AnonymBruker Skrevet 27. desember 2015 #1 Skrevet 27. desember 2015 Bare lurer på, feirer samer jul egentlig? Hvis ikke, hvorfor ikke? Noe med at de tror på onde ånder i julen? Anonymkode: 79358...bb6
Vox_populi Skrevet 27. desember 2015 #3 Skrevet 27. desember 2015 Korleis har du komi på ein slik idé? Trur du samane er heidningar som bur i telt og køyrer med rein, eller? Dei aller fleste samane feirar jol. Nokre pietistiske kristne (læstadianarar) feirar kanskje ikkje, men det gjeld jo for både nordmenn og samar.
AnonymBruker Skrevet 27. desember 2015 #4 Skrevet 27. desember 2015 3 timer siden, Vox_populi skrev: Korleis har du komi på ein slik idé? Trur du samane er heidningar som bur i telt og køyrer med rein, eller? Dei aller fleste samane feirar jol. Nokre pietistiske kristne (læstadianarar) feirar kanskje ikkje, men det gjeld jo for både nordmenn og samar. De har jo en annen tro enn oss? De tror det bor ånder over alt og lignende. Spiser de vanlig norsk julemat eller spiser de reinsdyr til julemat? Anonymkode: 79358...bb6
Vox_populi Skrevet 27. desember 2015 #5 Skrevet 27. desember 2015 30 minutter siden, AnonymBruker skrev: De har jo en annen tro enn oss? De tror det bor ånder over alt og lignende. Nei! 1
Gjest Sisti Skrevet 27. desember 2015 #6 Skrevet 27. desember 2015 34 minutter siden, AnonymBruker skrev: De har jo en annen tro enn oss? De tror det bor ånder over alt og lignende. Spiser de vanlig norsk julemat eller spiser de reinsdyr til julemat? Anonymkode: 79358...bb6 Eh, nei... Har du gått fullstendig glipp av historietimene på skolen eller noe? Hva man spiser varierer fra familie til familie. Jeg er vant med ribbe, naboen hadde kalkun, og noen har reinkjøtt.
AnonymBruker Skrevet 27. desember 2015 #7 Skrevet 27. desember 2015 2 minutter siden, Sisti skrev: Eh, nei... Har du gått fullstendig glipp av historietimene på skolen eller noe? Hva man spiser varierer fra familie til familie. Jeg er vant med ribbe, naboen hadde kalkun, og noen har reinkjøtt. Nei? Jeg fikk lære som barn at samer har en lik tro med indianerne. De tror det bor ånder over alt og tilber til og med steiner i naturen. Noen samer er vel mer norske enn samer, men det er vanlig at samer spiser reinsdyr til jul altså? Anonymkode: 79358...bb6
Gjest Sisti Skrevet 27. desember 2015 #8 Skrevet 27. desember 2015 13 minutter siden, AnonymBruker skrev: Nei? Jeg fikk lære som barn at samer har en lik tro med indianerne. De tror det bor ånder over alt og tilber til og med steiner i naturen. Noen samer er vel mer norske enn samer, men det er vanlig at samer spiser reinsdyr til jul altså? Anonymkode: 79358...bb6 Jo, du har store hull i din historie- og samfunnskunnskap. Du har altså aldri hørt om kristningen av samene? Om læstadianismen? Om den senere fornorskningsprosessen? Reindriftssamer spiser reinsdyr hele tiden. Noen til jul, noen ikke, kommer helt an på hva de har lyst på. Reinsdyr er tross alt utrolig godt, så who can blame them?
BlendaSensitive Skrevet 27. desember 2015 #9 Skrevet 27. desember 2015 Alle samene jeg kjenner er enten kristne eller ateister. Altså som nordmenn flest. Og alle feirer jul (Jeg kjenner ingen læstadianere. ) 1
Vox_populi Skrevet 27. desember 2015 #10 Skrevet 27. desember 2015 14 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg fikk lære som barn at samer har en lik tro med indianerne. De tror det bor ånder over alt og tilber til og med steiner i naturen. Både nordmennene og samene trodde det før de ble en del av den kristne europeiske kulturen. Men det er altså mange hundre år siden - for begge gruppene. 2
Gjest Sisti Skrevet 27. desember 2015 #11 Skrevet 27. desember 2015 1 minutt siden, BlendaSensitive skrev: Alle samene jeg kjenner er enten kristne eller ateister. Altså som nordmenn flest. Og alle feirer jul (Jeg kjenner ingen læstadianere. ) De fleste læstadianere feirer også jul, men gjerne en litt mindre kommersiell variant. Jeg kjenner ganske mange læstadianere, og jula er veldig viktig for dem i hvertfall. Hvis man ser mer helhetlig på den samiske kulturen, så er faktisk påska nesten en enda større høytid, både for kristne og ateister.
