AnonymBruker Skrevet 26. desember 2015 #1 Skrevet 26. desember 2015 Hvilken bank tilbyr beste sparekonto med høyest rente? Koster det noe å ha det osv? Kan man ta ut penger når man vi....? Anonymkode: 423b9...0e3
skinnjakke Skrevet 27. desember 2015 #3 Skrevet 27. desember 2015 Skiftet nettop til Norwegian banken. 1,90% rente, gratis og frie uttak.
AnonymBruker Skrevet 27. desember 2015 #4 Skrevet 27. desember 2015 Jeg bruker Bluestep, 2,15%. Men man må følge med i markedet hele tiden siden det varierer hvem som er best. Anonymkode: a0f3e...cc1
Roseh Skrevet 27. desember 2015 #5 Skrevet 27. desember 2015 Er renten så lav? For litt siden var renten på 4.5% var den ikke? Obosbanken pleier å ha høyest rente.
AnonymBruker Skrevet 27. desember 2015 #6 Skrevet 27. desember 2015 51 minutter siden, Roseh skrev: Er renten så lav? For litt siden var renten på 4.5% var den ikke? Obosbanken pleier å ha høyest rente. Dette er grunnen til at man bør sjekke markedet ofte, er nok noen år siden renten var 4,5 og enda noen år siden Obos var best i klassen. Anonymkode: a0f3e...cc1 1
Roseh Skrevet 27. desember 2015 #7 Skrevet 27. desember 2015 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Dette er grunnen til at man bør sjekke markedet ofte, er nok noen år siden renten var 4,5 og enda noen år siden Obos var best i klassen. Anonymkode: a0f3e...cc1 sjekket i Sommer, da var den 4.5, ikke at jeg bryr meg noe særlig. Ingenting jeg kan gjøre med at renten synker.
AnonymBruker Skrevet 27. desember 2015 #8 Skrevet 27. desember 2015 Er elendig i økonomi. Er det noe vits egentlig? La oss si jeg har 50.000 og vil ha de på sparekonto et år. Hvor mye tjener jeg da i renter? Anonymkode: 423b9...0e3
AnonymBruker Skrevet 27. desember 2015 #9 Skrevet 27. desember 2015 48 minutter siden, Roseh skrev: sjekket i Sommer, da var den 4.5, ikke at jeg bryr meg noe særlig. Ingenting jeg kan gjøre med at renten synker. Da var det fastrente e.l., vanlig flytende rente har ikke vært så høy siden finanskrisen. Riktig at du ikke kan gjøre noe med synkende renter, men du kan jo flytte pengene etter hvor det er best rente. Mange banker senker renten mer enn de må siden de i første rekke prioriterer kampen om lånekundene. Sparekunder bør også bli flinkere til å si fra (ved å bytte bank). Anonymkode: a0f3e...cc1
AnonymBruker Skrevet 27. desember 2015 #10 Skrevet 27. desember 2015 45 minutter siden, AnonymBruker skrev: Er elendig i økonomi. Er det noe vits egentlig? La oss si jeg har 50.000 og vil ha de på sparekonto et år. Hvor mye tjener jeg da i renter? Anonymkode: 423b9...0e3 Det kommer jo an på hvilken bank du velger. En bank med 2% vil gi deg en tusenlapp, så det er ikke rare greiene. Men er jo ingen vits å la dem bli stående på lønnskonto med ned mot 0% rente i hvert fall. Anonymkode: a0f3e...cc1
Roseh Skrevet 27. desember 2015 #11 Skrevet 27. desember 2015 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Det kommer jo an på hvilken bank du velger. En bank med 2% vil gi deg en tusenlapp, så det er ikke rare greiene. Men er jo ingen vits å la dem bli stående på lønnskonto med ned mot 0% rente i hvert fall. Anonymkode: a0f3e...cc1 og den tusenlappen må vel skattes av? Et så stort sparebeløp og kun få en tusenlapp man må skatte, da hadde jeg helt ærlig ikke orket å bytte bank hver gang noen ga 0,2 % høyere rente. Utgjør vel kanskje en hundrelapp. Alltid hyggelig med gratis penger, men å følge med på bankene hele tiden for å tjene 200kr ekstra på et år hadde ikke jeg brydd med stort om.
AnonymBruker Skrevet 27. desember 2015 #12 Skrevet 27. desember 2015 3 minutter siden, Roseh skrev: og den tusenlappen må vel skattes av? Et så stort sparebeløp og kun få en tusenlapp man må skatte, da hadde jeg helt ærlig ikke orket å bytte bank hver gang noen ga 0,2 % høyere rente. Utgjør vel kanskje en hundrelapp. Alltid hyggelig med gratis penger, men å følge med på bankene hele tiden for å tjene 200kr ekstra på et år hadde ikke jeg brydd med stort om. Hva??? Skatt av det lille også? Savner den gang Norwegian hadde 6%. Men det er vel noen år siden. Anonymkode: 423b9...0e3
Roseh Skrevet 27. desember 2015 #13 Skrevet 27. desember 2015 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Hva??? Skatt av det lille også? Savner den gang Norwegian hadde 6%. Men det er vel noen år siden. Anonymkode: 423b9...0e3 Hmm kan være man må tjene mer rentepenger før man må skatte. Hører bare folk hele tiden snakke om at man må huske at man skatter renteinntekt. Ja det hadde vært noe! Men på den tiden tror jeg huslånsrenten var tilsvarende. Altså boliglån med 7% rente. Skulle ha spart mye da, og kjøpt hus nå. Eller nå har jo boligprisene steget til de grader så hadde sikkert ikke tjent på det. Ikke at jeg var gammel nok til å ha en jobb og kjøpe hus for 10 år siden. Men hadde vært praktisk.
AnonymBruker Skrevet 27. desember 2015 #14 Skrevet 27. desember 2015 Jeg vet ikke om noe sparekonto hvor man faktisk tjener penger - alle er vel under inflasjonen? Til finanskrisen låste jeg penger på 7,8% hos DNB i ett år, etter å ha hentet de fra en €urokonto til valutakurs på røfflig 10:1. Det var en historisk sjelden anledning til helt trygg avkastning. Nå er det aksjer som gjelder. Vi er igjen i en 2007-aktig situasjon: En stor likviditetskrise. Det er rett og slett for mye penger i markedet og folk vet ikke hvor de skal gjøre av det - quantitative easing (QE), pengetrykking for å kjøpe statsobligasjoner, er et kjempeproblem. Det er derfor statsgjeld og -obligasjoner har så vanvittig lav rente. Det absolutt beste å gjøre med ekstra penger nå, som nordmann (kronen har konka 30% mot dollar bl.a.) er å betale ned gjeld. Vi har solgt alle fond og aksjer og slettet husgjeld, studiegjeld og kjøpt inn masse håndverkertjenester vi ellers hadde ventet med. Nå begynner vi å spare på nytt (har bare 25k igjen), men venter på en sterkere krone før vi investerer noe mer. Anonymkode: 1c92b...336 1
AnonymBruker Skrevet 27. desember 2015 #15 Skrevet 27. desember 2015 48 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hva??? Skatt av det lille også? Savner den gang Norwegian hadde 6%. Men det er vel noen år siden. Anonymkode: 423b9...0e3 Ja, det var tider. Sparerenten min sank fra 7,35 til 2.8% på noen få måneder. Så var det så smått på vei opp mot firetallet igjen, men nå detter det jo enda lengre. Forundrer meg ikke om vi får renter som i Sverige, på en halv prosent eller enda mindre. De som virkelig har nytt godt av finanskrisen er de med fast jobb og mye lån, sparerne å blø. Og ja, vi må pent betale skatt av den lille renten, med mindre vi har så lav inntekt ellers at vi får frikort, da. Ganske sykt at man i det hele tatt skal skatte av rente som er lavere enn inflasjonen, og i tillegg betale formuesskatt om man kommer over den grensen. Mens de som får omtrent gratis lån i tillegg skal ha skattefradrag. Anonymkode: a0f3e...cc1 1
AnonymBruker Skrevet 27. desember 2015 #16 Skrevet 27. desember 2015 Et øyeblikk siden, AnonymBruker skrev: Ja, det var tider. Sparerenten min sank fra 7,35 til 2.8% på noen få måneder. Så var det så smått på vei opp mot firetallet igjen, men nå detter det jo enda lengre. Forundrer meg ikke om vi får renter som i Sverige, på en halv prosent eller enda mindre. De som virkelig har nytt godt av finanskrisen er de med fast jobb og mye lån, sparerne å blø. Og ja, vi må pent betale skatt av den lille renten, med mindre vi har så lav inntekt ellers at vi får frikort, da. Ganske sykt at man i det hele tatt skal skatte av rente som er lavere enn inflasjonen, og i tillegg betale formuesskatt om man kommer over den grensen. Mens de som får omtrent gratis lån i tillegg skal ha skattefradrag. Anonymkode: a0f3e...cc1 *må Anonymkode: a0f3e...cc1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå