AnonymBruker Skrevet 25. desember 2015 #1 Skrevet 25. desember 2015 God kveld, kjære lesere! Jeg har noen spørsmål som jeg virkelig håper noen her kan svare på. Først vil jeg bare si litt om meg selv, jeg er altså da en jente på femten år. Jeg er nok den type jente med mellomrom mellom lårene, sixpack og er ellers ganske så tynn. Andre har i alle år beundret meg for dette, og selv har jeg lært å like kroppen min som den er. En annen ting flere kanskje ikke tenker på er at jeg, i motsetning til en del andre, faktisk heller har lyst til å vere litt "kraftig". Alltid er det noe man har lyst å endre på, hehe. Jeg har drevet både fotball og friidrett på så og si toppnivå, så styrketrening er jeg meget godt kjendt med for å si det sånn. For å komme til poenget, og selve spørsmåla, så vil jeg altså da bygge enda mer muskler. Jeg tenker kanskje mest på lår og rompe, men armer og mage er noe jeg også vil legge vekt på. Dessverre har jeg ikke tilgang til treningssenter før i august, og det er ganske lenge til. Mine spørsmål til dere er da: 1. Har dere forslag til noe jeg kan bruke som alternative vekter? Jeg har mange, men de er helst små, bare opp til fem kilo. Tenker da på til squats og lignende. 2. Siden jeg bare er femten år, vil jeg av ulike grunner unngå proteinpulver og slikt. Har dere da noen matretter, eller mat generelt som hjelper på muskelbyggingen? Og når skal jeg spise dette, hvor lenge før/etter trening liksom? 3. Noen som rett og slett har et workoutprogram som går på lår og rompe? 4. Har dere noen tips som gjør at jeg kan bygge muskler fortere og "bedre"? På forhånd, takk for svar! Anonymkode: 0fe7c...edd
AnonymBruker Skrevet 25. desember 2015 #2 Skrevet 25. desember 2015 Egenvektstrening er veldig bra. Det jeg tenker er at du burde fokusere på å få bedre kjernemuskulatur frem til du får tilgang på treningssenter. Har du mulighet til å skaffe deg en slynge? God kjernemuskulatur vil gjøre det mye enklere å begynne med bl.a markløft. Du trenger heller ikke svært tunge vekter i f.eks hip thrust (eller jeg bruker 50 kg med 12 reps og 3 sett, men du trenger ikke bruke så mye). Hip thrust er bra å begynne med nå hvis du sikter på å begynne med mark fra august. Før trening (1-2 timer før) bør du spise karbohydrater. Trege karbohydrater er da absolutt å foretrekke. Det er fordi glukogen (spaltet fra glukose) som er et karbohydrat brukes for at cellene i kroppen din skal kunne danne et stoff som heter ADH. ADH er det som gjør at musklene dine kan trekke seg sammen. Poteter, ris og pasta er eksempler på matretter som inneholder en del karbohydrater. Grov pasta med kylling funker før trening, men mange tar seg bare en banan. Du bør spise innen 1 time etter trening for god restutisjon. Dette bør inneholde mye proteiner. Mat med proteiner er for eksempel egg, kjøtt, melk osv. Jeg anbefaler deg å lese deg litt opp på hvordan kroppen fungerer og hvorfor vi trenger ulike næringsstoffer osv slik at du forstår hvorfor du skal spise det du gjør. For min del har jeg studert dette på høyskolenivå og har lest rumpa av meg for å forstå dette (men også på et mye mer avansert nivå enn det jeg skriver her) og har det mye lettere nå med å forstå hvorfor kroppen trenger den forskjellig type maten jeg spiser. Derfor har jeg også lagt på meg noe enormt i musklene på låra, fordi kostholdet har faktisk mye å si i treninga Anonymkode: 42d11...fad
jabx Skrevet 26. desember 2015 #3 Skrevet 26. desember 2015 Kjør tunge basisprogrammer. Knebøy, markløft, benkpress, osv.
jabx Skrevet 26. desember 2015 #4 Skrevet 26. desember 2015 Kjør tunge basisprogrammer. Knebøy, markløft, benkpress, osv.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå