Gå til innhold

Hund som ikke spiser

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har ei tispe på 16 mnd som vi lurer på om "brygger" på sin andre løpetid.

"Problemet" nå er at hun ikke har spist tørrfôr siden lørdag... Hun fikk litt ørret på søndag (etter vår middag), og ei skive på mandag. I går fikk hun ingenting, og heller ikke hittil i dag. Synes hun drikker mindre også, men det er vel naturlig, siden mesteparten av det hun drikker er etter at hun har spist tørrfôr.

Hun har aldri vært veldig matglad, annet enn i andre ting enn tørrfôr - men hvor lenge skal vi la henne gå uten mat? Hun virker VELDIG pigg og fin, og helt "normal" ellers...

Tips?

Videoannonse
Annonse
Gjest Liljedugg
Skrevet

Det er sikkert ikke noe alvorlig...

Hadde en hund som var så kresen at jeg var litt bekymret, men jeg visste jo at hun ville spise til slutt. Som regel vant hun kampen, og fikk ordentlig mat (kjøttrester, most potet og andre grønnsaker med hjemmelaget saus).

Vet ikke om det er å anbefale, men hun var aldri syk og ble gammel.

Som du sier, så er hunden din aktiv og pigg. Ulven f.eks. som er hundens opphav kan gå i dager uten mat. Faktisk er det ikke naturlig for den å spise daglig.

Hva med å bytte tørrfor for forandringens skyld? Evt. blande den med middagsrester (men vit hva du gir og ikke gir... poteter f.eks. skal moses)

Skrevet
Hun virker VELDIG pigg og fin, og helt "normal" ellers...

Da tror jeg du kan ta det med ro!

Min hund er også inne i en "ikke spise" periode (noe hun bruker å ha i blandt).

De siste tre ukene har hun spist ca 1/3 av hva hun bruker å spise.

Hadde en sånn periode tidlig i vår også, da skiftet jeg tørrfor, noe som såg ut til å hjelpe, - en stund -.

Vanligvis (når hunden ser frisk og pigg ut) lar jeg henne være, til hun selv kommer på "bedre tanker".

Nå har hun ikke spist på to dager (søndag), så i dag ble matmor "bløt om hjertet" da hun heller ikke ville ha i dag...

Jeg tok frem EN skive salami, skar den i bitte små biter, og blandet det i tørrforet. Og vips... så var matfatet tomt. Mer skulle det ikke til... :ler:

Da regner jeg med at det går et par dager før neste "måltid"...

Håper din hund også snart får matlysten tilbake, man blir så bekymret... :-(

Omtrent som å ha små barn...

Skrevet

Hei.

Som de andre sier, så lenge hun er frisk ellers er det ingen ting å bekymre seg for. Hunden sulter seg ikke ihjel ....

Det jeg pleier å gjøre i sånne perioder er at jeg veklser på å bløte opp/ikke bløte opp foret, samt at jeg ofte blander inne ting i maten ( en makrell boks er flott, billig og det smaker og luker godt for hunden. Men en sånn boks i foret, så sklir alt ned ) Men det er viktig å ikke la det bli en vane, for da får du en kresen hund.

Vet ikke om du har maten fremme hele tiden ? Det anbefales ikke, da får man ofte småspiste hunder. Selv setter jeg ned maten og blir det ikke spist opp i løpet av kort tid så fjerner jeg maten og venter til neste måltid.

Lykke til

Skrevet

Jeg ville egentlig ikke gjort så mye.

Hva slags rase er det?

Hunden min hadde noen måneder han spiste utrolig lite men han var frisk og rask. Vi bytta ikke fòr, vi blanda ikke ting i fòret hans og vi ga han ikke skiver eller middagsrester (aldri aldri)

De regulerer det som oftest selv og nå spiser han godt igjen.

Skrevet

Det er helt normalt at hunder er periodespisere, husk at de egentlig er rovdyr/åtseletere, og kan gå i flere dager uten mat, så lenge de drikker nok vann. Så lenge hunden din virker i god form ellers, er det ikke noe å bekymre seg over.

Hunden får ett mest avslappet forhold til mat dersom du lar den ha tilgang på mat hele tiden, grunnen til at mange synes de virker småspiste da, er fordi det ikke er naturlig for en hund å spise like mye hver dag.

Skrevet

OBS!

Hvis det er en Grand Danois så ville jeg tatt en tur til vet'en evt prøvd å bytte fór.

Denne rasen kan nemlig sulte seg ihjel hvis den ikke får mat den liker.

Bare som ett tips liksom... det finnes en hunderase til som kan sulte seg selv ihjel... men er litt usikker på hvilken. (tror det kan være kinesisk nakenhund, uten at jeg vil si det helt sikkert)

Ellers er det ingen fare med hunder som sultestreiker.

Man bør helst ikke gi den for mye forskjellig mat. Tarmsystemet til hunder er ikke som vårt tarmsystem og de kan fort bli dårlige i magen hvis man bytter fór for ofte.

Det er svært sjelden hunder blir "matlei" sånn som vi tenker matlei. De spiser når de er sultne. Det å drive og bytte fór i tide og utide syns jeg er tull. Det er mer skadelig enn nyttig.

Skrevet
OBS!

Hvis det er en Grand Danois så ville jeg tatt en tur til vet'en evt prøvd å bytte fór.

Denne rasen kan nemlig sulte seg ihjel hvis den ikke får mat den liker.

Bare som ett tips liksom... det finnes en hunderase til som kan sulte seg selv ihjel... men er litt usikker på hvilken. (tror det kan være kinesisk nakenhund, uten at jeg vil si det helt sikkert)

Ellers er det ingen fare med hunder som sultestreiker.

Man bør helst ikke gi den for mye forskjellig mat. Tarmsystemet til hunder er ikke som vårt tarmsystem og de kan fort bli dårlige i magen hvis man bytter fór for ofte.

Det er svært sjelden hunder blir "matlei" sånn som vi tenker matlei. De spiser når de er sultne. Det å drive og bytte fór i tide og utide syns jeg er tull. Det er mer skadelig enn nyttig.

Har du gått på hundekurs? Akkurat det samme jeg fikk høre. :)

Skrevet

Nei, jeg har ikke gått kurs, men har jobbet både hos veterinær, oppdretter og hundepensjonat.

Utrolig hvor mye kunnskap man får med seg etter 15 års erfaring. :wink:

Skrevet

Det kan være greit å variere maten litt iblant da..men gradvis isåfall, hvis ikke kan dem få diare...

Kanskje det funker å "krydre" maten litt med no snacks..

Og så lengge bikkja virker pigg ellers så går det sikkert greit..bikkja tar nok til vettet snart..

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...