Gå til innhold

Jeg blir så sliten og trøtt av all sosialiseringen i julen

Anbefalte innlegg

Skrevet

Juletiden er på mange måter koselig, men også veldig slitsom. Det er mye sosialisering og veldig lite alenetid. Julen er enda ikke over og jeg er så trøtt så trøtt, vil bare sove eller ligge og slappe av på sofaen og se film. I dag og i morgen venter nye selskap. Jeg er ikke vandt til å være så oversosial flere dager på rad, så kanskje det er det som sliter meg ut. Noen som føler det likedann?

Anonymkode: 87980...e48

• Liker 9
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Samme her. Vi hadde julaften hos oss for første gang. Veldig koselig og vi var bare fire voksne. Men så var det "pliktbesøk" hos en slektning på min side i går. Folk jeg har lite til felles med som inviterer deres venner igjen og har intern prat som jeg ikke aner hva handler om. I dag er det nytt pliktbesøk, denne gang hos mannens side. 

Jeg kjenner jeg er mer enn mett på sosialisering, og gleder meg veldig til vi er ferdige i dag og jeg kan få noen dager hjemme bare meg og mannen. 

Det er jo selvsagt veldig kjekt og kos med jul og familie. Men i år har vi vært litt "uheldige" med hvem vi har havnet hos oss hvordan jula har blitt. Og da ble det litt mye, spesielt med folk vi ikke har noe særlig til felles med. Det synes jeg fort blir slitsomt.

Anonymkode: f721b...4b0

• Liker 1
Skrevet

Tvangssosialiseringen hos oss er "heldigvis" overnattingsbesøk, og da er det greiere å snike seg unna litt. Litt større forståelse for at alle trenger en liten pause enn når det er kortere selskaper og middager. Jeg tror jeg er ganske lik deg. Jeg synes selskap og sånn er koselig, men det blir fort mye hvis det er sosiale aktiviteter hele veien.

Skrevet (endret)

Jeg syns det er i overkant bare å henge med nærmeste familie i mer enn to dager siden jeg er vant til å være alene :P

Endret av Hecubaa
  • Liker 3
Skrevet
14 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Juletiden er på mange måter koselig, men også veldig slitsom. Det er mye sosialisering og veldig lite alenetid. Julen er enda ikke over og jeg er så trøtt så trøtt, vil bare sove eller ligge og slappe av på sofaen og se film. I dag og i morgen venter nye selskap. Jeg er ikke vandt til å være så oversosial flere dager på rad, så kanskje det er det som sliter meg ut. Noen som føler det likedann?

Helt enig i den, er invitert til julemiddag hver dag forskjellige steder. Koselig det i og for seg, men savner å kunne slappe av litt i jula. Har maks fått en halvtime alene siden lillejuleaften. Men er jo min skyld, greier ikke takke nei. Så bare prøv å kos deg, alene tid kommer forhåpentligvis etterhvert ^^

Anonymkode: 64ad2...751

Gjest Balian de Ibelin
Skrevet

Det samme gjør jeg. 

Jeg begynner faktisk og vurdere om jeg skal slutte å feire jul. Siden den tapper meg totalt for energi. 

Jeg har feiret jul alene en gang og det er den beste jula jeg har hat. 

Skrevet

Kjenner godt til dette... Før var det julerunde hele lillejulaften som ble avsluttet med middag hos svigers. Julaften var ny julerunde, tur på gravsted og så juleselskap. Nytt juleselskap 1. og 2. juledag, vennemiddag 3. juledag, så juleselskap for hele slekta hos tante osv osv. 

Vi sluttet med julerunder tett opp i jula, og kun jeg går på gravstedet (tar på trimklær og går dit som trening) lillejulaften er vi hjemme, likedan 1. dag, og takker nei til alt for mye sosialt resten av jula. 

Anonymkode: 26f44...e72

• Liker 1
Gjest Klaveret
Skrevet
38 minutter siden, Balian de Ibelin skrev:

Det samme gjør jeg. 

Jeg begynner faktisk og vurdere om jeg skal slutte å feire jul. Siden den tapper meg totalt for energi. 

Jeg har feiret jul alene en gang og det er den beste jula jeg har hat. 

Har tenkt akkurat det samme som deg!

Skrevet

Jeg slapper av og koser meg som bare det jeg etter at jeg begynte å si nei takk! 

• Liker 2
Skrevet

Jeg også er sånn. De siste dagene før jul gikk til å bake ferdig, rydde, vaske og pynte. Da var jeg allerede små sliten. Julaften var vi hos oss og hadde gjester. Etter den dagen enda mer sliten. 1 juledag var vi sammen svigerfamilien og jeg kjente meg enda mer sliten. I morgen skal vi til besteforeldrene mine på middag og idag er vi egentlig blitt invitert et sted til. Jeg på min side har egentlig mest lyst til å bare slappe av idag.

Skrevet
7 minutter siden, peppermyntete skrev:

Jeg slapper av og koser meg som bare det jeg etter at jeg begynte å si nei takk! 

Jeg føler ikke jeg kan takke nei :trist:Jeg føler at eneste gyldige fraværsgrunn er sykdom. Egentlig litt synd at det skal være sånn. Ikke alle er så sosiale av seg, og det burde være en gyldig grunn i seg selv, men. Ekstrovertene får energi av å være sosiale, mens introvertene blir fullstendig utladet og må humpe rundt på felgen. Ekstrovertene skulle bare visst hvor slitsomt det er å være introvert, da hadde pipa fått en annen lyd :fnise:

• Liker 4
Skrevet

Er ung voksen og har flyttet hjemmefra så vant til å være alene, og ja, jeg kjenner fortsatt på dette.

Hverdagen min er hektisk nok som den er, med jobb, studier, trening og sosialt. Har som regel et ganske tett opplegg og er også en innadvendt person som er sliten etter en vanlig tirsdag. Nå har jeg attpåtil nettopp tilbakelagt en eksamensperiode så jeg vil egentlig ikke annet enn å se en film med litt sjokolade (som jeg ellers sjelden unner meg). 

Familieselskaper er ikke for ille i år, men med matlaging og pakker og alt rundt tar hver veldig på. Og stadig nye meldinger fra mamma om ditten og datten. Voksne liker å klage over at unge mennesker er for avhengige av mobilen, men det er da ikke som om de heller aksepterer at man ikke er tilgjengelig...

Anonymkode: f968a...a73

• Liker 1
Skrevet
23 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg føler ikke jeg kan takke nei :trist:Jeg føler at eneste gyldige fraværsgrunn er sykdom. Egentlig litt synd at det skal være sånn. Ikke alle er så sosiale av seg, og det burde være en gyldig grunn i seg selv, men. Ekstrovertene får energi av å være sosiale, mens introvertene blir fullstendig utladet og må humpe rundt på felgen. Ekstrovertene skulle bare visst hvor slitsomt det er å være introvert, da hadde pipa fått en annen lyd :fnise:

Jo, men for den introverte kan det jo nesten sammenlignes med sykdom da. Jeg hadde i alle fall takket nei til invitasjoner hvis jeg ikke følte at jeg passet inn i selskapet/ikke kom til å ha det skikkelig hyggelig. Da vil jeg heller slappe av hjemme i pysj med en god film! Har forsåvidt ikke noe problem med å si det heller, at "takk for invitasjonen men akkurat den dagen har jeg/vi bestemt oss for å slappe av og bare kose meg/oss  helt alene :)"

• Liker 2
Skrevet

Sitter her og er helt kjørt i hodet selv nå..

Er hjemme i hjembyen min på juleferie og her har det gått i ett. Har skilte foreldre, så det blir ekstra mye kjør. Selskap lille julaften, så var det selve julaften, så både frokost- og middagsselskap 1. dag, frokostselskap i dag 2. dag.. Egentlig skulle jeg på middag i ettermiddag også, men har sagt at jeg ikke kommer. Er introvert og kjenner det nesten fysisk på kroppen når jeg har vært supersosial og småpratet med ørten slektninger, det sier til slutt stopp. Begynner nesten å gråte, så intenst føles det!

Ikke er det så lett å melde avbud til selskaper heller, når det gjerne er eneste anledning til å hilse på slektninger som bor andre steder i landet. Hvis man ønsker litt kontakt og tilknytning, så må man stille opp når det er jul. Og det er så klart flott å ha stor familie. Men kjenner jeg misunner de som ligger strak på sofaen og leser bok og gomler sjokolade i juledagene.. :sukk:

Anonymkode: ea067...12b

Skrevet

Blir litt sliten, men koser meg veldig av å selv ha selskap, men gleder meg også alltid når jeg inviteres hjem til andre. 

Skrevet

Jeg skjønner hva du mener. Jeg er så heldig at jeg kan "dele" jula. Enten feirer jeg nyttår sammen med familien (som i år) og jul hjemme hos meg selv, eller omvendt siden jeg som oftest må jobbe noen romjulsdager. Dermed får jeg halve jula til å hente meg inn igjen på, enten før eller etter sosialiseringen. Bor alene og dermed er det ingen som bryr seg i hverdagen. Har tasset rundt i joggebukse i to dager nå, kun avbrutt av gårsdagens spasertur og noen hyggelige telefonsamtaler med min mor. Helt topp. 

Og etter å ha ladet batteriene på denne måten kjenner jeg også at det vil bli hyggelig med en tur "hjem" til slekt og venner i nyttårshelgen. 

Skrevet

Jeg har det også sånn, jeg er så sliten at jeg kan skrike. I tillegg er jeg stå trøtt at jeg ikke klarer å gå beint en gang, jeg kan ikke legge meg når jeg vil for jeg sover på sofan og der sitter det jo folk. Ei kan jeg "jage voksne mennesker i seng," selv klokka 03 om natta. Og gjett tre ganger hvem de 6 ungene kommer å hopper på klokka 07 om morran, "sånn at de voksne får hvile ut litt."

Så jeg går mye tur. Ikke uten bikkjene som ikke tilhører meg selvsagt, men de holder nå i alle fall stort sett kjeft:P

Anonymkode: ab273...c1a

Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Ei kan jeg "jage voksne mennesker i seng," selv klokka 03 om natta. 

Dette har jeg stusset over flere ganger i førjulstiden. Foreldrene mine hadde selskap, med mange gjester inklusive overnattingsgjester. Og noen av gjestene (som ikke skulle overnatte) ville simpelthen ikke dra. Forstår de ikke at når alle andre har dratt for lenge siden er det på tide å pakke sammen? Det ble så ille at en av overnattingsgjestene gikk og la seg fordi hun var for trøtt...

Skjønner ikke hvordan noen ikke kan forstå at man ikke kan bli værende halve natten.

Anonymkode: f968a...a73

• Liker 1
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har det også sånn, jeg er så sliten at jeg kan skrike. I tillegg er jeg stå trøtt at jeg ikke klarer å gå beint en gang, jeg kan ikke legge meg når jeg vil for jeg sover på sofan og der sitter det jo folk. Ei kan jeg "jage voksne mennesker i seng," selv klokka 03 om natta. Og gjett tre ganger hvem de 6 ungene kommer å hopper på klokka 07 om morran, "sånn at de voksne får hvile ut litt."

Så jeg går mye tur. Ikke uten bikkjene som ikke tilhører meg selvsagt, men de holder nå i alle fall stort sett kjeft:P

Jeg hadde klikket! :bond: Det å tilbringe tid med dyr er jo bare koselig, jeg kunne lett ha feiret julen kun med dyra mine. Jeg med juletallerken fra Fjordland og de med hver sin boks patè, deretter julefilmer og avslapning resten av julen. Amen !!

• Liker 1
Skrevet

Det er virkelig for teit at folk ikke tør å takke nei til invitasjoner . Jeg og min familie er selektiv. Går kun til foreldrene våres, og sier bare vi ikke har anledning til resten som spør. Gir ingen grunn heller. Det har ikke folk noe med.

I jula skal alle kose seg. Det gjøres på forskjellige måter, og alle er like riktige. La de sosiale møtes, så kan vi andre kose oss hjemme med kjæreste/mann og barn.

Anonymkode: 1b907...d59

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...