Gjest Keikolina Skrevet 27. desember 2015 #12 Skrevet 27. desember 2015 Kult. Trodde de bare spiste joikakaker...
Chizue Skrevet 27. desember 2015 #13 Skrevet 27. desember 2015 4 timer siden, AnonymBruker skrev: Nei? Jeg fikk lære som barn at samer har en lik tro med indianerne. De tror det bor ånder over alt og tilber til og med steiner i naturen. Noen samer er vel mer norske enn samer, men det er vanlig at samer spiser reinsdyr til jul altså? Anonymkode: 79358...bb6 Du passer fint inn med mange amerikanere som tror at nordmenn bor i igloer, vi har ikke strøm og lever bare av fiske. Ett av mange spørsmål jeg fikk i den tiden jeg bodde i USA... "Woah,, du ser ikke norsk ut du! Trodde nordmenn var mer...ehh..hårete..Du vet fordi..pga av kulden?" ._. 5
Gjest O.G. Skrevet 27. desember 2015 #14 Skrevet 27. desember 2015 5 timer siden, AnonymBruker skrev: De har jo en annen tro enn oss? De tror det bor ånder over alt og lignende. Spiser de vanlig norsk julemat eller spiser de reinsdyr til julemat? Anonymkode: 79358...bb6 Hvor har du det fra?
AnonymBruker Skrevet 27. desember 2015 #15 Skrevet 27. desember 2015 8 timer siden, O.G. skrev: Hvor har du det fra? "samisk religion" ? https://no.wikipedia.org/wiki/Samisk_religion Anonymkode: 77e6a...fc6
Gjest Belle âme Skrevet 27. desember 2015 #16 Skrevet 27. desember 2015 Herregud så folk går til angrep her inne da? Det var da berre eit heilt normalt spørsmål? Eg visste ikkje at samer feirte jul, men så har eg aldri tenkt over det heller.
Trønderpie Skrevet 27. desember 2015 #17 Skrevet 27. desember 2015 9 timer siden, Keikolina skrev: Kult. Trodde de bare spiste joikakaker... Joikakaker er jo sååå godt:D men venninna mi som er same spiser det ikke:p 1
AnonymBruker Skrevet 27. desember 2015 #18 Skrevet 27. desember 2015 13 timer siden, BlendaSensitive skrev: Alle samene jeg kjenner er enten kristne eller ateister. Altså som nordmenn flest. Og alle feirer jul (Jeg kjenner ingen læstadianere. ) Vi er læstadianere, av den ikke mest konservative sorten. Finnes flere mye mer konservative miljøer, har sett innsiden av de også. Men ikke de mest konservative som ikke har gardiner og pynt (tenk amish-inspirerte miljøer), tror ikke de miljøene finnes lengre. Isåfall har jeg ikke møtt de. Alle feirer jul, men nyansene i hva man legger som innhold i julen er store. Vi har julegaver, juletre, pynt og julemat, julefilmer og kalendere, egentlig en veldig normal feiring. Innholdet er litt mer kristent pga salmer og kirkesamfunnet som også hører inn. Vet ikke hvor interessant det er å skrive hva de mer konservative og andre læstadianere feirer i julen og hvordan, dette ble jo allerede så langt😂 Anonymkode: ecef9...bed
AnonymBruker Skrevet 27. desember 2015 #19 Skrevet 27. desember 2015 9 timer siden, Keikolina skrev: Kult. Trodde de bare spiste joikakaker... Ja, uvitenhet skaper ofte litt fordommer Kjenner til det selv, flere ganger måtte møtt mine fordommer i døra pga uvitenhet om andre folk, både norske og utlendinger utifra hva jeg har lest her og der i media eller hørt om. Anonymkode: ecef9...bed
AnonymBruker Skrevet 27. desember 2015 #20 Skrevet 27. desember 2015 26 minutter siden, Fireproof skrev: Herregud så folk går til angrep her inne da? Det var da berre eit heilt normalt spørsmål? Eg visste ikkje at samer feirte jul, men så har eg aldri tenkt over det heller. Enig, uten spørsmål ingen svar. Noen synes det er dumme spørsmål, men man spør jo fordi man ikke vet svaret😂 Anonymkode: ecef9...bed
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå