Arabella Skrevet 26. desember 2015 #21 Del Skrevet 26. desember 2015 Et øyeblikk siden, Sisti skrev: Det kan du være sikker på at han ikke har... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mis(s)Understood Skrevet 26. desember 2015 #22 Del Skrevet 26. desember 2015 (endret) 16 minutter siden, Fredsmegleren skrev: Onkel var enig med tante, søskenbarnet mitt på samme alder satt og godtet meg, foreldrene mine ville ikke lage en scene, besteforeldrene mine var i alle fall enige, grandtanter osv var enig med mine besteforeldre. Når muren av idioti og alt for gamle holdninger blir for stor og høy, - da puster man med magen og betrakter hele seansen som en episode av Monty Python's Flying Circus - Noe annet er da komplett bortkastet energi og man velger sine kamper. Endret 26. desember 2015 av Mis(s)Understood 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Fredsmegleren Skrevet 26. desember 2015 Forfatter #23 Del Skrevet 26. desember 2015 1 minutt siden, Mis(s)Understood skrev: Når muren av idioti og alt for gamle holdninger blir for stor og høy, - da puster man med magen og betrakter hele seansen som en episode av Monty Python's Flying Circus. - Noe annet er da komplett bortkastet energi og man velger sine kamper. Lite annet man kan gjøre dessverre. Får heller være litt mer krass neste gang jeg ser dem, og dersom det går for ille gjør det ingenting om jeg blir kuttet ut. 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Sisti Skrevet 26. desember 2015 #24 Del Skrevet 26. desember 2015 7 minutter siden, Fredsmegleren skrev: Lite annet man kan gjøre dessverre. Får heller være litt mer krass neste gang jeg ser dem, og dersom det går for ille gjør det ingenting om jeg blir kuttet ut. Ta med din egen flaske vin neste gang, og si at på grunn av sjokkerende dårlig oppvartning sist har du skjønt at du må stå for egen drikke. Selv liker jeg å krangle med sånne folk, så jeg hadde ikke sett det som bortkastet energi under en ellers kjip middag. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Dolce Skrevet 26. desember 2015 #25 Del Skrevet 26. desember 2015 Også i deler av min familie lever "gamle dager". I juleselskap hos tante er det følgende scenario. Tante har laget all maten, og vasket huset, dekket bord. Hun løper som en gal ut og inn av kjøkkenet og serverer. Min onkel sitter og gjør ikke annet enn å spise. Når måltidet er over, skal alle kvinnene rydde av bordet og ordne på kjøkkenet, mens mannfolka får sette seg i sofaen med cognac. Jeg krangler på dette hvert år (og jeg er 51 år). Alle blir like sure (hvert år). I fjor satte jeg meg sammen med mannfolka og skjenket meg selv et glass cognac, uten å gjøre kvinnfolkarbeidet på kjøkkenet. I år ble jeg ikke bedt. Merkelige greier. 18 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Persephone Skrevet 26. desember 2015 #26 Del Skrevet 26. desember 2015 Jeg er bare et år eldre enn deg, og ville ikke funnet meg i dette. På farssiden har jeg fått drikke siden konfirmasjonen på samme måte som søskenbarna mine, men jeg kan se for meg at den andre siden av familien hadde sett litt rart på meg om jeg hadde forventet å få alkohol. Nei, det er ikke lett sånt som dette, men det er nok best å bite i det sure eplet og nekte å leve etter deres kjønnsfordeling. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. desember 2015 #27 Del Skrevet 26. desember 2015 Hør på en halvgammel dame, vær så snill: Hvis ikke vi damer/jenter sier i fra - klart og tydelig - vil de gamle skikkene med kjønnsrollemønster leve evig. Det er så mange jenter som er konfliktsky. Og man vil jo ikke såre noen..... liksom. Men jenter: det er deres barn som skal vokse opp i denne verden. Deres jenter - og gutter. Og hvis ingen av oss "tør" å ta kampene, hvem gjør det da? Anonymkode: caf9f...6e7 10 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Puny Skrevet 26. desember 2015 #28 Del Skrevet 26. desember 2015 5 minutter siden, Sisti skrev: Oh my god, det der hadde ikke jeg greid å la passere i stillhet. Hadde om ikke annet skrevet en småhumoristisk status om det på Facebook etterpå (for det er jo egentlig litt komisk...) og tagget de skyldige... Svigerfar er også litt "tradisjonell", men ikke så ille. Men i fjor fikk jeg og svigermor klar beskjed om at det var oss kvinnfolks ansvar å rydde og vaske etter middagen. Mens mannen min bare kunne slappe av. Svigerfar har tross alt stresset med det vanskelige pinnekjøttet! Svigermor har gjort alt annet, dessert, kaker, vasket hus, men neida, ingen ære til henne, og vi kvinnfolk fikk værsågod vaske - mannen min som ikke hadde gjort noe som helst skulle fortsette med det! For å si det sånn, vi er flere som ler av han. De innser jo ikke at de driter seg ut med steinalderholdningene. Haha! Dette er sååå klassisk. Sånn er det i min familie også. Ett stk. Mannfolk har laget kjøttet og alle skryter og bærer seg om at kokken fortjener skryt opp i skyene. Damene har da; vasket, strøket, pusset, pyntet og vasket opp... 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Dolce Skrevet 26. desember 2015 #29 Del Skrevet 26. desember 2015 1 time siden, Mis(s)Understood skrev: Når muren av idioti og alt for gamle holdninger blir for stor og høy, - da puster man med magen og betrakter hele seansen som en episode av Monty Python's Flying Circus - Noe annet er da komplett bortkastet energi og man velger sine kamper. Høyst uenig. Typisk kvinnetenking, Finne oss i det - og holde kjeft? "Velge våre kamper?" WTF? Se på kalenderen. Det er snart 2016. 9 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Dolce Skrevet 26. desember 2015 #30 Del Skrevet 26. desember 2015 (endret) 1 time siden, Mis(s)Understood skrev: Når muren av idioti og alt for gamle holdninger blir for stor og høy, - da puster man med magen og betrakter hele seansen som en episode av Monty Python's Flying Circus - Noe annet er da komplett bortkastet energi og man velger sine kamper. Når muren av idioti blir for høy, ja da reiser jeg meg og sier i fra. Aner ikke hva jeg puster med. Magen, lungene whatever. Men jeg sier i fra. Konfliktsky-greier sa jeg fra meg i fjortiss-alderen. Hvis ingen reiser seg og sier i fra, blir det heller ingen endring. Tenk på det, du. Endret 26. desember 2015 av Dolce 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
pantertante Skrevet 26. desember 2015 #31 Del Skrevet 26. desember 2015 1 time siden, Mis(s)Understood skrev: Når muren av idioti og alt for gamle holdninger blir for stor og høy, - da puster man med magen og betrakter hele seansen som en episode av Monty Python's Flying Circus - Noe annet er da komplett bortkastet energi og man velger sine kamper. Enig med andre her at denne kampen tar man. Om de mente hun var for ung til å drikke vin/øl - selv om hun er 18 - så burde det selvsagt også gjelde gutten på 18. Noe annet blir for dumt. Jeg hadde også sagt tydelig og klart i fra om hva jeg mente om denne forskjellsbehandlingen pga. kjønn, om jeg hadde opplevd noe så absurd. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mis(s)Understood Skrevet 26. desember 2015 #32 Del Skrevet 26. desember 2015 3 minutter siden, Dolce skrev: Høyst uenig. Typisk kvinnetenking, Finne oss i det - og holde kjeft? "Velge våre kamper?" WTF? Se på kalenderen. Det er snart 2016. Mot eldre menneskers inngrodde holdninger er det ofte ikke verd energien å forsøke å omvende dem. Mye skrik og veldig lite ull. Man ser dem kanskje et par-tre ganger i året. De bestemmer ikke over ens egne valg av hverken videre liv eller yrke. Å bruke energien til å sette en stopper for at holdningene lever videre er bedre energibruk enn å forsøke å endre fastgrodde holdninger i et middagsselskap hvor ens egne foreldre holder munn for ikke å skape en scene. Energien brukes best når den brukes i kamper for noe som ligger i tiden som kommer, ikke i en kamp for noe som alt har vært og er forbi. Kanskje du leste meg feil? Kanskje jeg ikke var krystallklar nok i å utdetaljere? 