AnonymBruker Skrevet 27. desember 2015 #1 Skrevet 27. desember 2015 Er det uansvarlig å begynne å jobbe 2 måneder etter fødsel? Mannen kan jo ta vare på barnet? Anonymkode: 1a5c4...f32 2
AnonymBruker Skrevet 27. desember 2015 #3 Skrevet 27. desember 2015 Hvis du ikke har krav på permisjon, så kan du gå tilbake til jobb etter 7 uker. Har far opparbeidet seg rett til pappaperm, så kan han ta 40 eller 50 ukers permisjon. Sjekk med NAV,det kan ha forandret seg siden 2014. Anonymkode: 41d53...ebb 5
Surriball Skrevet 27. desember 2015 #4 Skrevet 27. desember 2015 37 minutter siden, AnonymBruker skrev: Er det uansvarlig å begynne å jobbe 2 måneder etter fødsel? Mannen kan jo ta vare på barnet? Anonymkode: 1a5c4...f32 Ja, det synes jeg faktisk er uansvarlig mtp babyens behov. 6
AnonymBruker Skrevet 27. desember 2015 #5 Skrevet 27. desember 2015 44 minutter siden, AnonymBruker skrev: Er det uansvarlig å begynne å jobbe 2 måneder etter fødsel? Mannen kan jo ta vare på barnet? Anonymkode: 1a5c4...f32 Du må bare vente til pappaen får gang på ammingen. Mange fedre sliter litt med det i starten. Anonymkode: 1fce7...c4f 18
EvaLena Skrevet 27. desember 2015 #6 Skrevet 27. desember 2015 8 minutter siden, AnonymBruker skrev: Du må bare vente til pappaen får gang på ammingen. Mange fedre sliter litt med det i starten. Anonymkode: 1fce7...c4f Babyer må ikke på død og liv ammes. Jeg ammet mine i 6 uker på første og 1.5 uke på nummer to. De har da overlevd og ikke tatt skade av det. Vil TS ut i jobb, så kan da far gi like mye nærhet og kjærlighet som det en mor kan. Til TS, gjør hva du og barnefaren føler for og gi blanke i hva andre sier. Du er ikke hverken egoist eller dårlig mor hvis du velger å begynne i jobb så fort. 43
AnonymBruker Skrevet 27. desember 2015 #7 Skrevet 27. desember 2015 Startet etter 3 mnd med førstemann. Pumpet og fikk ammefri. Norge er vel i en særstilling mtp foreldrepermisjon, og det er ikke mange år siden man måtte tilbake på jobb etter ett par mnd. Dersom du må begynne etter arnet så er nok det helt ok. Men som oftest vil jeg tro babyen har det best med mamma hjemme. Anonymkode: 9063b...49a 10
ToveM Skrevet 27. desember 2015 #8 Skrevet 27. desember 2015 Det er ikke egoistisk, far kan da være en like god omsorgsperson som mor. Gjør det som er best for dere. 18
Synne-Marie Skrevet 27. desember 2015 #9 Skrevet 27. desember 2015 Du må ta ut 10 ukers permisjon selv (tre før og syv etter). Det er klart at det er mulig å jobbe igjen så fort. Mange som ikke har de samme gode permisjonsordningene som oss, må begynne å jobbe igjen så tidlig. Ungen vil ha det prima sammen med far. Gi deg tid til å komme deg etter fødsel og svangerskap er mitt stalltips. 5
Lou Salome Skrevet 27. desember 2015 #10 Skrevet 27. desember 2015 Spørs på baby, faren og deg, men hvis alle er friske og raske: Nei, det er ikke uansvarlig. 7
Pinkee Skrevet 27. desember 2015 #11 Skrevet 27. desember 2015 Uansvarlig er det ikke, mange land der mor må begynne å jobbe raskt etter fødsel. Og, er det far som kan ta baby, så er jo det mye bedre enn å overlate til dagmamma. Vi er ganske bortskjemte her i Norge når det kommer til svangerskap, fødsel og permisjon etter, men det betyr ikke at unger som blir født i andre land blir noe dårligere mennesker. Vi har bare levd godt i en oljeboble. 21
AnonymBruker Skrevet 27. desember 2015 #12 Skrevet 27. desember 2015 4 minutter siden, Pinkee skrev: Uansvarlig er det ikke, mange land der mor må begynne å jobbe raskt etter fødsel. Og, er det far som kan ta baby, så er jo det mye bedre enn å overlate til dagmamma. Vi er ganske bortskjemte her i Norge når det kommer til svangerskap, fødsel og permisjon etter, men det betyr ikke at unger som blir født i andre land blir noe dårligere mennesker. Vi har bare levd godt i en oljeboble. Kvinner har kjempet en hard kamp for å få den lange svangerskapspermisjonen vi har idag. Da jeg fødte mitt første barn måtte jeg tilbake på jobb etter 3,5 måned og jeg syntes det var helt forferdelig. Hadde virkelig benyttet meg av den flotte ordningen vi har idag - husk at dette er en tid man aldri får tilbake. Anonymkode: 1fce7...c4f 11
