Gå til innhold

Kjønnsroller under julemiddag

Fredsmegleren

Anbefalte innlegg

Første juledag var vi på middagsselskap hos tanten min og hennes familie. Jeg stusset litt når jeg ble plassert ved barnebordet (jeg er 18), mens søskenbarnet mitt på 18 ble plassert ved voksenbordet. Middagen gikk grusomt sakte, men til kaffen gitt barna opp for å leke og jeg fikk lov til å flytte meg til voksenbordet for å prate. 
Under middagen hadde de andre voksne gjestene fått servert vin, mens jeg ikke engang hadde fått et vinglass. Under kaffen tok verskapet opp enda en flaske vin, og jeg ba om å få litt. Fikk avslag fordi at jeg var jente uten noen form for fast forhold(kjæreste), og derfor kunne jeg ikke få alkohol fordi det ikke passet seg. Det 18 år gamle søskenbarnet mitt fikk vin både under middagen og til kaffen han var jo gutt.
Har alltid vært litt kjønnsroller i denne delen av familien, men dette blir for dumt. Handler ikke om at jeg skal få drikke vin eller ei, er mer en prinsippsak. Er det flere som har opplevd lignende? 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Har aldri opplevd noe sånt. Er også 18, og hadde blitt forbanna hvis det skjedde med meg bare fordi jeg er jente. Men familien min er ikke så kjønnsdiskriminerende. Bestemor derimot vil ikke gi meg alkohol fordi hun bare fortsatt ser på meg som barnet i familien siden jeg er minst. 

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, faktisk ikke hørt om tilsvarende heller.

Du får gjøre gode miner til slett spill og knegge og le av det utenfor hørerekkevidde av din tantes familie.

Det kan virke som noen fordommer fra 1800-tallet har grodd seg godt fast i veggene der i huset, - men ser du på det med øynene til en utenforstående så er det jo egentlig bare hysterisk latterlig.

Hvordan stiller tantes søster/bror (den av dine foreldre tante er søster til) seg til en slik påfallende forskjellsbehandling av dere søskenbarn?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, Pastalovah skrev:

Har aldri opplevd noe sånt. Er også 18, og hadde blitt forbanna hvis det skjedde med meg bare fordi jeg er jente. Men familien min er ikke så kjønnsdiskriminerende. Bestemor derimot vil ikke gi meg alkohol fordi hun bare fortsatt ser på meg som barnet i familien siden jeg er minst. 

Ble sur, men holdt maska. Da tante attpåtil ba meg om å hjelpe til med oppvasken etterpå unnskyldte jeg meg med at jeg følte meg dårlig. Ga faren mitt valget om å enten kjøre meg trygt hjem ellers så gikk jeg alene i mørket. 

Mulig det var uhøflig av meg, men hadde fått nok. Trodde ting hadde forandret seg etter at jeg ble myndig. 

Endret av Fredsmegleren
  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kind of, men i denne situasjonen er det jeg som er priviligert (som gutt): Jeg har et familiemedlem som ofte byr meg på en øl, eller kaffe, når jeg er på besøk. Min søster får derimot ikke dette tilbudet, da det ikke sømmer seg for en jente å nyte slike nytelsesmidler, ifølge ham. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hvis dere er på besøk samtidig, takker du nei av solidaritet med din søster? Eller har du mot til å gi denne personen en leksjon i hvilket århundre vi lever i?

• Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, Mis(s)Understood skrev:

Nei, faktisk ikke hørt om tilsvarende heller.

Du får gjøre gode miner til slett spill og knegge og le av det utenfor hørerekkevidde av din tantes familie.

Det kan virke som noen fordommer fra 1800-tallet har grodd seg godt fast i veggene der i huset, - men ser du på det med øynene til en utenforstående så er det jo egentlig bare hysterisk latterlig.

Hvordan stiller tantes søster/bror (den av dine foreldre tante er søster til) seg til en slik påfallende forskjellsbehandling av dere søskenbarn?

Pappa lurte litt på hvorfor jeg ikke hadde blitt tilbudt vin, men ingenting utenom det. Kommer fra en familie som er veldig "ordentlige" og tilhører gamle borgerklassen, tror tanten min har fått vann over hodet egentlig. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Daniel123 skrev:

Kind of, men i denne situasjonen er det jeg som er priviligert (som gutt): Jeg har et familiemedlem som ofte byr meg på en øl, eller kaffe, når jeg er på besøk. Min søster får derimot ikke dette tilbudet, da det ikke sømmer seg for en jente å nyte slike nytelsesmidler, ifølge ham. 

For en stut!

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

det er det merkligste jeg har hørt på lenge.

Neste år får du ta med deg din egen vin, med fare for å aldri bli bedt igjen, siden de da vil se på deg som meget usømmelig.

Anonymkode: d5e38...f01

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Arabella skrev:

Hvis dere er på besøk samtidig, takker du nei av solidaritet med din søster? Eller har du mot til å gi denne personen en leksjon i hvilket århundre vi lever i?

Har ingen søster, kun en yngre bror. Tror ikke det nytter å gi den gamle røya en leksjon for hun lever i sin egen lille selvsentrerte boble der hun leker dronning over folk og fe. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

det er det merkligste jeg har hørt på lenge.

Neste år får du ta med deg din egen vin, med fare for å aldri bli bedt igjen, siden de da vil se på deg som meget usømmelig.

Anonymkode: d5e38...f01

Da skal jeg også ha på meg bukse mens jeg skræver med beina :fnise:

• Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Fredsmegleren skrev:

Har ingen søster, kun en yngre bror. Tror ikke det nytter å gi den gamle røya en leksjon for hun lever i sin egen lille selvsentrerte boble der hun leker dronning over folk og fe. 

Mitt spørsmål var til Daniel123 :).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Et øyeblikk siden, Arabella skrev:

Mitt spørsmål var til Daniel123 :).

Gikk litt fort der :sarkasme:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oh my god, det der hadde ikke jeg greid å la passere i stillhet. Hadde om ikke annet skrevet en småhumoristisk status om det på Facebook etterpå (for det er jo egentlig litt komisk...) og tagget de skyldige... 

Svigerfar er også litt "tradisjonell", men ikke så ille. Men i fjor fikk jeg og svigermor klar beskjed om at det var oss kvinnfolks ansvar å rydde og vaske etter middagen. Mens mannen min bare kunne slappe av. Svigerfar har tross alt stresset med det vanskelige pinnekjøttet! Svigermor har gjort alt annet, dessert, kaker, vasket hus, men neida, ingen ære til henne, og vi kvinnfolk fikk værsågod vaske - mannen min som ikke hadde gjort noe som helst skulle fortsette med det! For å si det sånn, vi er flere som ler av han. De innser jo ikke at de driter seg ut med steinalderholdningene. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 minutter siden, Pastalovah skrev:

Sikker på at det ikke var grunnen da? Eller SA de at det var fordi du var jente? Jeg fikk ikke servert alkohol av eldre familiemedlemmer før jeg bar sikkert 20, fordi de liksom fremdeles så på meg som liten...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Gjest The Lost Dreamer

Har aldri hørt om lignende og slekta mi er muslimer... Beklager å si det, men det folka høres spesielle ut... Var alle enige i at du ikke burde få vin?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, Sisti skrev:

Oh my god, det der hadde ikke jeg greid å la passere i stillhet. Hadde om ikke annet skrevet en småhumoristisk status om det på Facebook etterpå (for det er jo egentlig litt komisk...) og tagget de skyldige... 

Svigerfar er også litt "tradisjonell", men ikke så ille. Men i fjor fikk jeg og svigermor klar beskjed om at det var oss kvinnfolks ansvar å rydde og vaske etter middagen. Mens mannen min bare kunne slappe av. Svigerfar har tross alt stresset med det vanskelige pinnekjøttet!

Svigermor har gjort alt annet, dessert, kaker, vasket hus, men neida, ingen ære til henne, og vi kvinnfolk fikk værsågod vaske - mannen min som ikke hadde gjort noe som helst skulle fortsette med det! For å si det sånn, vi er flere som ler av han. De innser jo ikke at de driter seg ut med steinalderholdningene. 

Hadde han slaktet og partert sauen?

Endret av Arabella
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et øyeblikk siden, The Lost Dreamer skrev:

Har aldri hørt om lignende og slekta mi er muslimer... Beklager å si det, men det folka høres spesielle ut... Var alle enige i at du ikke burde få vin?

Onkel var enig med tante, søskenbarnet mitt på samme alder satt og godtet meg, foreldrene mine ville ikke lage en scene, besteforeldrene mine var i alle fall enige, grandtanter osv var enig med mine besteforeldre. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...