Gå til innhold

De forstår ikke at jeg er allergisk

Anbefalte innlegg

Skrevet

Obs langt! 

Det er den 20. Julen jeg forklarer for min far "du pappa, jeg er allergisk mot juletrær, svibler, amaryllis og julestjerner. Jeg tåler heller ikke nøttene du har puttet i gløggen, og nei, jeg kan ikke spise akkurat de medisterkakene med muskatnøtt." 

Min far svarer alltid: "Det er mulig du er allergisk mot juletrær, men ikke mitt. Dette er edelgran, ingen er allergiske mot det. Nøttene er kokt så de bør gå bra og blomstene har vi fjernet pollenkornene fra. Dessuten synes jeg du skal smale på medisterkakene før du sier du ikke liker dem." 

Min families jul starter alltid med dette. Den samme forklaringen, den samme protesten. I årenes løp har jeg derfor tatt med meg rikelig med allergimedisiner og byttet ut julens sukkertøy med zyrtec og predisilon. Men i år var ikke det nok. 

Min far og hans nye kjæreste har pyntet huset flott til jul. Det blinker fra lysene på treet, det glitrer fra julestjernene og dufter herlig av kokt gløgg og stekt julemat. En time inn i besøket blir jeg, til tross for mengden allergimedisiner, syk og trang i halsen. Jeg sier derimot ingenting, for hva er vel poenget i å forklare en gammel mann som har bestemt seg for at datteren ikke er allergisk, at symptomene er på vei. Kvelden fortsetter mellom badet hvor jeg skyller øynene i vann, snyter nesen og knasker innpå med julens nye sukkertøy i form av små hvite piller. 

Natt til julaften våkner jeg opp med kuler i halsen. Store betente kuler som prøver å kvele meg helt. Jeg gjør klar astmamedisien som skal brukes til nød mens jeg titter på nattbordet hvor EPI-pennen min ligger klar til nød. Selv vil jeg ikke innrømme at jeg er så dårlig at den må brukes. 

Julaften kommer. Den feires hjemme i fred med den lille familien vi er. Ingen besteforeldre i år. Ingen ekstra gjester. Bare oss. Formen kommer sakte tilbake. Og jeg priser meg lykkelig for at jeg nok en gang motsto nødsmedisien på nattbordet. 

Så starter moroa. Romjulen. Ja tiden hvor alle vil ha en bit av oss og barna. Det skal være hygge, kos og lange frokoster som blir til middager. 

Vi drar til svigers. Et sted hvor de i det minste har forstått at juletre ikke er det beste for deres svigerdatter eller sønn. Det bør likevel nevnes at byttet til plast ikke skjedde før svigermor selv rynket på nesen og tørket snørr fra 23. Desember noen år tidligere. Svigers har de samme blomstene som min far, men isteden for tre, har de en firbeint pelsbekledd hund av en helt nydelig rase. De har den samme maten. Men jeg nekter å være til bry for dem og tar med de samme sukkertøyene i form av små hvite piller. 

Tidligere har denne hunden blitt satt på et rom eller ut i huset sitt de få timene vi er til stede. Min mann er også allergisk for dyr, men det har de aldri brydd seg om. I år møter denne livsglade firbeinte oss i døra. Et smil om munnen fordi det kommer besøk. Jeg tror aldri jeg har opplevd en så fantastisk hund. Og det er hjerteskjærende å måtte holde hende for selv og motstå fristelsen om kos. 

"Mamma, hvorfor har du ikke satt henne bort?" Spør min mann frustrert av møtet i døra. Hans mor svarer "dere kan jo ikke være allergiske for henne nå. Hun ble badet tidligere i uken". 

Så er vi der igjen. Jeg tør ikke og vil ikke snakke om det mer. Jeg føler meg slem som ikke tåler husdyret de har. Jeg føler meg utakknemlig for gjestfriheten de tilbyr. Jeg spiser heller en pille ekstra om jeg må. Og det er det jeg gjør. 

Det er en grense for hva man som allergiker kan bli eksponert for før det går galt. Og i det vi forlater svigers sitt hus, kommer det jeg har fryktet siden lille julaften. Jeg blir syk. 

"Jeg er sikkert bare forkjøla. Typisk på denne tiden" unnskylder jeg meg selv da jeg må gå til sengs før mine egne barn. "Bare jeg sover litt så går dette over." 

Det gjorde ikke det. Klokken 07:00 våkner jeg brått av kulene i halsen. Det er nærmest umulig å puste. Jeg prøver meg igjen på astmamedisin for å åpne opp. Jeg kaster i meg allergimedisin. Ingenting hjelper - det er bare en mulighet og det er legevakten. Klokken 8 står jeg på trappen deres. Tårer i øynene og manglende oxygen i lungene. Uansett hvor mye jeg ikke vil, er jeg i det legene kaller for begynnende allergisjokk. 

Jeg blir brukt som nålepute med sprøyter som skal redde meg fra å bli kvalt. Jeg får forstøvingsmaske med ventolin og andre kjemikalier som skal åpne lungene. Jeg får en egen seng med grønne gardiner som vegger. Jeg blir liggende lenge med maske rundt munn og nese - ventende på at jeg skal bli meg selv igjen. 

Noen timer blir til en halv dag, og jeg får beskjed om at jeg må være enda flinkere og ikke late som jeg er mindre syk enn jeg er. Jeg hører hva de sier, men jeg føler meg forferdelig hjelpesløs.

Mitt spørsmål er hvordan man i fremtiden skal svare sine nærmeste? Hva gjør andre med slike utfordringer? Blir romjulen bare hjemme? 

Hilsen en trist dame som gjerne skulle vært frisk i julen. 

Anonymkode: 739ca...629

• Liker 2
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Uff. Så trist at de ikke tar hensyn. Jeg ville takket nei til besøk, og fortalt hva som skjedde. Så får heller familien besøke dere hjemme der dere bestemmer.

Anonymkode: c9fed...925

• Liker 6
Skrevet

Du ber dem besøke deg på sykehuset. 

Anonymkode: 05ea8...e37

• Liker 29
Gjest ISeeYouCreep
Skrevet (endret)

w

Endret av Nasse Nøff ❤
Skrevet
Et øyeblikk siden, NasseNøff skrev:

Synes du har en veldig egoistisk familie! 

Allergier skal man ta hensyn til. Du velger ikke å være syk! 
Så du får invitere de hjem til deg neste år, også dropper du alt av besøk i romjula, altså at du drar til de. Så kanskje du overlever neste år. 

Jeg vet innerst inne at de er egoistiske. Samtidig synes jeg synd på dem fordi jeg "ødelegger julekosen" deres. Enda verre er det at det jeg sier, blir ledd eller flira bort. 

Men skal absolutt vurdere å ha storsamling med alle neste år i våres hjem. Hvis det lar seg gjøre. Redd de blir sure fordi vi takker nei og ber de hjem isteden.

TS

• Liker 1
Skrevet

Hvorfor ble du der når du visste hvordan det kom til å gå? Er jo som å be om juling..

Gjest StripeyPanda
Skrevet

Du holder deg hjemme. Tar de ikke hensyn, må du holde deg borte. Skal du virkelig risikere livet fordi de rynker på nesen over livsfarlig allergi? 

Skrevet

For min egen datters skyld hadde jeg latt være å ha disse tingene i hus. 

Heldigvis er ingen av oss allergiske. Hadde det vært mer perifere gjester tror jeg at jeg heller hadde invitert dem over nyttår. Beklager å si det, men du virker allergisk mot det aller meste av "juleting" jeg pleier å ha i hus 😨

Anonymkode: 335ca...218

• Liker 2
Skrevet

Hvorfor feirer dere hos dem? Dere MÅ jo feire hjemme, og be folk til dere. Ja, de er dumme og egoistiske, men jammen er du unødvendig martyr også. Ta et lengre besøk utenom jul, da unngår dere mye. Sånn er det bare, og det er ikke bare de som må innse at du er alvorlig allergisk og det har konsekvenser. Du later jo like mye som om det ikke er slik som dem. 

• Liker 21
Skrevet
4 minutter siden, Kratt skrev:

Hvorfor ble du der når du visste hvordan det kom til å gå? Er jo som å be om juling..

Fordi jeg har, hvertfall tidligere, klart å holde det i sjakk med de vanlige medisinene. Jeg hadde ikke noen anelse på forhånd at jeg kunne bli så dårlig at legevakta var første besøk på morgenen. 

Ts

Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

For min egen datters skyld hadde jeg latt være å ha disse tingene i hus. 

Heldigvis er ingen av oss allergiske. Hadde det vært mer perifere gjester tror jeg at jeg heller hadde invitert dem over nyttår. Beklager å si det, men du virker allergisk mot det aller meste av "juleting" jeg pleier å ha i hus 😨

Anonymkode: 335ca...218

Det er godt å høre du ville ofret det for din egen datter. Mye av blomstene er også fine i plast dersom julen ikke er det samme uten. Og sant skal sies, jeg synes det er noe eget med skikkelig tre og lukten av julestjerner. Jeg bare tåler det ikke. 

Enig i at "venner og bekjente" heller kunne fått invitasjonen til etter nyttår :) like hyggelig å treffes da :) 

ts

Skrevet

Kjenner jeg blir irritert. Irritert på deg Ts, som ikke står opp for deg selv. Skaff deg legeerklæring på allergien din, kjeft og smell til dem det gjelder om de absolutt ikke tror deg. Du gjør deg selv bare en bjørnetjeneste i måten du håndterer dette på. 

Anonymkode: 51a46...f07

• Liker 16
Skrevet

Nøtter og medisterkake kan du bare la vær å spise er ikke værre enn det. Regner med at du får servert noe annet på julaften. Å be folk la vær å ha juletre Er jo å dra det litt langt syntes jeg. Blomstene kan du selv flytte til ett annet rom når du kommer. Du kan ikke be andre mennesker arrangere sin julefeiring rundt dine allergier. Jeg hadde aldri forventet dette. Når du er alergisk mot så grasialt mye ( 7 ting i HI) kan du ikke forvente at alle andre skal tilrettelegge for deg til enhver tid. 

Anonymkode: 62eb4...35d

• Liker 5
Skrevet

Og det er noe med måten du fremlegger det hele på i HI som gjør at jeg ikke helt klarer å ha medfølelse med deg selv om du var så syk at du måtte på legevakten. 

Anonymkode: 51a46...f07

• Liker 12
Skrevet

Det er egoistisk av dem å ikke ta hensyn til deg. Det tror jeg de fleste er enig i. Men samtidig...Du vet hvor dårlig du kan bli og at du i verste fall kan få allergisjokk. Hvorfor utsetter du deg da for det? Du kommer hvert år...Klarer akkurat å komme deg gjennom det og skylder på forkjølelse når det egentlig er allergi. Da er det heller ikke så rart at de tror det går fint. Og du velger faktisk selv å bli dårlig. Neste år så takker du nei eller inviterer dem hjem til deg på dine premisser. 

• Liker 14
Skrevet
33 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hva gjør andre med slike utfordringer?

De fleste andre har vel familier som tar hensyn vil jeg tro? Vi hadde hele familien hos oss i år, og vi har juletre i plast pga allergiker i familien, og på julaften hadde vi flere forskjellige retter både pga allergi og for at alle skulle få sin favoritt. Dessuten var det ikke en sjel som brukte parfyme eller prøvde parfymene de fikk i gave pga en annen allergiker. Og det var helt alkoholfritt og kommer til å være det på nyttårsaften også pga tørrlagt alkoholiker i familien.

Og vi koser oss glugg ihjel og føler ikke vi ofrer noe, dette er jo selvfølgeligheter! (Like selvfølgelig som at røykeren i familien går ut av hensyn til både barn, allergikere og de som bare ikke liker lukten.) Om din familie tenker annerledes så bør du rett og slett ikke godta det. Hold deg unna til de tar deg på alvor og tar hensyn! De må vel forstå det etter hvert da?

Og for all del, ikke tenk at du ødelegger julekosen for dem. Det er DE som ødelegger julekosen for DEG!

Anonymkode: 6746e...2d9

• Liker 8
Skrevet (endret)
17 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Fordi jeg har, hvertfall tidligere, klart å holde det i sjakk med de vanlige medisinene. Jeg hadde ikke noen anelse på forhånd at jeg kunne bli så dårlig at legevakta var første besøk på morgenen. 

Ts

Din mann bør ta noen bilder av deg i sengen på sykehuset og sende rundt til familien med teksten: "Selv om dere nekter for at allergier finnes, så er det dette som skjer når dere er store egoister".

Endret av ops2
  • Liker 12
Skrevet
22 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ts

Du er helt på viddene TS. Vis nå ungene dine hva det vil si å ha respekt for egen person og helse FEIR HJEMME - du havnet på legevakten og det er faktisk din egen feil som lar deg pille på nesen. Er det vært "husfreden" å risikere at ungene dine mister moren sin?

• Liker 8
Skrevet

Det er helt tåpelig, så enkelt de kan fjerne ting uten å få ødelagt julen. Muskatnøtt? Er det livsviktig? Jeg har ingefær og allehånde i mine medisterkaker. Hadde ikke vært noe problem å kutte ut eller endre oppskriften.

Nøtter i gløggen... herremin, hva med å sette skålene med nøtter og rosiner ved siden av? Det er nesten sykt egoistisk og dumt. 

Juletre hadde jeg skiftet ut uten å blunke. Kunstige juletrær ser smashing ut i 2015 i forhold til for 10 år siden, men jeg skulle da ha tålt et stygt plasttre på 80-tallet for å ikke risikere å gjøre folk dårlige.

Blomster, synd at ikke en kan ha de framme... men buketter med røde roser og tulipaner er like fint som svibler, amaryllis og julestjerner. Jeg ville ha flyttet de på et annet rom dagen før besøk, hvis jeg måtte ha de.

Hunden? Den kan da være på et annet rom noen timer. Sukk. Det er så mange dumme folk, som ikke vil ofre noe, og så ikke engang for sin nærmeste familie.

• Liker 5
Skrevet

Nå er da hi satt "litt" på spissen, noe en med medisinsk faglig bakgrunn og samtidig grundig kunnskap og erfaring med astma og allergi kan se. (Man knaskernikke allergipiller i mengder, det er å spille rusisk rullett med kroppen. Bruk av Epipen medfører kontakt med 113 og ambulanse til sykehus for observasjon...)

Men jula er en tid der allergikerne sliter mer enn andre tider fordi folk ikke alltid forstår konsekvensene av å være allergisk. Litt av skylden her har blant annet politikere og "klutenallergi-reklame" og andre som iåbruker allergiordet feil og i forsøk på å være morsom. 

TS til neste år anbefales du å reise bort i jula. Du anbefales og å kontakte astma og allergiforbundet for råd og opplæring i håndtering av egen sykdom.

Anonymkode: a16c8...4fa

• Liker 4

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...