AnonymBruker Skrevet 27. desember 2015 #13 Skrevet 27. desember 2015 Det kommer jo helt an på mange faktorer. Mange har jo stillinger som innebærer flexitid eller at man fint kan dra litt til og fra ved behov uten at det går utover arbeidsgiver. Hvis det passer for TS og mannen, så står de jo fritt til å vurdere hva som er best for dem. Jeg kjenner et par hvor far jobbet langt unna hjemmet, mens mor var rett i nærheten med flexitid. For de fungerte det veldig fint at mor jobbet litt i starten, da hun uansett fikk være veldig mye hjemme. For dem gikk det veldig fint, men jeg vet ikke om jeg hadde turt å planlegge det sånn for meg. Jeg jobber et stykke unna hjemmet og vet ikke om jeg ville vært komfortabel med å reise vekk fra en så ung baby for 9 timer hver dag (inkl. reisevei). I tillegg så er jeg litt redd for den berømte ammetåka. Er ikke sikker på om jeg hadde vært i stand til å utføre jobben min på en god måte så kort tid etter fødselen. Poenget mitt et uansett: bruk skjønn! Og ikke la andre guilte deg til å være hjemme fordi det høres uanstendig ut for de. Alle er i forskjellige situasjoner, og det kan godt være at det er best for familien som helhet at mor jobber. Anonymkode: d0f79...0e7 3
Furstina Skrevet 27. desember 2015 #14 Skrevet 27. desember 2015 Nej det är inte oansvarigt, men du måste vara flexibel och lyhörd. Räkna också med att få stygga kommentarer, pikar, och menande blickar från folk för att ni väljer en annan väg. Jag började jobba efter ca 3 månader med mitt första barn, helammade och pumpade två gånger på dagen. Hade amningsdejt med man och son vid lunch fram till sommarsemester då han var 6 månader. första två veckorna var en omställning för oss alla tre men sedan flöt det på bra. Min man växte i sin roll som pappa och vi som par som samarbetade. 3
Gjest Jalapeno Skrevet 27. desember 2015 #15 Skrevet 27. desember 2015 1 time siden, AnonymBruker skrev: Kvinner har kjempet en hard kamp for å få den lange svangerskapspermisjonen vi har idag. Da jeg fødte mitt første barn måtte jeg tilbake på jobb etter 3,5 måned og jeg syntes det var helt forferdelig. Hadde virkelig benyttet meg av den flotte ordningen vi har idag - husk at dette er en tid man aldri får tilbake. Anonymkode: 1fce7...c4f Det er en tid far heller ikke får tilbake? Hva om far ønsker å være hjemme med barnet?
Gjest Mythic Skrevet 27. desember 2015 #16 Skrevet 27. desember 2015 For noen er det sikkert ok, for andre virker det helt absurd å ønske å gå fra en så liten baby for å jobbe igjen. Jeg vet at jeg ikke hadde klart det, hvert fall.
AnonymBruker Skrevet 27. desember 2015 #17 Skrevet 27. desember 2015 En far er da en like god omsorgsperson som mor. Selvsagt kan mor jobbe om familien velger det. Anonymkode: 55aea...eaf 10
TrickyCicci Skrevet 27. desember 2015 #18 Skrevet 27. desember 2015 Jeg var tilbake i 50% jobb (mannen jobbet da også 50%) etter 7 uker og har ikke angret, det funket bra for oss. Folk er forskjellige, og selv om man er mor er man ikke garantert å synes at den første babytiden er fantastisk. 7
AnonymBruker Skrevet 27. desember 2015 #19 Skrevet 27. desember 2015 Dette er en slik ting som er vanskelig å bestemme seg for på forhånd. Ikke på grunn av far, men på grunn av mors fysiske og psykiske tilstand etter svangerskap og fødsel. Med nummer 1 kunne jeg uten problemer jobbe etter 6-8 uker, men etter fødsel nummer 2 hadde jeg ikke hatt sjanse til å jobbe så raskt etterpå. Anonymkode: 530d4...866 4
Pinkee Skrevet 27. desember 2015 #20 Skrevet 27. desember 2015 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Kvinner har kjempet en hard kamp for å få den lange svangerskapspermisjonen vi har idag. Da jeg fødte mitt første barn måtte jeg tilbake på jobb etter 3,5 måned og jeg syntes det var helt forferdelig. Hadde virkelig benyttet meg av den flotte ordningen vi har idag - husk at dette er en tid man aldri får tilbake. Anonymkode: 1fce7...c4f Selvsagt bør man benytte denne goden vi har kjempet fram, men det er ikke uansvarlig å gå tilbake til jobb tidligere! Særlig ikke, når det er far som skal være hjemme med baby. Her vet vi ingenting om hvorfor TS stiller dette spørsmålet, kanskje er det for at dem skal klare seg økonomisk? Far får heller ikke tilbake denne tiden, man får aldri tilbake noen tid med sine barn, den dagen som er borte, kommer aldri tilbake. Så lenge det er en fornuftig grunn til at mor går tilbake i jobb, så er det ikke uansvarlig. Men, hvis det bare er snakk om å bevise at man klarer, da bør man tenke seg om en gang ekstra. Det tar 9 måneder for kroppen å skape et barn, og 9 måneder før kroppen er ferdig med det barnet, fikk jeg høre dengang jeg fikk barn. 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå