Gå til innhold

Hvor fort påvirker mat huden og hva bør vi unngå?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har lagt merke til og senere funnet ut at melk og sukker forværrer huden. Stod også en artikkel på Dagbladet i dag om samme tema og at julefett og hvete også kan fremkalle akne og slapp hud. Men hvor fort gir mat utslag på huden?  Altså hvor mye / hyppig må man spise denne maten?  Holder det med f.eks  loff i to dager også er det nok til å påvirke, eller dreier deg seg mer om langtidsbruk? 

Samme spørsmål gjelder andre vei, vil grønn te i en dag gi synlig bedring av huden eller ser man det ikke før etter mange uker? 

La oss dele kostholdstips om hva som bør unngås, og hva som bør tilføres,  for å få en friskere og penere hud! :)

Anonymkode: 9d210...b1d

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Stikkordet, ts, er KAN. Så dersom du personlig har en fordøyelse som sliter med en bestanddel i en matvare (feks karbohydrater, melkefett,  e.l) så vil den påvirke deg negativt. Du skal derfor unngå alt du ikke tåler. Dersom du, personlig, har en fordøyelse som håndterer feks raffinert sukker uten problemer (jepp: De finnes, forskere er på full vei inn i forståelsen av at absolutt ingen matvarer er sunne for alle mennesker på samme vis som absolutt ingen matvarer er usunne for alle mennesker) så kan du gomle raffinert sukker uten at huden din vil eldes et sekund.

Såh. Fra inntak til garantert merket negativ effekt: fra et par sekunder til 6 fulle uker. Samme intervall som en minimum må holde seg fra en matvare for å se om en reagerer på den. Inntak? Fra et gram til flere kilo.

Husk bare at så lenge du spiser ok variert så er det ingen mat i verden som elder huden like mye som stress og misnøye. ;)

Anonymkode: ba34d...591

• Liker 1
Skrevet

Folk med vett og forstand vet godt at mat ikke påvirker huden, med mindre du lever på brus og hamburgere 24/7. Tror du folk ville fortsatt å spise melk, mel og sukker dersom dette ødelegger huden? Det er langt viktigere å få i seg et sunt kosthold inkludert disse næringsstoffene enn å unngå dem. Husk og på at alt som står i avisa stemmer ikke alltid. 

Anonymkode: c97de...bae

Skrevet

Vel jeg har et ganske uvariert kosthold pga dårlig økonomi, og kjøper derfor inn feks store mengder kjøttdeig og spiser det hver dag de neste ukene, store mengder makaroni de neste ukene der igjen osv, for å bruke opp alt av rester og ikke la noe mat bli gammelt, så jeg merker helt klart forskjell på huden min ,- og hadde håpet at dette kunne bli en tråd med tips og erfaringer om hva som andre syntes har gitt negativ eller positiv effekt på deres hud :)

For meg sier det seg selv at kosthold påvirker huden.

Anonymkode: 9d210...b1d

• Liker 2
Skrevet (endret)

Personlig merker jeg forskjell på hva jeg putter i meg og hvordan huden min ser ut. Huden min har blitt ekstremt mye finere etter at jeg mer eller mindre har ditcha melkeprodukter. 

Edit: Skrivefeil.

Endret av Alethia
Skrevet

Min erfaring er at det er stresset som gir utslag på huden. Når jeg kaver om hva jeg spiser og hvordan huden ser ut, da popper kvisene frem. Tar jeg det med ro så er huden gøatt og fin :)

Skrevet

Jeg merker ikke forskjell på mat.  Alkohol derimot...ingenting som får meg til å se så jævlig ut som dagen etter en lang fest!

Gjest Zeitgeist
Skrevet

Som psoriatiker har jeg hatt perioder hvor psoriasisen virkelig blomstret opp hvis jeg spiste rødt kjøtt/kjøttvarer og melkeprodukter. Når jeg kuttet ut dette, roet utbruddene og klø-anfallene seg i løpet av to uker. 

Etter et kroppsdekkende psoriasis-utbrudd, fikk jeg tips av et naturterapaut om å drikke ingenting annet enn rent vann. Og fortvilet som jeg var, gjorde jeg det. Før dette hadde jeg hatt Cola og Pepsi som standarddrikke. Psoriasisen ble riktignok ikke merkbart bedre, men jeg fikk i allefall veldig fin hud av det i ansikt og på kropp (det som ikke var dekket av psoriasis) etter fire-fem uker. I tillegg forsvant "kroppslukta". Drakk omlag to liter rent vann daglig. 

Forøvrig, jeg har tro på "ren" mat som et godt bidrag til å få fin hud. Derfor bruker jeg stort sett ingen ferdigmat, men lager det meste selv. Alkohol drikker jeg svært sjelden og da stort sett i moderate mengder, stress prøver jeg å unngå så godt det lar seg gjøre, og jeg bruker konsekvent solfaktor 25 og oppover hvis jeg skal utenfor huset. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...