Gå til innhold

Annen hver nyttår med store barn.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvordan løser dere det ift nyttårsaften feks? 

Datteren er 16,5 år. Jeg og far har annenhver nyttår, da har jeg tatt det som en selvfølge at den som har jenta må "følge opp" det hun skal. 

Nå skal far og kona på hytta nyttår, og jenta vil ikke. Jeg og mannen har i lang tid hatt planer, nå mener far at jenta bare kan være hos oss fordi hun ikke vil på hytta. 

Har sagt at vi har planer og at jeg ikke liker å være full når hun er hjemme. Han hinter til at hun kan sove i hjemmet deres, selvom de er to timer unna og på hytta. Hun skal på fest. 

Jeg synes far enten må bestemme at jenta blir med, eller at han er hjemme i huset slik at han er tilgjengelig innen rimelig tid om det skulle skje noe. 

Er det meg som er veldig sær? 

Anonymkode: f8277...d9f

• Liker 3
Videoannonse
Annonse
Gjest SykkelJenny
Skrevet

Jeg synes at dere skal legge deres egne planer på is denne nyttårsaften - slik at en av dere holder dere hjemme og datteren kan få gå på fest. 

Det er sånn det er med større barn, da kan man ikke gjøre alt som før. 

Skrevet

Jeg er enig med TS, synes det er han som må legge sine planer på is, ikke mor.

• Liker 17
Skrevet

Hvis far skal ha barnet så får far stille opp så jenta kan gå på fest eller si i fra at hun må bli med på hytta synes jeg. 

• Liker 12
Skrevet

Her er det faren som bør legge sine planer på is ja. Det er hans sin tur og ha henne i år og skal ikke la det gå utover dine planer, ts. Stå på ditt!

• Liker 9
Gjest SykkelJenny
Skrevet
Et øyeblikk siden, peppermyntete skrev:

Hvis far skal ha barnet så får far stille opp så jenta kan gå på fest eller si i fra at hun må bli med på hytta synes jeg. 

Man sier ikke til en på 16,5 år at hun må være med på hytta på nyttårsaften. 

Faren bør kanskje prøve å huske tilbake til den gang han selv nærmet seg 17 og hvor hyggelig det hadde vært å reise på hyttetur med far og stemor mens alle vennene skulle på fest. 

Og dersom far ikke er istand til å sette seg inn i datterens sted så bør mor være stor nok til å la fest være fest og holde seg hjemme. 

Skrevet

Hun er 16,5 år! La nå jenta få styre nyttårsaften som hun selv vil. Foreldrene mine var gjerne på annen fest selv nyttårsaften, hvorfor skulle de holde seg hjemme når jeg ikke var hjemme selv en gang? Og nei, de har aldri vært dårlige foreldre av den grunn, de hadde tillit til meg.

Anonymkode: 5b254...ffd

• Liker 5
Skrevet (endret)
8 minutter siden, SykkelJenny skrev:

Faren bør kanskje prøve å huske tilbake til den gang han selv nærmet seg 17 og hvor hyggelig det hadde vært å reise på hyttetur med far og stemor mens alle vennene skulle på fest. 

Og dersom far ikke er istand til å sette seg inn i datterens sted så bør mor være stor nok til å la fest være fest og holde seg hjemme. 

Jo det kan man fint si, hun er fortsatt et barn.

Endret av peppermyntete
  • Liker 4
Skrevet

Om nå far nekter å gi etter, så vil mor, på sikt kunne vinne på å "ofre" seg her,  I datterens øyne. Ja, urettferdig, men vær forsiktig med å sette barnet i mellom dere. Det fortjener ingen barn.

• Liker 4
Skrevet

En på 16,5 hadde ikkje fått gå på noe fyllekalas om jeg var far. Om det er en vennefest uten alkohol klarer jo datteren seg utmerket aleine i huset til far. Her er det selvfølgelig far som har ansvaret, da det er hans helg. Det skulle ikkje vært oppe til duskusjon en gang. En skal jo hjelpe hverandre så godt en kan, men når det blir sånn at foreldrene krangler om å måtte ta ansvar for eller å måtte ha datteren blir det veldig feil. Er kjedelig å sitte med følelsen av at foreldrene krangler om hvem som må ødelegge nyttårsafeten på grunn av deg.

Skulle det være slik at datteren får reise på fyllekalas og far reiser på hytten, er det jo bare for far å finne en voksen til å hente, og som datteren kan ringe om noe skulle oppstå. Trenger jo ikkje absolutt være fra/mor.

Anonymkode: aaeb9...031

• Liker 1
Gjest Marillia
Skrevet

Far bør holde seg hjemme (siden det er fars nyttårshelg) , jeg har full forståelse for at ikke datteren på 16 år gidder å bli med på hytta. 

Skrevet

Takk for svar :) Jeg endrer selvfølgelig mine planer om far ikke er hjemme. Lurte bare på om jeg var urimelig som synes far burde ofre seg her i og med at han har det planlagte ansvaret den dagen.

• Liker 3
Skrevet

Er overnatting hos en venninne et alternativ? 

Skrevet

Jeg husker godt hvordan det var å være 16. Nyttårsaften er viktig på denne dagen.

TS: Er det ikke fest for deg om du ikke drikker deg full?

Med så store barn så må man være parat til å stille opp og være fleksibel. At far ikke tar sitt ansvar skal ikke være til hinder for at mor tar sitt.

TS kan vel drikke seg full en annen dag.

Anonymkode: 1b033...01c

• Liker 4
Skrevet

Jeg synes ikke en 16 åring skal diktere hvor og hva foreldrene skal gjøre jeg heller da. Vil far på hytta og mor ha selskap hjemme eller hva det nå er, så må de få lov til det.
Jeg er helt sikker på at en på 16,5 år fint kan være hjemme i fars hus selv om han ikke er der, alternativt kan være  overnatte hos en venninne eller besteforeldre eller tante, onkel osv. Jeg synes det lages unødvendig mye diskusjon ut av ting som dette.
Så store barn følger ofte ikke vanlig samvær heller, og er gjerne der de ønsker å være til enhver tid, enten hos far eller mor. 

Anonymkode: 85a6c...2fe

• Liker 2
Skrevet
17 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hvordan løser dere det ift nyttårsaften feks? 

Datteren er 16,5 år. Jeg og far har annenhver nyttår, da har jeg tatt det som en selvfølge at den som har jenta må "følge opp" det hun skal. 

Nå skal far og kona på hytta nyttår, og jenta vil ikke. Jeg og mannen har i lang tid hatt planer, nå mener far at jenta bare kan være hos oss fordi hun ikke vil på hytta. 

Har sagt at vi har planer og at jeg ikke liker å være full når hun er hjemme. Han hinter til at hun kan sove i hjemmet deres, selvom de er to timer unna og på hytta. Hun skal på fest. 

Jeg synes far enten må bestemme at jenta blir med, eller at han er hjemme i huset slik at han er tilgjengelig innen rimelig tid om det skulle skje noe. 

Er det meg som er veldig sær? 

Jeg hadde i alle fall aldri i verden bedt far om å tvinge datteren min til å bli med han fordi hun ikke kan være hjemme (altså hjemme hos sin mor) Aldri! Det jeg hadde gjort er å avlyst egne planer og heller laget en koselig nyttårsfeiring sammen med henne - selvsagt uten alkohol. Skjønner ikke at det skal være så vanskelig å sette seg selv til siden, og stille opp for barna sine. Selv om det liksom er fars helg, så er det tross alt ditt barn fremdeles.

Anonymkode: a72a5...17b

Skrevet
17 timer siden, SykkelJenny skrev:

Veldig godt og riktig skrevet! Er så lei av egoistiske foreldrene som ikke lar barna komme i første rekke...

Skrevet
16 timer siden, AnonymBruker skrev:

Takk for svar :) Jeg endrer selvfølgelig mine planer om far ikke er hjemme. Lurte bare på om jeg var urimelig som synes far burde ofre seg her i og med at han har det planlagte ansvaret den dagen.

Fint å høre at du endrer dine planer. Ja, selvsagt er det farens ansvar men fedre er stort sett mer opptatt av seg selv og prioriterer seg selv veldig ofte først. Snakker av erfaring, da jeg alltid har tatt i betraktning at jeg må kansellerer mine planer pga en far som aldri helt har skjønt det med ansvar.

• Liker 1
Skrevet

Den som "har datteren" dette året, bør ta hensyn til henne. Jeg forstår godt at hun ikke ønsker å være med far og stemor på hyttetur. Men siden faren åpenbart ikke gidder å ta hensyn til henne, synes jeg at du som mor får gjøre det - slik at ikke dette går ut over jenta (og da mener jeg ikke at hun skal kunne diktere familiens planer, men at hun ikke føler seg uønsket av begge foreldrene). 

Og hvis hun skal på fest, så er det eneste riktige at hun kommer hjem til en av foreldrene om natten.

• Liker 2
Skrevet
11 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg hadde i alle fall aldri i verden bedt far om å tvinge datteren min til å bli med han fordi hun ikke kan være hjemme (altså hjemme hos sin mor) Aldri! Det jeg hadde gjort er å avlyst egne planer og heller laget en koselig nyttårsfeiring sammen med henne - selvsagt uten alkohol. Skjønner ikke at det skal være så vanskelig å sette seg selv til siden, og stille opp for barna sine. Selv om det liksom er fars helg, så er det tross alt ditt barn fremdeles.

Hvorfor mener du og andre at mor skal måtte gi opp sine planer når det faktisk er fars helg sammen med datteren? Hvorfor er det viktigere at han skal få trumfe gjennom å reise på hytta istedenfor å være hjemme sammen med datteren, eller være tilgjengelig for henne, kjøre og hente henne kanskje, selv om hun vil være sammen med sine venner? Hvorfor kan ikke han og hans kone ha det koselig sammen hjemme?

• Liker 4

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...