Gå til innhold

Hvordan oppføre seg vedsidenav sutrete baby på fly

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg flydde i dag, og da havna jeg vedsidenav en mor og en gretten baby på rundt 1 år. Jeg har altid vært den minste i familien, så har aldri hatt noen babyer å forholde meg til noen gang. Derfor er jeg altid ganske usikker på hvordan jeg skal forholde meg rundt dem. Som sagt var babyen på flyet ganske sutrete, og det er jo ikke noe drømmesituasjon å havne ved en sutrete baby på et fly. Men jeg syntes veldig synn på moren som gjorde alt hun kunne for å få ungen til å slutte å sutre. Jeg var jo egentlig ganske ukomfortabel, vet jo liksom ikke hva ungen kan finne på, og hvordan jeg skal forholde meg til det. Prøvde å vise at jeg ikke var brydd av situasjonen, men vet ikke om det funka. Ungen kasta jo rundt leker og andre ting på gulvet, og fektet med armer og ben over på min side. Jeg latet bare som ingen ting, moren kan jo ikke noe for det? Og jeg plukket opp leken til ungen fra gulvet et par-tre ganger. Noen andre som blir usikker i slike situasjoner? Hva gjør dere? 

Anonymkode: f8dd5...c41

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Før jeg fikk barn gjorde jeg fint lite. Gjorde som du TS, plukket opp fra gulvet.

Nå prøver jeg heller å hjelpe til med å få barnet over på andre tanker. Barn som sutrer på fly gjør det gjerne fordi dem er trøtte, sultne, vondt i ørene etc.

Det er klart lettere å hjelpe dersom man har litt erfaring, men å lage noen rare ansikter kan alltids hjelpe :)

Anonymkode: ffc4c...adc

Skrevet

Jeg holder fokuset mest på meg og mitt, forsøker å vise at det ikke plager meg - moren er stresset fra før, så jeg trenger ikke å legge stein til byrden hennes. Av og til søker jeg kontakt med barnet, smiler og lager grimaser o.l. for å forsøke å avlede, og også for å vise moren at jeg er på "hennes side" :)

Gjest SykkelJenny
Skrevet

Jeg har kun sittet ved siden av mine barnebarn på fly og da gjør jeg alt jeg kan for å avlede dem hvis de blir trøtte og leie. 

Hadde nok gjort det om det var en fremmed mor med baby også. Ikke så lett med fremmede, men man kommer langt med øyekontakt og litt morsomme grimaser :)

Skrevet

Ikke si " å staaaaaakkar liten er du så sinna du daaaaa", det er itriterende! 

Ikke himle med øynene eller bebreide mammaen for at babyen sutrer. Antagelig er den trøtt eller har vondt i ørene etc. Vanskelig for en ettåring og sovne på et fly. 

Tilby deg og leke/tulle litt evt holde babyen litt, mammaen er sikkert veldig sliten/trøtt/stresset og det gjør utrolig godt å få hendene fri om bare for noen minutter. 

Gjest Franke Ann
Skrevet (endret)

Du kan skjære noen grimaser til ungen, og prøve å få den til å le. Hvis moren ser ut som hun er stressa og har dårlig samvittighet, kan du fortelle henne uoppfordret at det går helt fint. Men dersom moren oppfører seg som om hun gir faen i både ungen og de andre passasjerene, er du i din fulle rett til å gi drapsblikket til både henne og ungen.

Endret av Franke Ann
Skrevet
2 timer siden, MiniMjau skrev:

Ikke si " å staaaaaakkar liten er du så sinna du daaaaa", det er itriterende! 

Ikke himle med øynene eller bebreide mammaen for at babyen sutrer. Antagelig er den trøtt eller har vondt i ørene etc. Vanskelig for en ettåring og sovne på et fly. 

Tilby deg og leke/tulle litt evt holde babyen litt, mammaen er sikkert veldig sliten/trøtt/stresset og det gjør utrolig godt å få hendene fri om bare for noen minutter. 

Greit nok at man ikke skal uffe seg, men du kan ikke forvente at fremmede skal leke barnevakt for grinete unger.

Anonymkode: f7527...e1a

• Liker 2
Gjest MadameDeRosa
Skrevet

Iallefall ikke stress moren mer med å himle med øynene.

Skrevet

Jeg synes du taklet situasjonen på en flott måte. Det verste er de som blir sure på både moren og barnet å bruker tid på å klage høylyttt

Skrevet

Lukk øynene og tell rolig til 1 000.

Anonymkode: 6d324...58e

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...