som jeg vil føre videre til mine barn fordi for meg henger det så tett med julekosen. I tillegg er alle voksne superstressa med julemat og sånn på julaften så det er rett og slett enklere å få barn til å slappe av med julestrømpen foran Tven enn at de skal herje rundt i huset akkurat denne dagen. Vi feiret også på en kant av landet hvor det dessverre ikke var snø så vi kunne ikke dra med ungene ut å ake (som vi gjorde når jeg var mindre) på dagen..

På julaften kom det også en PS4 i hus, og da ble jo barna helt ville. Og vi lot dem spille. Fult av familiebesøk, lange middager og "voksne" tradisjoner har gjort julen til unntakstilstand i forhold til skjermtid :) 

Skrevet

Dagene før jul ble det mye, han var småsyk og det passet utmerket at han satt og så uendelig med julkekalendre og juleprogrammer mens vi styra rundt. Fra og med lillejulaften har vi nesten ikke sett på tv noen av oss, barna ser litte grann på julemorgen før frokost når de våkner. Så nå i ferien er det faktisk mindre enn vanlig, for alle. De har så mange nye leker at det er heldigvis mer interessant.

Anonymkode: 0331f...c46

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...