Gå til innhold

Jeg raser opp i vekt i julen

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vekta viser 3 kg mer etter 3 dagers utskeielse. Jada, vet at mye er såkalt vannvekt fordi karbohydrater binder vann, men 3 kg er mye! Flere som raser opp når de skeier ut over flere dager? Jeg må legge til at jeg går raskt ned igjen, men jeg blir like overrasket hver høytid hvor jeg trykker nedpå nesten det jeg vil. Og jula er enda ikke over :ohmy:

Anonymkode: e08bd...f5e

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jepp, jeg går alltid opp 4 kg i jula :fnise: 

Skrevet

Merkelig nok, så pleier jeg å gå litt ned i vekt i jula. Tror det har med at jeg stort sett spiser sein frokost, middag og smaker på konfekt, slik at jeg ikke får noe særlig matlyst på kveldstid. Tar gjerne en skive med nedlagt sild eller lammerull til kvelds, men det er det.  - Før pleide jeg å gå ned litt mer.  Var gjerne ute og danset og på laange nachspiel ned gamle kjente et par ganger løpet av jula/ nyttår og sov bort det meste av dagen derpå. 

Ellers kan jeg godt legge på meg - i påska der vi ikke har tradisjon for like tunge måltider og spiser mer normalt, men likevel en del godterier, så da går jeg gjerne opp et par kilo. 

• Liker 1
Skrevet
8 minutter siden, Fotballflue skrev:

Jepp, jeg går alltid opp 4 kg i jula :fnise: 

Godt å høre at jeg ikke er alene ;) Går du de raskt av deg igjen også?

Gjest Belle âme
Skrevet

Eg går ned. Er vegeterianer, liker nesten ingen julekaker og blir dritlei snop etter ein stund. 

Skrevet

Vekta står stabil den :)

Men...
Har kanskje noe med at jeg spiser normalt og ikke bæljer innpå mat, stopper å spise når jeg er mett i motsetning til resten av familien som gjerne spiser enda litt mer selv om de er stappe mett..Så de nesten ruller av stolen etterpå :fnise:

Også er jeg kanskje den eneste som ikke tar snacks/godterier selv om dette står på bordet...Ser gutta i huset at det står en liten skål med nonstop på bordet, så hiver de seg over skåla og fråtser med en gang :)

Skrevet

Har ikke turt å gå på vekta, men føler meg som en feit gris :P fråtser bare til all julematen er ute av huset, altså noen uker, og så er det back on track. Sjekker ikke vekta før jeg vet at jeg skal begynne å være "sunn", ellers ødelegger det gleden ved julematen. Går dessverre ikke lett ned i vekt :( brukte et år på å gå ned rundt ti kg. Men nå gir jeg litt mer f egentlig 

Anonymkode: c468d...7ac

• Liker 6
Skrevet
29 minutter siden, absinthia skrev:

Merkelig nok, så pleier jeg å gå litt ned i vekt i jula. Tror det har med at jeg stort sett spiser sein frokost, middag og smaker på konfekt, slik at jeg ikke får noe særlig matlyst på kveldstid. Tar gjerne en skive med nedlagt sild eller lammerull til kvelds, men det er det.  - Før pleide jeg å gå ned litt mer.  Var gjerne ute og danset og på laange nachspiel ned gamle kjente et par ganger løpet av jula/ nyttår og sov bort det meste av dagen derpå. 

Ellers kan jeg godt legge på meg - i påska der vi ikke har tradisjon for like tunge måltider og spiser mer normalt, men likevel en del godterier, så da går jeg gjerne opp et par kilo. 

Godt å høre at jeg ikke er den eneste som alltid går ned i vekt. Vet ikke helt hvorfor, tror kanskje pga at jeg spiser lite mellom frokost og middag for å bygge opp appetitten til den gode julemiddagen, og så blir jeg fort mett fordi maten er så feit. 

Er også ute og danser flere dager i romjulen, og er ellers mer aktiv enn vanlig. 

Uansett; litt vekt opp eller ned gjør ingenting. Det regulerer seg selv når vi går tilbake til vanlig rutine igjen.

Anonymkode: 4cf2e...aac

Skrevet

Nope, gått opp 0,5 kg bare. Spiser godt men mister matlyst i perioder pga stress.   Men er "tynnfeit" fordi jeg ikke har trenet på en stund og magen står rett ut. :fnise:

Gjest ISeeYouCreep
Skrevet (endret)

w:fnise:

Endret av Nasse Nøff ❤
Skrevet

Jeg går også opp i vekt! Mest fordi jeg spiser altfor mye salt og får mye vann i kroppen. Som regel så sitter et par kilo igjen fordi jeg har spist altfor mye i forhold til aktivitet.  

Men vekten øker mest mellom nyttår og jul, ikke mellom jul og nyttår :fnise:

Skrevet
15 timer siden, AnonymBruker skrev:

Godt å høre at jeg ikke er alene ;) Går du de raskt av deg igjen også?

Ja, de er borte på et par uker :P 

Skrevet

Gått ned noen kg. Er hos "småspist" svigers, kun frokost og middag, og kanskje litt kvelds. Men myyye brødmat og "skralt" proteinfattig pålegg som metter lite. Jeg spiser gjerne 2-3 egg til frokost, men het er det eggerøre av tre egg til 4 voksne og to barn. Sulten ja! Hjem i morra! Da vlir det ribbe, pinnekjøtt og masse mat. 

Skrevet

Har pakket bort vekta for anledningen, men ser jo at keg har lagt på meg! På kveldstid ser det ut som at jeg er 6 måneder på vei minst!! Eier ikke viljestyrke i det hele tatt når det står sjokkis på bordet (noe det gjør hele tiden). Men, forsøker å være i litt aktivitet og ikke bare trene kjevemusklene gjennom jula! Ordner seg på nyåret!

• Liker 1
Skrevet

Etter mye utskeielser raser jeg opp i vekt. Tror de aller fleste gjør det etter utskeielser. Men alle skeier vel ikke like mye ut.

Jeg skeier noen ganger ut, men egentlig ikke i julen. Da blir det en del besøk, og pleier da å være flinkere å passe på og ikke spise så mye.

Skrevet

Off ja!

Jobbet hardt like før jul for å gå ned 3små kg. De har sittet godt, med tanke på maks vekta tidligere i høst så er det nærmere 5kg da, men nå, nå er ALT tilbake !

Men pinnekjøtt, kips og smågodt gjør det det må gjøre. Så nå har eg allerede begynt å kutte ned godteriet og åt knekkebrød til frokost, så selv om det ble ribbe, riskrem og litt godteri i dag, så prøver jeg å kutte ut ... 

Bare HÅPER de kiloene går greit ned, bare en og annen kilo, for det skal ikke mye til før jeg blir motivert... Men jeg er vekt-junkie...

• Liker 1
Gjest Runforit
Skrevet

Å "rase" opp i vekt på en liten uke med 2-5 kg skjønner jeg ikke at noen engang gidder å henge seg opp i. Jeg "raser" opp 2 kg hver dag etter middag. Det kalles vomfyll, vann og salter. Tømmes i løpet av kvelden/natten. 

Det er så og si umulig å lagre store mengder reell fettvekt på så kort tid. Det er derfor man sier at det er valgene man tar i det lange løp som gjelder, ikke på en dag eller én uke om en ellers i året spiser normalt/moderat.

Gjest SykkelJenny
Skrevet
15 minutter siden, Runforit skrev:

Å "rase" opp i vekt på en liten uke med 2-5 kg skjønner jeg ikke at noen engang gidder å henge seg opp i. Jeg "raser" opp 2 kg hver dag etter middag. Det kalles vomfyll, vann og salter. Tømmes i løpet av kvelden/natten. 

Det er så og si umulig å lagre store mengder reell fettvekt på så kort tid. Det er derfor man sier at det er valgene man tar i det lange løp som gjelder, ikke på en dag eller én uke om en ellers i året spiser normalt/moderat.

For mange er det snakk om å spise kaker og julesnop hele desember og det sier seg selv at man kan gå opp flere kilo på de ukene. 

Gjest Runforit
Skrevet
2 timer siden, SykkelJenny skrev:

For mange er det snakk om å spise kaker og julesnop hele desember og det sier seg selv at man kan gå opp flere kilo på de ukene. 

4 uker vil heller ikke forandre vekten på sikt om man resten av året lever normalt.

Gjest SykkelJenny
Skrevet
3 minutter siden, Runforit skrev:

4 uker vil heller ikke forandre vekten på sikt om man resten av året lever normalt.

Ikke på sikt, men man kan lett legge på seg noen kilo som blir værende til man får tatt seg inn igjen. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...