AnonymBruker Skrevet 26. desember 2015 #1 Skrevet 26. desember 2015 Jeg skal spare ca 15.000 per måned på nyåret, men innskuddsrenta i bank er jo latterlig lav, så pengene vil jo minske i verdi over tid. Bør jeg spare alt i globalt indeks fond i stede, eller spare halvparten i fond og halvparten i bank? Hva ville du har gjort? Jeg har også noe penger utover buffer stående på bok pr nå, bør disse flyttes over i fond? Anonymkode: 6c357...986
AnonymBruker Skrevet 26. desember 2015 #2 Skrevet 26. desember 2015 Veldig bra å spare så mye som du vil gjøre nå. Håper jeg også kan spare så mye når jeg får meg utdannelse Jeg har selv tjent endel i fond osv, men det spørs helt hva horisonten din er. Skal dette være pensjonspenger, eller kan det være disse pengene vil bli brukt for forskjellige ting? Isåfall ville jeg spart 50/50, så du har endel penger på kontoen om noe skulle skje og følelsen ved å ha penger på kontoen. Det er utrolig mange som har begynnet å spare i fond etter 2008, og trur folk har glemt at ting kan skje i aksjemarkedet. For det har vært 7-8år med rett opp nesten. Men spar i fond for all del, men ikke putt alle pengene dine der. Anonymkode: ac3cc...edf 1
Mis(s)Understood Skrevet 26. desember 2015 #3 Skrevet 26. desember 2015 Det kommer helt an på nårtid pengene eventuelt skal være tilgjengelige til f.eks. boligkjøp. Hvis beløpet skal være tilgjengelig innen en 5 års periode så ville jeg satt dem i banken på et spareprogram som gir deg høyere rente enn normalt og er låst/bundet i en tidsperiode. Dersom du ikke ser du vil komme til å kunne ha bruk for pengene i løpet av en periode på +5 år (du har tilgjengelige penger til uforutsette utgifter som store reparasjoner etc.) så ville jeg satt pengene i et fond. Poenget er at du heller tar litt lavere rente på penger du kanskje må ha tilgjengelig i perioden, og aksepterer at pengene er lås eller vanskeligere tilgjengelig for penger du ikke kanskje må ha tilgjengelig i perioden. 1
Iffu Skrevet 26. desember 2015 #4 Skrevet 26. desember 2015 Jeg sparer ca 20-25k i mnd for øyeblikket - bor hjemme. Fyller BSU i Januar samt sparer resten på sparekonto. Penga går til egenkapital @bolig. Jeg har fulgt med i markedet det siste året - så for min del ser jeg ikke noe poeng med å sette de i fond da jeg kan finne på å kjøpe hus i morra hvis riktig bolig dukker opp. 1
Furstina Skrevet 26. desember 2015 #5 Skrevet 26. desember 2015 Som redan sagts bör du fundera på vad du sparar till och när du kommer behöva pengarna. om det inte är något speciellt du ska åt inom kort hade jag spirituell pengarna i olika sparformer med olika risk och olik potentiell avkastning. Typ, en del till kortsiktig buffer och sommarresa, något till bolig, och något myt emellan
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå