Anede Skrevet 12. juli 2002 #1 Skrevet 12. juli 2002 Hvordan kan vi spørre foreldrene våre om de har tenkt å hjelpe til med penger eller ikke, og i tilfelle med hvor mye??? Vil jo ikke virke frekke, men vi må jo nesten vite det for å finne ut av hva vi kan kjøpe osv! ARG!!! Jeg hater pengeting!! Takker for hjelp! Klemz
Barbie Skrevet 13. juli 2002 #3 Skrevet 13. juli 2002 Hvorfor ikke vente til dere har råd til å gifte dere?? Det er en uting at foreldrene skal være nødt til å betale for barnas bryllup. Vi skal gifte oss om en måned,og det kunne aldri falle meg inn og spørre mine,eller hans foreldre om hjelp! Vi har spart et år,og endelig har vi råd til et lite bryllup. Det blir ikke noe storslåtte greier,men vi betaler det iallefall selv! Ismen.
scorpion73 Skrevet 13. juli 2002 #4 Skrevet 13. juli 2002 Jeg synes ikke noe om å spørre foreldrene om penger til slike ting, det blir noe annet om de tilbyr seg å betale en del av kaka. Da kommer de på frivillig basis, og det kan være kjekt. Vi gifter oss om 7 dager, har hittil betalt alt selv, og har ikke hørt om noen form for sponsing. Men om det kommer på fredag, eller lørdag og sier at de gjerne vil gi oss et bidrag, er det en sak vi kan ta da.
Vekt74 Skrevet 13. juli 2002 #5 Skrevet 13. juli 2002 Vi fikk beskjed nokså tidlig at foreldrene våre ville sponse oss med bryllup om vi ville gifte oss. Det var litt en selvfølge på brudgommens side ettersom foreldrene hans alllerede hadde betalt halvparten av brorens bryllup. Vi bestemte oss for en dato, og spurte om de nå ville hjelpe oss, og det ble de kjempeglade for. Jeg synes ikke det er en uting å spørre foreldrene sine om hjelp, det tror jeg flesteparten bare er glade for. Alternativet ville vært å betale selv, men da hadde vi antakelig reist bort med bare forlovere, og da tror jeg våre foreldre hadde blitt veldig lei seg. Vi hadde i vertfall ikke hatt råd til å betale for et stort bryllup selv. Nå holder vi pynt, klær og drikke, og foreldrene våre betaler resten... deilig..... Klem fra Vekten
Thea Skrevet 13. juli 2002 #6 Skrevet 13. juli 2002 Om foreldrene på forhånd har sagt seg villige til å hjelpe til med kostnader til bryllupet er jo saken grei.Men om de ikke har gjort det synes jeg det er litt frekt å spørre jeg. Er man såpass voksen at man kan gifte seg bør man også klare å stå for det selv. Det er jo tross alt dere som skal gifte dere eller??
Gjest augustbrud 2003 Skrevet 13. juli 2002 #7 Skrevet 13. juli 2002 Det er klart det er lov til å spørre, men det er ikke lov til å kreve. Det går an å si at "vi lurte på om dere hadde lyst/anledning til å hjelpe til økonomisk med bryllupet vårt", og så spør man begges foreldre. Det er jo fryktelig vanlig med en tredeling av kostnadene da. Og ved å dele på tre kan man få et stort og staselig bryllup uten at noen gjør seg helt blakke. Hvis dere ikke spør kan det jo være at foreldrene føler seg utelatt. Men husk: At hvis de er med å betale kan de også i større grad legge seg opp i hva dere gjør, hvem dere inviterer osv. Jeg ville ha spurt mine foreldre jeg, og så får man ta det svaret man får. Lykke Til! :blunke:
Anki1971 Skrevet 13. juli 2002 #8 Skrevet 13. juli 2002 må innrømme at jeg syns det er frekt å spørre jeg da. En helt annen ting er om de tilbyr seg å betale en del av kalaset..
Olympia Skrevet 13. juli 2002 #9 Skrevet 13. juli 2002 Da vi fortalte mine foreldere at vi skal gifte oss,ba de faktisk om lov til å betale festen for oss.De gjorde det da søstera mi gifta seg,og ville svært gjerne gjøre det for oss også.Så det sa vi selvfølgelig ja til. Men hadde de ikke sagt det,så hadde jeg aldri fått meg til å spørre dem om økonomisk hjelp.Da hadde vi nok venta til vi hadde spart nok til å betale selv,eventuelt bare reist et sted og gifta oss i all hemmelighet. Foreldre har tross alt ikke ansvar for barnas bryllup.
Anede Skrevet 14. juli 2002 Forfatter #10 Skrevet 14. juli 2002 Jeg har aldri sagt at jeg krever at de skal betale, men foreldrene mine har sagt at de vil være med å betale, men ikke med hvor mye og når vi får dem og da blir det litt vanskelig. Synes faktisk at der er ganske normalt å spørre foreldrene om hjelp, med mindre du har et veldig anstrengt forhold til dem! det har ingenting med saken å si om du er voksen, foreldre er foreldre uansett! Du har alltid lov til å spørre om hjelp!! Men nå er det slik at begge har sagt de skal hjelpe, men ikke med hvor mye eller når. Og jeg lurer på hvordan vi skal ta det opp?? Håper at dere i fremtiden kan svare på spørsmålet som blir stilt, og ikke komme med andre kommentarer!!
Furstina Skrevet 15. juli 2002 #11 Skrevet 15. juli 2002 Jag skulle ha mycket svårt att fråga mina eller hans föräldrar om ekonomisk hjälp till vårt bröllop. Det tycker jag känns konstigt. Däremot har jag frågat om hjälp med andra saker, som i slutändan hjälper till att hålla kostnaderna nere. Från vår närmaste familj har vi nämnt att vi gärna ser bidrag till olika "bröllopsting" i stället för gåvor. Vi har frågat om vi får ha bröllopsmiddagen i hans föräldrars sommarhus. Mina svärföräldrar blev mycket glada över detta, trots att de måste städa, ordna med blommor i trädgården, servis, disk etc. Till detta har hans mor lovat att stå för mat (vi är endast 20 personer) och kakor. Min mor har redan gett oss den bästa bröllopsgåva vi kunde få; bidrag till kläder. När hon såg hur glada vi blev blev hon mycket glad själv. Dessutom har vi bett henne hjälpa till med att köra kläder och vin till Norge och hon är glad över att få hjälpa oss med detta. (Både hon och vi bor i Sverige). Det är trots allt NI som kännar era föräldrar bäst och vet vad ni kan be om. Det är också en risk att be om för mycket, ni kan förlora kontrollen över vad NI vill ha ut av erat bröllop om de vill vara med och bestämma eftersom de är med och betalar. Mitt tips är att be om hjälp med olika delar. Lycka till!
Olse Skrevet 15. juli 2002 #12 Skrevet 15. juli 2002 Jeg ville aldri ha spurt foreldrene mine om penger til dette hadde jeg ikke blitt tilbudt det. Vi hadde i utgangspunktet bestemt oss for å ha et forholdsvis enkelt bryllup som ikke skulle koste så mye. Nå har foreldrene mine tilbydt seg å betale mat. Foreldrene hans skal betale drikke og kake. Moren min tilbydte seg også å betale deler av kjolen. Men jeg fikk så fin og billig kjole (gjennom markedsplassen) at jeg sa jeg ville betale den selv!! Jeg hadde blitt flau hvis jeg måtte spørre mine foreldre og evt. "svigerforeldre"( som jeg vet tjener faktisk ganske mye mindre en jeg og min samboer gjør) for å få råd til bryllupet. :oops: Men nå er vi vel ganske heldige da som har sånne foreldre som veldig gjerne ØNSKER å hjelpe!!!!!
Gjest Anonymous Skrevet 15. juli 2002 #13 Skrevet 15. juli 2002 Synes ikke du skal spørre hva de vil bidra med i forhold til penger, det setter foreldrene dine i en vanskelig situasjon også. Har de råd vil de tilby seg å betale, og så får de pengene komme som en ekstra hyggelig overraskelse.
Angelina Skrevet 15. juli 2002 #14 Skrevet 15. juli 2002 Etter ditt andre innlegg ble problemstillingen litt mer klar. Tror de fleste oppfattet det i begynnelsen som om du ville "tigge" penger fra dine foreldre, men når jeg ser tilleggsinformasjonen, skjönner jeg bedre. Dersom de allerede har sagt at de vil bidra med noe, skjönner jeg godt at du vil ha tall på bordet. Hans foreldre fortalte også tidlig at de ville betale noe, siden de önsket seg et stort bryllup og vi hadde budsjettert med et lite, siden vi ikke kunne betale for mer enn det. Tiden gikk og vi visste ikke helt hva vi skulle gjöre, så til slutt inviterte vi dem på kaffe og satte oss ned og ba höflig om at de spesifiserte hvor mye, evt. hva de tenkte å betale, siden vi holdt på å avslutte budsjettet nå, og trengte å vite hva vi hadde råd til. Det ble overhodet ingen sure miner, og det viste seg at de overhodet ikke hadde tenkt på at vi måtte vite i god tid. Svigermor har en tendens til å planlegge store selskaper på 2 ukers varsel, og tenkte ikke over at med et bryllup så trenger du vanligvis litt mer tid. Det endte opp med at de spyttet inn all mat og drikke, hans antrekk, bil, band og servitörer. Alt i alt ca. 2/3 av alle kostnader på et bryllup med 130 gjester! Dette var myyye mer enn vi hadde trodd de skulle betale! Sett deg ned en rolig ettermiddag med foreldrene dine, og forklar at du holder på å sluttföre budsjettet, og siden de har nevnt at de vil betale noe, så ser du gjerne at de antyder en sum, eller ting de har tenkt å hjelpe til med. Antagelig har de ikke helt tenkt over at det ikke går an å planlegge ferdig uten å vite hva du har av penger.
Gjest augustbrud 2003 Skrevet 15. juli 2002 #15 Skrevet 15. juli 2002 Jeg synes du tok en flott løsning på problemet. Det er ikke lett å spørre om penger, men jeg synes at man må kunne spørre forsiktig uten å tigge, man må jo kunne være åpen med foreldre! Stå på - dette fikser du (og det sier mye bare at du har reflektert over spørsmålet, det betyr jo at du er følsom og da går alt greit). Lykke til - igjen! :D
Gjest Qlio Skrevet 15. juli 2002 #16 Skrevet 15. juli 2002 Vi har fått - 10.000 av min mor - 10.000 av min far - x kr av mine svigerforeldre Dette er penger som blir gitt til oss som støtte og gave, hva vi vil bruke på oss og bryllupsfest bestemmer vi selv. Jeg er bare overlykkelig! 54 dager igjen................
meta Skrevet 15. juli 2002 #17 Skrevet 15. juli 2002 Mine svigerforeldre sa også umiddelbart at de ville betale. Egentlig sa de at de skulle betale alt, men de regnet ikke med at vi ikke ville ha det på et lokalt klubbhus og med vårt opplegg blir festen dyrere enn de tenkte. Det forsto vi ganske raskt og tok opp våre ideer og viste de budsjettet og spurte pent om hva de hadde tenkt. De bestemte seg for å betale det de ville betalt hvis vi skulle hatt festen på et klubbhus. PUH.. Det ble langt. Men altså: de har jo allerede sagt at de vil sponse og da ser jeg ikke noe galt i å spørre hva de kan tenke seg å spytte i med.. De forstår helt sikkert at dere må spare og omprioritere for å få råd til bryllupet. Det må ihvertfall vi :-? Lykke til
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå