Gå til innhold

Flere som husker priser osv på alt man kjøper?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Nesten alle tingene jeg har husker jeg ca. hva kostet, hvor de var kjøpt eller hvem jeg fikk de fra. Alle julegaver for flere år tilbake husker jeg hvem som ga meg. Jeg husker ca. hva matvarer koster på butikken, de varierer jo ofte litt i kroner, men jeg kan gå gjennom alle matvarer og gi en cirka pris. Altså kostet det 21, sier jeg 20. Kjøper jeg en spesiell matvarer på en spesiell butikk så husker jeg dette. Det er så mange som ikke husker hvor de kjøpte den gode eplejuicen, hvor de kjøpte det fine sjalet sitt og hva de nye skoene kostet. Jeg husker på slike ting til all evighet. Jeg husker også når jeg kjøpte ting. Om det var 1 eller 5 år siden.

Alle karakterer fra ungdomsskolen og vgs husker jeg. Altså de som kom på karakterkortet. Jeg husker hvor mange feil jeg hadde på teoriprøven og oppkjøring. Mange sier de ikke husker om de tok oppkjøring 2 eller 3 ganger. Ikke at det er viktig, men jeg lurer på om jeg er smart på en ubrukelig måte. Skulle ønske jeg husket viktigere ting enn dette. Jeg skjønner ikke hvordan folk ikke husker slike ting. De kan ha gått til frisøren samme dag og ikke huske hva frisørtimen kostet. 

Er dette et fenonem eller hva jeg skal kalle det. De fleste ting har en forklaring på wikipedia om dere skjønner. For eksempel det å irritere seg over spiselyder er et fenonem, samme å elske å høre på spiselyder. Bare lurer om flere er sånn :P

Anonymkode: 30d74...880

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Er vel en form for fotografisk minne  :)

Men for mange som har det, er det ofte mer ulemper med den evnen. De som kan huske hver bidige ansikt de møter i hverdagen, hva som skjedde denne dag for 10år siden.
Eller som du nevner, priser, karakterer, varer.. :)

Det er nok mer vanlig å ikke huske hvor du kjøpte de nye sokkene, om det ikke er en helt spesiell hendelse som gjorde at du kjøpte de sokkene :) Noe som skaper ett helt spesielt minne for noen, husker de lenge, men så har du de som har ett fotografisk minne og de husker absolutt alt.
Det er få mennesker som er født med en slik hukommelse, men en hukommelse kan trenes opp.

Skrevet

Jeg og har det slik, husker allslags unødvendige ting... Har jeg lest en bok en gang, og skal lese den en gang til  så vet jeg hva det står bare av å se på siden, usedvanlig merkelig...

Anonymkode: 486f1...601

Skrevet

Jeg og har det sånn. Fordelen er at jeg husker omtrent alle bursdager jeg har hørt, veldig greit når man har stor familie 😊

Anonymkode: 01631...d80

Skrevet

Jeg husker det meste av slike ting som priser, butikker, bursdager, datoer osv. Husker til gjengeld sjeldent navn og ansikter ...

Skrevet

Jeg har det så og si slik, og ruger på veldig mye unyttig informasjon og minner.... 

Men å huske navn, ansikt og hvor jeg har folk fra, det går ikke. Men å huske hva jeg fikk til jul for 7 pr siden av folk, og hvem som kun glemte å gi meg gave i familien, slike ting husker jeg :o

Anonymkode: 527ee...e47

Skrevet

Jeg husker priser veldig godt sånn jeg vet at den varen koster 27,30 på kiwi og  25,90 på rema. osv. Det passer egentlig fint jeg jobber i butikk å husker alle priser, alle koder på alt vi har. men jeg husker ikke sånn akkurat hva stue bordet kostet å lignende. Husker godt navn og fjes da. 

Anonymkode: b2e01...a13

Skrevet

Det innlegget kunne jeg skrevet! Kjenner meg helt igjen. :)

Anonymkode: 020ed...bee

Skrevet

Jeg husket og alt som du nevner ts, pris, sted jeg kjøpte det, når, hva jeg har fått av hvem. Hver eneste julekule/pynt på treet feks vet jeg hvem av og når jeg fikk dem, de jeg har kjøpt selv husker jeg hvor og når. Husker alle gavene, feks bryllupet da vi fikk haugevis med gaver, og av folk jeg ikke viste om, husker alt. Husker og bursdag til alle jeg gikk i klasse med på barneskolen, alle pasientene og hvilket rom de var på fra min første praksis. En annen ting er at jeg kjenner igjen ansikter veldig godt, ser vi på film så kan jeg feks kjenne igjen en som hadde en lite  birolle i friends i sessong 8 hvor reachel var gravid. Så på beck og så med en gang at det var Peter fra Saltkråkan, bare 30 år senere. Pleier å si det er mitt eneste talent og at jeg kunne få jobben til Beate Lønn i Harry Hole serien :P Jeg møter ofte folk som sier de ikke husker hva hvem og hvor, men jeg tror alikevel ikke at jeg har noe form for fotografisk hukommelse eller noe.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...