AnonymBruker Skrevet 25. desember 2015 #1 Skrevet 25. desember 2015 Hallo!Jeg kan nok finne ut av dette selv over helga ved å snakke med bank og kommune, men når man først har fått tankene på noe, vil man bare vite alt med én gang. Min flotte samboer og jeg leier en leilighet sammen. Der betaler vi 15.000 i måneden. Siden han har en sønn fra et tidligere forhold, trenger vi to soverom. Leiligheter i vår by med to soverom, ligger på en pris mellom 13 og 20.000 kroner i måneden. Så det er med andre ord et kostbart boligmarked. Derfor er i hvert fall jeg supergira på å eie bolig, noe som sikkert er forståelig nok. Min far har informert oss om startlån for unge i kommunen, som er et system som være behjelpelig med egenkapital for unge i trange økonomiske situasjoner (?). Han sier at vi sklir rett inn, og at vi garantert vil få hjelp. Kanskje til og med ekstra i og med at vi har en liten kar boende hos oss innimellom. Det min far ikke vet, er at min samboer har noe økonomisk krøll han jobber med å bli kvitt. Dvs. en del ubetalt gjeld. Derfor tipper jeg at han i all hovedsak ikke ville fått noe lån hos banken før dette er nedbetalt, og jeg antar at det vil ha noe å si for startlån-søknaden. Hva tror dere? Så jeg tenker nok at jeg kanskje må søke alene, og at han evt. kjøper seg inn i boligen når han har fått nedbetalt sin gjeld. Men jeg er også redd for at jeg tjener for godt for å få søknaden godkjent Jeg jobber jo langt over 100 prosent, nærmere 200 prosent, så det skulle jo bare mange at jeg får betalt deretter. Men selv om jeg tjener ok, har jeg mange utgifter som gjør at jeg sitter med 0 kroner på kontoen stort sett hele tiden. Med husleie på 7500, all mat og husholdning hjemme, strøm og nedbetaling på et møbel, ryker mye. Frykter at kommunen gjerne vil se på inntektene, og lite på utgiftene Pappa sier at det ikke har noe å si, siden den faste jobben min kun er 50%, mens alle de andre bare er deltids (nå nærmer jeg meg veggen, så tar et par måneder fremover med normal menge arbeid). OG - om jeg søker alene, hvor mye støtte kan man få? Er det sånn at jeg vil få nok til å søke boliglån til noe med to soverom (2-3 mill)? Haha, huff, mange undringer, og sikkert mange dumme spørsmål også, men jeg vil gjerne snakke om dette med noen anonymt. Min far er kjempeflink på alt som har noe med økonomi, huskjøp og lignende å gjøre, men tror nok at min samboer helst ikke vil at han skal vite noe om hans tidligere dårlige økonomiske valg. Han skjemmes veldig, og det forstår jeg jo litt Noen som vil dele tanker og informasjon med meg om dette?(PS; jeg vil ikke ha noen fientlige kommentarer. Snakk som om vi er en gjeng som sitter rundt en bord. Hold slemme kommentarer for deg selv og husk folkeskikk ) Anonymkode: b29ee...f38
AnonymBruker Skrevet 25. desember 2015 #2 Skrevet 25. desember 2015 Masse informasjon her, blir veldig mye å sette seg inn i. Foreslår at du prøver å skrive det litt med ryddig med kun relevant informasjon. Du skriver heller ikke hvor mye dere tjener eller hvor mye gjeld samboeren din har, dette er jo noe av det mest relevante for å kunne gi deg et svar? Anonymkode: 8428d...553
AnonymBruker Skrevet 25. desember 2015 #3 Skrevet 25. desember 2015 Reglene er ulike fra kommune til kommune, skal vinkunne uttale oss, må vi vite hvilken kommune. Noen kommuner gir bare toppfinanaiering på 15 % av kjøpesummen. Du skal og være under en viss intektsgrense, og får ikke lån til hva som helst. Noen har en maks kjøpegrense innkludert fellesgjeld i brl. På 2 mill. Stikk fingreren i jorden og se hva reglene sier. Anonymkode: a08df...4d8
AnonymBruker Skrevet 25. desember 2015 #4 Skrevet 25. desember 2015 Dette er veldig variabelt fra kommune til kommune. Jeg har nettopp fått innvilget startlån og tilskudd fra kommunen, jeg fikk så mye jeg hadde råd til å betjene etter en eventuell renteøkning. Grunnen til at jeg fikk, er at jeg er uføretrygdet med lav inntekt og ikke kommer til å få bedre økonomi med årene. Jeg vil anbefale dere å få til et møte med en person i kommunen som har ansvar for dette, slik at dere kan få svar fra noen som kan dette. Da må dere ta med relevant informasjon om inntekt, gjeld og forbruk. Vær obs på at kommunen bruker SIFO sine satser for å beregne forbruk, og dette kan ofte avvike fra hva dere faktisk bruker. Jeg måtte også levere dokumentasjon på at jeg ikke fikk lån i banken for i det hele tatt å få søke lån i kommunen. Anonymkode: 408a8...207
AnonymBruker Skrevet 26. desember 2015 #5 Skrevet 26. desember 2015 Et vanlig krav i de fleste kommuner er at kandidater må ha langvarig redusert inntekt/inntektsevne, dvs de skal være vanskeligstilte. Å ha høy inntekt, men lav EK kvalifiserer sjelden. De har strammet godt inn i det siste, og de gir ikke lån dersom en mangler ek. Det er for de som faktisk sliter med økonomi, ikke de med høy gjeld. For all del, søk i vei. Det skader ikke. Men omtrent alle i etableringsfasen søker startlån, og omtrent alle får avslag. Anonymkode: 1d610...b7d 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå