Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Etter å ha jobbet 5 år i butikk, kan man da ta fagbrev? Vet ikke hvilket fag det heter, men vet at i mange tilfeller kan man jobbe i frisørsalong i 5 år og då ta fagbrev, samme med kokk, barnehage og sykehjem. 

Anonymkode: 36d1f...54a

Skrevet

Ja, men det er null verdt.

Anonymkode: 7a470...385

Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ja, men det er null verdt.

Hvorfor er det null verdt? Jeg har 10 kr mere i timen enn mine ansatte. Utgjør litt i løpet av et år. Hadde jeg vært butikksjef eller kjøpmann så hadde jeg valgt en med fagbrev i butikk faget fremfor en som kun har lyst å jobbe der. Det viser dedikasjon og interesse. Dessuten er det greit å ha om man ønsker seg høyere opp i stillingen. Feks NK eller kjøpmann 😊

Anonymkode: d23d4...8a4

• Liker 1
Skrevet

Enn mine kolleger, skulle det stå.. 

Skrevet

Jeg synes det er litt rart. For noen folk sier de ikke giddet ta utdanning osv. Men i alt man jobber kan man jo nesten få en utdanning bare man jobber i 5 år og tar privatisteksamen. Jeg hadde aldri tenkt over at de som jobber på kiwi er utdannet til å jobbe akkurat der.

Man har krav på høyere lønn med fagbrevet og jeg synes det er ulogiskt å ha en med utdanning jobbe på kiwi, som har krav på 210kr i timen, fremfor en som kan jobben ''like bra'' og kun gi de 150. Hvorfor skal arbeidsgivere ville betale folk så mye lønn. De som nesten ikke gidder gi ut 100% stillinger. Virker nesten vanskeligere å få jobb dersom man får den utdanningen.

Anonymkode: 36d1f...54a

Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Hvorfor er det null verdt? Jeg har 10 kr mere i timen enn mine ansatte. Utgjør litt i løpet av et år. Hadde jeg vært butikksjef eller kjøpmann så hadde jeg valgt en med fagbrev i butikk faget fremfor en som kun har lyst å jobbe der. Det viser dedikasjon og interesse. Dessuten er det greit å ha om man ønsker seg høyere opp i stillingen. Feks NK eller kjøpmann 😊

Jeg ble fint butikksjef uten fagbrev. Fagbrev i butikkfaget er lite verdt og høyere lønn kan man forhandle seg frem til basert på resultater og ansiennitet uansett. 

• 2 uker senere...
Skrevet

Det heter fagbrev i salgsfaget. For å ta det etter å jobbet så trenger du nok timer, 100% stilling i 5 år, samt ta en teoretisk og praktisk eksamen i fagene for salgsfaget. 

Jeg fikk den nåværende jobben min bla pga fagbrevet, man har mer kunnskap om det å drive en butikk enn en som ikke har fagbrev (eller erfaring i tilsvarende stillinger), samt at man som regel kan en del om kundebehandling osv. Sier ikke at man ikke kan det uten fagbrev, men når en med fagbrev trenger 1,5 opplæringsdager (på system og rutiner), mens en uten trenger 4-5 dager, så er det forskjell. 

Lønnsmessig så er det i mange butikker lønnstrinn 6 og tillegg når man har fagbrev, hvor en som har jobbet like lenge ligger flere trinn under. 

AnonymBruker
Skrevet

Det er alltid greit å ha papirer på ting,så et fagbrev er aldri bortkastet.Dessuten utløser det en del andre rettigheter som kan være en fordel å ha: Høyere lønn,som nevnt over her og også mulighet til å ta videre utdanning enten påbygning innen faget du allerede har eller høyere utdanning (hvis du tar almennfag pågygg).

Anonymkode: 3dd20...bfa

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...