Gå til innhold

Hjeelp?

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Kort fortalt; jente 20 år, 1.70 høy og 78 kg og vil ned i vekt! Gikk ned fem kg før jul, men det hadde mye med personlige årsaker å gjøre. Hva er den beste måten å starte på? Er det noen som har noen gode opplegg for trening (da helst noe som kan gjøres hjemme med minimalt med utstyr) og eventuelt tips til frokost og andre måltider? :) hvor mye er det mulig og overkommelig for meg å gå ned innen slutten av mai? Er ikke godt trent, men jogger greit 30-40 minutter uten pause. 

Endret av jentafralandet
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Den beste måten å starte på tror jeg vil være å begynne med kostholdet. Kutt ut sukker først og fremst, og spis mye kylling, grønnsaker, havregrøt: generelt protein- og fiberholdig kost. Angående trening kan du prøve å jogge 2-3 ganger i uken for eksempel og laste ned appen "7 minute workout" på telefonen. Den kan du kjøre flere runder og får trent jevnt over hele kroppen! Også mange nyttige videoer på YouTube du kan se på! Lykke til :) 

Anonymkode: a3f20...7ae

Skrevet

Hvis du liker å jogge, så er det den perfekte egentrening! Finn et program som varierer med korte intervalløkter og lange rolige turer. Jeg blir motivert av fremgang og å jobbe mot et løp. Det er gøy og kan bli en livsstil om du liker det.

Du må prøve å endre livsstil. Det er $%@kr?> vanskelig! Derfor er det viktig at endringene ikke er for store. At du bytter mat du allerede spiser med magrere og grovere varianter og kutter sukker. Legg til noen sunnere matvarer som mer grønnsaker. Det er ikke sikkert du trenger å endre så mye som du tror, men tell kalorier for å få oversikt.

Slanking er lett, å endre livsstil og holde vekten er ikke lett. Tenk på hvordan du vil leve gjennom hele prosessen og se for det hva slags person du ønsker å være.

Anonymkode: 0a885...091

Skrevet

Jogging er kjempebra! Det forbrenner mye kalorier. Om du skal gjøre hjemmeøvelser forbrenner ikke dette så veldig mye. Men det som er bra med å bygge muskler er at kroppen bruker mer energi når man hviler. Altså vil hvileforbrenningen øke. 

Men som sagt, jeg ville jogget eller gått lange turer, gå på turer i fjellet med en tung sekk for eksempel. Men kostholdet er enda viktigere enn trening. Vær oppmerksom på kaloriinnholdet. Jeg tror en feil mange gjør, er at man tror man spiser færre kalorier enn man egentlig gjør. Man glemmer å regne med olje i panna (ekstremt mye kalorier), smør på brødet, at man småspiser litt her og der, osv. Eller andre ting som å spise nøtter fordi det er et sunnere alternativ enn godteri og potetgull - men merk deg at nøtter likevel inneholder mer kalorier enn sjokolade og potetgull. 

Spis mat som er kalorifattig, men mettende! Kyllingfillet er kjempbra! Masse grønnsaker, laksefillet, kalkun. 

Ser det skrives over her at det er viktig at endringene ikke er for store. Det er helt forskjellig fra person til person. Jeg gikk fra å drikke flere julebrus om dagen og levde av nudler og dritt, til å ikke spise mer enn 1000 kalorier daglig, og da var det kyllingfillet, grønnsaker og knekkebrød hver eneste dag. + trening hver dag. Null problem for meg, selv om det var store endringer. Men mange mister motivasjonen av dette, og faller tilbake på gamle vaner. Så vær forsiktig! 

Jeg begynte å slanke meg i starten av januar, og i mai hadde jeg gått ned nesten 20 kg. På 5 måneder kan du få en stor forandring! Finn deg en god motivasjon, og pass på at du ikke mister den! Sett deg et mål og sett deg mange delmål. For eksempel at du skal gå ned til fra eks 70 kg til 65 kg innen den datoen. Dette gir ekstra motivasjon når du klarer det! Husk og også sette realistiske mål. OG et veldig godt tips til motivasjon! Ta bilder av kroppen din! Jeg gjorde dette. Tok et bilde, og en måned senere synes jeg ikke at jeg så noe særlig forskjell på kroppen, men etter å sammenlikne bildene, så jeg hvor stor forskjell det egentlig var. Det ga ihvertfall meg kjempemotivasjon! og motivasjon er ekstremt viktig når du skal slanke deg! 

Masse lykke til! 

Anonymkode: 72d97...0ca

Skrevet

Takk for alle fine råd og tips! 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...