Gå til innhold

MÅ man jobbe i fengsel?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hallo :) Jeg skal sone 7 måneder bak lås og slå, og i innkallelsen står det litt info om arbeid, at man skal opp om morgenen og arbeide og man får en dagslønn på litt over 50 kr for dette, jeg gidder da ikke å stå opp grytidlig for å jobbe for luselønn, så vet noen om det er påbudt å stå opp og jobbe når man sitter i fengsel? :dry: for de som lurer har jeg blitt hentet av lovens lange arm for ran.. :icon_frown:

Anonymkode: 77417...2ef

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Man MÅ nok ikke, vet at mannen min ikke gjorde det - fordi det var fullt. For de aller fleste vil jobbe. For å faktisk ha noe å gjøre, for det blir lange dager uten annet å gjøre.

Anonymkode: 03d57...884

Skrevet

Du må det ja og det fortjener du å gjøre også 😊

Du har valgt å være kriminell, så da får du ta ditt ansvar etterpå 😊

• Liker 5
Skrevet
3 minutter siden, EvaLena skrev:

Du må det ja og det fortjener du å gjøre også 😊

Du har valgt å være kriminell, så da får du ta ditt ansvar etterpå 😊

det syns jeg er tåpelig... må da få lov å bestemme noe selv, selvom man har brutt loven :icon_frown: håper ikke det er hardt arbeid..

• Liker 1
Skrevet

Nei du må ikke jobbe. Du kan ta noe skole isteden. Gjør du ingen av delene får du nesten ikke noe penger. Og de pengene vil du helst ha for å kjøpe deg ting du trenger. Og ikke minst, det får dagene til å gå

Anonymkode: b6485...c66

Skrevet

Du må jobbe eller gå skole, med mindre det er helt fullt (oftest på skolen) eller du har en diagnose som tilsier at du ikke kan jobbe. Følger stort sett vanlige arbeidstider.

Anonymkode: ba982...a91

Skrevet

Hvis man nekter å arbeide, så får man vel heller ikke noe særlig med penger?

Dermed får man ikke kjøpt seg for eksempel kontantkort som man kan ringe hjem til. Eller noe annet, som kan få tiden til å gå. Kanskje man får inndratt noen privileger også?

Men dette er vel noe som man egentlig burde diskutere med fengselsvesenet om.

Anonymkode: be227...d1b

Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Hallo :) Jeg skal sone 7 måneder bak lås og slå, og i innkallelsen står det litt info om arbeid, at man skal opp om morgenen og arbeide og man får en dagslønn på litt over 50 kr for dette, jeg gidder da ikke å stå opp grytidlig for å jobbe for luselønn, så vet noen om det er påbudt å stå opp og jobbe når man sitter i fengsel? :dry: for de som lurer har jeg blitt hentet av lovens lange arm for ran.. :icon_frown:

Trodde du seriøst at du skal få med deg par mill kr med deg under ranet ? :P 

Anonymkode: 7be25...60f

Skrevet
6 timer siden, AnonymBruker skrev:

Trodde du seriøst at du skal få med deg par mill kr med deg under ranet ? :P 

Anonymkode: 7be25...60f

ja, det trodde jeg :dry:

Skrevet

Du må nok ikke jobbe nei. Du kan f.eks. studere om du heller vil det. Men vil kanskje tro du går lei av å ikke gjøre noe, og synes det er greit å jobbe. Litt penger kommer vel godt med, selv om det ikke er store summen? 

Skrevet
8 timer siden, AnonymBruker skrev:

det syns jeg er tåpelig... må da få lov å bestemme noe selv, selvom man har brutt loven :icon_frown: håper ikke det er hardt arbeid..

Stakkars deg. :baby:

Anonymkode: 3ee18...035

• Liker 6
Skrevet

Jeg håper det er hardt arbeid.

• Liker 5
Skrevet

Det er frivillig å gjøre valg slik at man unngår å komme i fengsel. Når man er dømt og må sone en dom, så må man innordne seg fegselets bestemmelser og regler. Det er en av konsekvensene av å gjøre valg.....en vet er ulovlig og får konsekvenser. 

Anonymkode: 64e2d...b76

• Liker 3
Skrevet

Hvis du blir satt i arbeid er det obligatorisk oppmøte og deltakelse ja. Nekt fører til sanksjoner i form av å ikke få være i treningsrommet, sitte i isolasjon og få lengre soning. Helt til du blir lydig og gjør det du blir satt til.

Den største ulempen med å sitte i fengsel er jo at man går glipp av sin vanlige lønn,
så du skal egentlig være takknemmelig som får betalt 50 kr dagen, det er mer enn mange uteliggere får og sigøynere som reiser hit blir bare glad for å få bo i "luksus" (som norske fengsler er) og ATTPÅ til få betalt for det!

Anonymkode: b4630...740

• Liker 4
Skrevet

Tråden er ryddet for personangrep.

Kragebein, mod

Skrevet (endret)

Nei må ikke :) Du må ikke opp til en viss tid heller. 

Endret av Mats
Skrevet
2 timer siden, Mats skrev:

Nei må ikke :) Du må ikke opp til en viss tid heller. 

Hvordan vet du det?

Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvordan vet du det?

Jeg har en kompis i fengsel. 

Skrevet
12 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hvordan skal du få dagene til å gå ellers? Du kan faktisk få mye ut av de månedene hvis du jobber eller studerer. Du kan få meningsfylte dager, og tiden kommer til å gå fortere. 

Skrevet

Hey. ja! i følge straffegjennomføringsloven § 3 står det at du er pliktig til å jobbe eller å gå på skole OM du skal få penger. Du får nødvendig mat som frokost, lunsj og middag men disse pengene er greie å ha vis du vil ha fra butikken som mat, snus, røyk og godteri. Du får ikke noen ytterligere sanksjoner utenom det økonomiske. Men tro meg, de 7 mnd blir noe dritt viss du velger å sitte på cella hele dagen uten noe ekstra i stedet for å bli utlåst å kunne være med innsatte å kunne gjøre noe konstruktivt.  

Sett deg inn i straffegjennomføringsloven så vet du mer om dine rettigheter og hva kriminalomsorgen forventer av innsatte :)

Satsen er forresten ikke 50,- lenger, men 63,-, 

Lykke til!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...