Gå til innhold

Er huskatter villere enn rasekatter?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har hatt katt hele livet og merker stor forskjell på rasekatt og huskatt. Nå har jeg en sibirjente og hun er akkurat som en hund, følger etter meg overalt og er veldig kosete. Klorer aldri. Mens de huskattene jeg har hatt som var jenter kunne være skikkelig bitchy, kosete et øyeblikk og plutselig klorte de meg så blodet sprutet. Guttepusene har stort sett vært veldig kosete. Er dette tilfeldig? 

Anonymkode: 805fe...dfd

Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)
13 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har hatt katt hele livet og merker stor forskjell på rasekatt og huskatt. Nå har jeg en sibirjente og hun er akkurat som en hund, følger etter meg overalt og er veldig kosete. Klorer aldri. Mens de huskattene jeg har hatt som var jenter kunne være skikkelig bitchy, kosete et øyeblikk og plutselig klorte de meg så blodet sprutet. Guttepusene har stort sett vært veldig kosete. Er dette tilfeldig? 

Kort sagt: Ja, det er tillfeldig.

Endret av Mis(s)Understood
lagt til forklaring på svaret.
  • Liker 4
Skrevet

Nei,det er de ikke.

• Liker 1
Skrevet
3 minutter siden, lovedrug skrev:

Nei,det er de ikke.

Men hvordan kan det ha seg at alle hunnkatter jeg har hatt (har vel hatt ca 10 stk opp gjennom åra) har oppført seg som de hadde pms og ble skikkelig sure da? Mens hun jeg har nå er alltid snill og blid. 

Skrevet

Vet ikke jeg. Mulig du har rett. Selv synes jeg de fleste katter er bitchete og sære uansett rase. 

Anonymkode: 3e154...992

Gjest Belle âme
Skrevet

Ja, noken katta er bare bitchy.

Huskattpusene mine(som er gutter) er utrulig kosete og nydelige! Den eine er ganske sjølvstendig, mens den andre er godtruande, pysete, tåler alt og er berre herlig(det er dei begge.)

Den forje skogkatten var litt bitchy, men hverken klorte eller beit. Ho likte berre ikkje kos på fanget og kunne finne på å snu ræva til meg når eg klappa ho. Skogkatten til tanta mi var verdens mest kosete og tillitsfulle katt. Huskatten til naboen min, som er gutt, er heilt jøvlig. Venninna mi koste med han, og plutselig klorte han og freste. Da hadde ho strøke han iver ryggen 5-6 ganga og han likte det.

Huskatten til mormor(som var jente) hata meg. Ho kunne sitte på fanget mitt og kose ræva av seg. Plutselig hogg ho til og klorte meg opp. Helvetes dritkatt. Huskattane dei har no(jenter og gutter, dei kastrera ikkje.) er snille, men gutten klorer. Hardt. 

Skrevet

Tja, er veldig tilfeldig.
Men, en huskatt, en blandingsrase, så vet du jo heller ikke hva du får.
Om du er så "uheldig" og får kattunger i hus, så vet du jo ikke hvilken hannkatt som står bak. Dermed kan jo kattungene få ett dårlig lynne.
Men med rasekatter så er det enkelte raser som blir avlet opp fordi de har en bra adferd.

Denne artikkelen fra Agria er kanskje verdt å lese:
http://www.agria.no/katt/artikkel/om-katt/kjele-og-biteaggresjon/

• Liker 1
Skrevet
34 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Men hvordan kan det ha seg at alle hunnkatter jeg har hatt (har vel hatt ca 10 stk opp gjennom åra) har oppført seg som de hadde pms og ble skikkelig sure da? Mens hun jeg har nå er alltid snill og blid. 

Det er vel bare sånn akkurat hun er da. 

Jeg har en huskatt og en ragdoll. Begge er like rolige og snille. Kattene jeg hadde da jeg var yngre var også snille og rolige.. alle er/var jenter foresten. 

Anonymkode: 60b88...903

Skrevet

Rasekatter er jo avlet opp etter oppførsel, i tillegg til utseende. 

Om en rasekatt ikke har den riktige oppførselen og det riktige lynne vil den ikke bli avlet på. 

Med blandingsraser vet du ikke noe om hvordan faren er og det er ikke noe spesielt rasetrekk som skinner igjennom (ekstra kosete, ekstra sosial, ikke glad i barn/glad i barn osv.) 

Det er mange huskatter som er fantastiske, og mange som ikke er det. Men, med rasekatt vet du mer hva du får og du får også møtt foreldrene til katten og oppdretterne kan fortelle deg om foreldrene og deres oppførsel. 

Anonymkode: 3a758...943

• Liker 1
Gjest Badebuksa
Skrevet
Den 25. desember 2015 at 19.29, AnonymBruker skrev:

Det er så absolutt tilfeldig. Du vet kanskje at "huskatt" er det samme som blandingskatt, dvs hvis du hadde parret din sibirkatt med en Bengal, hadde den født huskatter :) Selvom begge foreldrene er registrerte og renrasede, men av forskjellig rase. Og det sier seg selv at lynnet avhenger både av arv, men også miljø. 

Bengaler er jo villstyringer, jeg vet de finnes, men jeg har aldri møtt en bengalkatt som ikke enten har vært aggressiv, sky eller hyperaktiv (eller alt på én gang, mix og match), for å ta et eksempel på en "vill rasekatt". Jeg har aldri møtt en huskatt som er likedan. Andre har sikkert det. 

Det er tilfeldigheter og arv som avgjør, og en huskatt kan både være ekstremt rolig eller vilter. 

Skrevet

Min erfaring er at hunkatter er bitchy - med unntak. 
Hannkatter er superkos - med unntak. 

Hos hunder så er det slik;
Tispe - bitchy og rolig etter fylt 2 år- med unntak.
Hannhunder - vill og hyper, lat når de passert trassalderen som varer i minst 5 år - med unntak. 

Samme om de er huskatt eller rasekatt. Det er ikke noen forskjell, arv og miljø spiller inn her, ikke rase. 

Blir litt som å si at renraset rottweiler og schæfer er aggressive vær for seg. Men en rottweiler og schæfer blanding er rolig og lat, fordi den er blanding. 
Det blir litt som å si at alle med brune øyne er kriminelle av en eller annen grad. Mens de med blå øyne er ikke det. 

Rasebeskrivelsen er en ting - arv og miljø er noe annet. Så har du individet oppi det hele. 
Det å si at en rottweiler er en drapsmaskin, uten unntak er trangsynt og feil. 
Så det å si at huskatt er vill, slitsom og ofte syke - det er trangsynt og feil. 

Anonymkode: cf18d...4e4

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...