Gjest O.G. Skrevet 26. desember 2015 #41 Del Skrevet 26. desember 2015 2 timer siden, Fredsmegleren skrev: Ble sur, men holdt maska. Da tante attpåtil ba meg om å hjelpe til med oppvasken etterpå unnskyldte jeg meg med at jeg følte meg dårlig. Ga faren mitt valget om å enten kjøre meg trygt hjem ellers så gikk jeg alene i mørket. Mulig det var uhøflig av meg, men hadde fått nok. Trodde ting hadde forandret seg etter at jeg ble myndig. Glad du ikke hjalp til. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Bridon Skrevet 27. desember 2015 #42 Del Skrevet 27. desember 2015 Denne tråden er et prakteskemplar på hvorfor jeg mener kampen om likestilling er langt fra vunnet! 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
BlendaSensitive Skrevet 27. desember 2015 #43 Del Skrevet 27. desember 2015 Hvilket år lever folk i?? Og visse synes til og med at man skal akseptere dette! Nei du. Folk er redde for muslimer og deres holdning til moral og etikk og kjønn. Tror vi har en liten dose med nordmenn å hanskes med også. Har muslimske venner som er mer rettferdige mot jenter og gutter enn dette her. 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Berit Skrevet 27. desember 2015 #44 Del Skrevet 27. desember 2015 I min familie er det også til en viss grad slik. Blir oppgitt, men de forstår ikke uansett. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Dunkel Skrevet 27. desember 2015 #45 Del Skrevet 27. desember 2015 (endret) Jeg blir aldri servert alkohol av min mors familie, og jeg er 20. På julaften satt alle de voksne med akevitt rundt bordet, med unntak av de som kjørte..og meg da. Jeg hadde neppe takket ja, men av ren høflighet burde de ha tilbudt meg det også. De spør meg jo hele tiden om jeg vil ha kaffe, og selv om jeg takker nei, spør de meg igjen neste gang vi møtes. Så det burde ikke være noe vanskelig å spørre meg om jeg ville ha et glass jeg og. Det er bae utrolig frustrerende å bli umyndiggjort i slike besøk synes jeg. Endret 27. desember 2015 av Dunkel Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. desember 2015 #46 Del Skrevet 27. desember 2015 Veldig spesielt. Har heldigvis ikke vært borti noe ligende i min familie eller hørt om det i andre famlilier. Anonymkode: 5291b...956 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Coolaid Skrevet 27. desember 2015 #47 Del Skrevet 27. desember 2015 16 timer siden, Fredsmegleren skrev: Første juledag var vi på middagsselskap hos tanten min og hennes familie. Jeg stusset litt når jeg ble plassert ved barnebordet (jeg er 18), mens søskenbarnet mitt på 18 ble plassert ved voksenbordet. Middagen gikk grusomt sakte, men til kaffen gitt barna opp for å leke og jeg fikk lov til å flytte meg til voksenbordet for å prate. Under middagen hadde de andre voksne gjestene fått servert vin, mens jeg ikke engang hadde fått et vinglass. Under kaffen tok verskapet opp enda en flaske vin, og jeg ba om å få litt. Fikk avslag fordi at jeg var jente uten noen form for fast forhold(kjæreste), og derfor kunne jeg ikke få alkohol fordi det ikke passet seg. Det 18 år gamle søskenbarnet mitt fikk vin både under middagen og til kaffen han var jo gutt. Har alltid vært litt kjønnsroller i denne delen av familien, men dette blir for dumt. Handler ikke om at jeg skal få drikke vin eller ei, er mer en prinsippsak. Er det flere som har opplevd lignende? Dette er det dummeste jeg har hørt om. Det er ikke deg, det er familien din. Bli en motvekt, la være å gå neste år dersom du blir ved barnebordet. Og ta opp diskusjonen alkohol og kjønnsrollene som du ble tildelt. Hvordan er det å snakke om dette med dine foreldre ? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. desember 2015 #48 Del Skrevet 27. desember 2015 13 timer siden, AnonymBruker skrev: Nei, det er det verste. De er ikke religiøse, men veldig 1950, og mener at deres syn på kjønnsroller er det "naturlige". Det er ikke det eneste de forskjellsbehandlet med. Min bror ble med på sydentur, jeg ble sendt til bestemor. Årsak: De ville "skåne meg for ubehageligheter" som jeg som ung jente var 100% garantert å oppleve om jeg gikk lettkledd på strand i Syden (i Norge var det greit derimot). Vi hadde oppgaver vi måtte gjøre for å få litt ukelønn (noe som et helt greit), men der delte de oppgavene slik at min bror klippet plenen og vasket bilen, jeg vasket to bad, tok oppvasken hver dag, tørket støv og vasket gulv. Jeg ba om å få bytte oppgaver, men fikk nei med begrunnelsen at de "ikke kunne sette en gutt til å vaske bad". Det var ikke en "gutteoppgave". Han fikk gå på fester mens jeg måtte være hjemme osv. Når det gjelder penger tør jeg ikke tenke på hvor mye mer han har fått. Det er tusenvis av kroner det er snakk om. Han fikk sertifikatet, og halve beløpet til sin første bil. Han fikk gitar og ski. Dette var så "sunne hobbyer" (inkludert bil som hobby), og det var viktig å oppmuntre min bror til å utvikle seg og finne interesse for hobbyer. Jeg måtte finne meg en jobb (servitør) fra jeg var 15, og betalte alt selv. De mente det "bygget karakter". Men de syns at det var unødvendig av meg å skaffe meg en utdannelse, jeg måtte jo bare finne meg en mann med god jobb så jeg kunne være hjemme med barna slik min mor var! Å sende barna i barnehage er jo hårreisende, skader barna, og ødelegger det livsviktige båndet mellom mor og barn... Du kan si det sånn at de har vært dypt uenige i stort sett alt jeg har gjort her i livet :-P Hvordan mine foreldre har blitt slik aner jeg ikke. Mine bestemødre var i arbeid begge to, og jeg oppfatter mine besteforeldre som mindre gammeldagse enn mine foreldre til og med! Anonymkode: 44624...11b OMG! Dette gjør meg kraftig provosert! Anonymkode: 5291b...956 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Coolaid Skrevet 27. desember 2015 #49 Del Skrevet 27. desember 2015 16 timer siden, Sisti skrev: Oh my god, det der hadde ikke jeg greid å la passere i stillhet. Hadde om ikke annet skrevet en småhumoristisk status om det på Facebook etterpå (for det er jo egentlig litt komisk...) og tagget de skyldige... Svigerfar er også litt "tradisjonell", men ikke så ille. Men i fjor fikk jeg og svigermor klar beskjed om at det var oss kvinnfolks ansvar å rydde og vaske etter middagen. Mens mannen min bare kunne slappe av. Svigerfar har tross alt stresset med det vanskelige pinnekjøttet! Svigermor har gjort alt annet, dessert, kaker, vasket hus, men neida, ingen ære til henne, og vi kvinnfolk fikk værsågod vaske - mannen min som ikke hadde gjort noe som helst skulle fortsette med det! For å si det sånn, vi er flere som ler av han. De innser jo ikke at de driter seg ut med steinalderholdningene. Da kan jo mannen din gå foran som et godt eksempel og si høyt at " nå kan dere som har stått sånn på for å lage julekos sette dere ned og slappe av, så kan vi mannfolk ta rydde og oppvaskejobben...." Enten er man en del av problemet eller en del av løsningen. Noen ganger har de yngre generasjoner noe å lære eldre generasjoner. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. desember 2015 #50 Del Skrevet 27. desember 2015 Den 26.12.2015 at 20.23, Fredsmegleren skrev: Da skal jeg også ha på meg bukse mens jeg skræver med beina Og lommelerke, så du kan sprite opp dine egne drikkevarer. Gjerne sigaretter også, så du kan ta deg noen røykepauser dersom stemningen blir for klam. Anonymkode: c8850...e0a Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå