Gå til innhold

Kålrotmos til pinnekjøtt. God oppskrift?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Laget kålrotmot eller hva det heter for første gang men den blei skikkelig sterk i smaken! Var egentlig ikke noe god. Brukte kanksje 1.5-2kg kålrot og en skvett fløte og en liten klump smør. Har 2 kg kål nå, noen som kan veilede meg please?  Får besøk om noen få timer :)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Bland i et par-tre poteter. Det gjør den mildere i smaken. 

• Liker 1
Skrevet

Nå syns jeg kålrabistappe skal smake kålrabi, men har du i ett par poteter eller mer fløte, så tynner du ut smaken.

Slik gjør jeg det; koker kålrabi i biter, lat det dampe godt av. Smelter litt smør i pannen, har i fløte så det er varmt, har kålrabien tilbake i pannen og moser med en håndmoser. Så har jeg i salt, pepper og litt muskatt, og smaker til om det trengs mer fløte eller krydder. Vet noen også har litt av kraften fra pinnekjøttet i stappen, men det er ikke jeg så glad i. 

Anonymkode: 0bbfd...ca0

Skrevet

Mamma lager en helt fantastisk god kålrabistappe. 

Hun lager en tykk hvit saus/grøt av smør, hvetemel litt fløte og litt melk. Dette blander hun i den kokte stappa kålrabien. Ca 1dl per kålråbihode. 

Anonymkode: 6c9c8...d58

Skrevet

Du kan også blande noen gulrøtter inn i miksen, de er litt søtere på smak enn kålroten, og mildner stappa litt.

• Liker 2
Skrevet

Kraft fra pinnekjøttet må jo til, da.

Anonymkode: e9f51...b34

• Liker 2
Skrevet

Smak til med mer fløte

Skrevet

Noen poteter, smør og fløte.

Skrevet (endret)

Jeg foretrekker å blande i gulrot, bruker aldri potet. Blander ut med melk eller fløte og en klatt smør og smaker til med salt og pepper. 

Edit; synes rotmosen blir så blass i fargen om man bruker potet! Ser mye finere ut med gulrot :)

Endret av peppermyntete
Skrevet

Jeg laget denne julaften, ble en stor suksess. 

her

scroll litt ned så finner du den

Skrevet

Kålrot, litt gulrot, litt potet, smør, fløte, pepper og salt. Nam! 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...