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. desember 2015 #33 Del Skrevet 26. desember 2015 Hos oss var det likt, min bror fikk vin men jeg fikk ikke. Og vi er TVILLINGER! Det "sømmer seg ikke" at unge jenter drikker alkohol heter det i min familie. Anonymkode: 44624...11b 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. desember 2015 #34 Del Skrevet 26. desember 2015 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Hos oss var det likt, min bror fikk vin men jeg fikk ikke. Og vi er TVILLINGER! Det "sømmer seg ikke" at unge jenter drikker alkohol heter det i min familie. Anonymkode: 44624...11b Hvor lenge siden er dette? Anonymkode: 6c76a...37a Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Dolce Skrevet 26. desember 2015 #35 Del Skrevet 26. desember 2015 (endret) 9 minutter siden, Mis(s)Understood skrev: Mot eldre menneskers inngrodde holdninger er det ofte ikke verd energien å forsøke å omvende dem. Mye skrik og veldig lite ull. Man ser dem kanskje et par-tre ganger i året. De bestemmer ikke over ens egne valg av hverken videre liv eller yrke. Å bruke energien til å sette en stopper for at holdningene lever videre er bedre energibruk enn å forsøke å endre fastgrodde holdninger i et middagsselskap hvor ens egne foreldre holder munn for ikke å skape en scene. Energien brukes best når den brukes i kamper for noe som ligger i tiden som kommer, ikke i en kamp for noe som alt har vært og er forbi. Kanskje du leste meg feil? Kanskje jeg ikke var krystallklar nok i å utdetaljere? Du var krystallklar.Men/Og jeg mener fremdeles at vi kvinner som orker, bør ta de lille kampene. Jeg har slektninger i 20-års alderen. Som er "konfliktskye". Og som lar seg derfor presse inn i et kjønnsrollemønster som burde vært utdødd for flere år siden. Derfor tar jeg kampene. For meg selv. Og for dem. Disse gamle holdningene dør ikke ut av seg selv. Der tar du feil. De kommer til å leve evig - dersom ingen protesterer. Endret 26. desember 2015 av Dolce 7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. desember 2015 #36 Del Skrevet 26. desember 2015 8 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hvor lenge siden er dette? Anonymkode: 6c76a...37a 6-7 år kanskje. Anonymkode: 44624...11b Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mis(s)Understood Skrevet 26. desember 2015 #37 Del Skrevet 26. desember 2015 (endret) 17 minutter siden, Dolce skrev: Du var krystallklar.Men/Og jeg mener fremdeles at vi kvinner som orker, bør ta de lille kampene. Jeg har slektninger i 20-års alderen. Som er "konfliktskye". Og som lar seg derfor presse inn i et kjønnsrollemønster som burde vært utdødd for flere år siden. Derfor tar jeg kampene. For meg selv. Og for dem. Disse gamle holdningene dør ikke ut av seg selv. Der tar du feil. De kommer til å leve evig - dersom ingen protesterer. Men å legge den byrden (for i dette tilfellet ser jeg det ville bli en bryde) på en ung kvinne på 18 (årets eller neste års russekull) mot vertskapet og støttetroppene i et juleselskap hvor ikke engang ens egne foreldre vil ha den scenen, det er for mye forlangt. Den kampen tilhører de som er på tantens og hennes støttetroppes alder. Tante utgjør unntakene, noen mennesker tilhører alltid de komplett urimelige unntakene, så størst effekt får man ved andre virkemidler enn å forsøke å buksprette vertskapet i et juleselskap. Eksemplets makt er 100 ganger større enn ord, så den dag TS eventuelt er i en jobb som unntakene ser på som en typisk mannejobb, den dagen endres tantes innstilling. Den endres garantert ikke ved ord alene. Jeg gidder ikke kaste bort energien på å forsøke å tale noen til fornuft som er døve. Jeg handler, slik at handlingen i seg selv viser, og slik at de døve ser. Tilsett tid, - og holdninger endres. Endret 26. desember 2015 av Mis(s)Understood 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. desember 2015 #38 Del Skrevet 26. desember 2015 10 minutter siden, AnonymBruker skrev: 6-7 år kanskje. Anonymkode: 44624...11b Wow. Er familien din kristen? Anonymkode: 6c76a...37a Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
WubWub Skrevet 26. desember 2015 #39 Del Skrevet 26. desember 2015 Min erfaring er at jenter blir behandlet mye strengere enn oss gutta. Husker selv fra oppveksten min så hadde alle gutta relativt frie tøyler fra vi bare var 15 år. Vi kunne reke ut så lenge vi ville, overnatte hos hvem vi ville, overnattingsturer i skogen med ingen voksne med, vi fikk lov til å fiske hele natta. Fra vi var 16 år fikk vi lov til å dra på fester å komme hjem drita , null stress. Dette var også før mobil telefonenes inntog så om det skulle ha skjedd noe ville vi ikke hatt anledning til å ringe etter hjelp men folk var ikke så hysterisk på den tiden. Jenter derimot hadde alltid veldig strenge innetider (måtte være hjemme til 20:00 f.eks) helt opp til de var 18-19 år. De fikk ikke lov til å overnatte hos hvem de ville, de fikk heller ikke lov til å drikke alkohol til tross for at alt dette var helt greit for brødrene deres som var like gamle. For jenta var det også mange kamper med foreldre om man skulle på konserter i andre byer, mange fikk ikke lov engang men vi gutta trengte ikke spørre om slikt, vi bare dro og det var okay. Uansett, jeg hadde blitt relativt amper om jeg var i TS sine høyhælte sko og jeg hadde nok sikkert nevnt at jeg var myndig og at den andre på min alder i selskapet fikk alkohol. Om jeg fikk tilsnakk etterpå så vet jeg at jeg ikke hadde kommet på besøk dit igjen neste jul eller høytid. Er man over 18 bestemmer man selv hvem man skal eller ikke skal besøke. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. desember 2015 #40 Del Skrevet 26. desember 2015 5 minutter siden, AnonymBruker skrev: Wow. Er familien din kristen? Anonymkode: 6c76a...37a Nei, det er det verste. De er ikke religiøse, men veldig 1950, og mener at deres syn på kjønnsroller er det "naturlige". Det er ikke det eneste de forskjellsbehandlet med. Min bror ble med på sydentur, jeg ble sendt til bestemor. Årsak: De ville "skåne meg for ubehageligheter" som jeg som ung jente var 100% garantert å oppleve om jeg gikk lettkledd på strand i Syden (i Norge var det greit derimot). Vi hadde oppgaver vi måtte gjøre for å få litt ukelønn (noe som et helt greit), men der delte de oppgavene slik at min bror klippet plenen og vasket bilen, jeg vasket to bad, tok oppvasken hver dag, tørket støv og vasket gulv. Jeg ba om å få bytte oppgaver, men fikk nei med begrunnelsen at de "ikke kunne sette en gutt til å vaske bad". Det var ikke en "gutteoppgave". Han fikk gå på fester mens jeg måtte være hjemme osv. Når det gjelder penger tør jeg ikke tenke på hvor mye mer han har fått. Det er tusenvis av kroner det er snakk om. Han fikk sertifikatet, og halve beløpet til sin første bil. Han fikk gitar og ski. Dette var så "sunne hobbyer" (inkludert bil som hobby), og det var viktig å oppmuntre min bror til å utvikle seg og finne interesse for hobbyer. Jeg måtte finne meg en jobb (servitør) fra jeg var 15, og betalte alt selv. De mente det "bygget karakter". Men de syns at det var unødvendig av meg å skaffe meg en utdannelse, jeg måtte jo bare finne meg en mann med god jobb så jeg kunne være hjemme med barna slik min mor var! Å sende barna i barnehage er jo hårreisende, skader barna, og ødelegger det livsviktige båndet mellom mor og barn... Du kan si det sånn at de har vært dypt uenige i stort sett alt jeg har gjort her i livet :-P Hvordan mine foreldre har blitt slik aner jeg ikke. Mine bestemødre var i arbeid begge to, og jeg oppfatter mine besteforeldre som mindre gammeldagse enn mine foreldre til og med! Anonymkode: 44624...11b 7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå