AnonymBruker Skrevet 25. desember 2015 #1 Del Skrevet 25. desember 2015 Jeg er den eneste i vennegjengen som bor for meg selv. Jeg har nylig kjøpt leiligheten. Dvs at jeg ikke har den beste økonomien nå. Alle mine venner studerer, så de har heller ikke så god økonomi. Men det virker som vennene mine forventer at nå som jeg bor for meg selv så skal jeg varte de opp med alt mulig: spandere all drikke på de ved middagsbesøk, spandere hele middager osv. Det er helt ok hvis jeg feks får besøk av et par venninner at jeg spanter en middag og en flaske vin. Men hvis jeg inviterer ofte/flere så synes jeg det er ok at vi deler på det. Da har jeg feks sagt at jeg inviterer til taco og spør om alle kan ta med seg litt + evt den alkoholen de måtte ønske. Men det virker som noen synes dette er urimelig. Er det virkelig det? Når jeg inviterer til spleiekvelder så er det ikke fordi jeg skal spare inn, for jeg kjøper alltid noen av ingrediensene selv også, og da gjerne det som er dyrest. Har heller ikke noe problem med å sette frem en flaske av et aller annet på bordet som alle kan ta av, men jeg har ikke råd til å spante på så mye at alle blir godt brisen feks.... I tillegg er det alltid noen som forventer å sove over om jeg skal ha noe hos meg. Det er hyggelig det av og til, men noen ganger vil jeg stå opp neste dag i fred og ro. Og alle vennene mine bor i ok avstand og det går busser hjem til de hele tiden. Anonymkode: 3d3ec...c63 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
peppermyntete Skrevet 25. desember 2015 #2 Del Skrevet 25. desember 2015 I gjengen min spleiser vi så og si alltid og alle tar med alkohol eller annet drikke etter ønske. Gjør det klart for dem hver gang dere skal finne på noe at du forventer at folk tar med slik og sånn og selvfølgelig sitt eget drikke. Tar de ikke med noe får de drikke vann. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Berit Skrevet 25. desember 2015 #3 Del Skrevet 25. desember 2015 Klart de ikke kan forvente det. Bare si ifra så skjønner de vel? Gå ut i fra at de forstår og foreslå at dere bytter på å spandere eller spleiser. Si samtidig at det er hyggelig at dere kan spise sammen i leiligheten din Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest O.G. Skrevet 25. desember 2015 #4 Del Skrevet 25. desember 2015 Slutt å lage middag når de er hos deg, si: Er ikke nok å by på siden jeg må holde strengt budsjett i lang tid fremover" . Slutt å be dem på mat og drikke, si: "Vi kan godt sitte hjemme hos meg, men du kler virkelig å ha med deg eiga alkohol". Det føles teit å sitte alene med mat og god drikke til å begynne med, men det vil gå seg til. Tar de ikke tegningen så begyn å fase dem ut. For da er de ikke der for å besøke deg, men for det du kan sette på bordet. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
HanneAa Skrevet 25. desember 2015 #5 Del Skrevet 25. desember 2015 (endret) 16 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg er den eneste i vennegjengen som bor for meg selv. Jeg har nylig kjøpt leiligheten. Dvs at jeg ikke har den beste økonomien nå. Alle mine venner studerer, så de har heller ikke så god økonomi. Men det virker som vennene mine forventer at nå som jeg bor for meg selv så skal jeg varte de opp med alt mulig: spandere all drikke på de ved middagsbesøk, spandere hele middager osv. Det er helt ok hvis jeg feks får besøk av et par venninner at jeg spanter en middag og en flaske vin. Men hvis jeg inviterer ofte/flere så synes jeg det er ok at vi deler på det. Da har jeg feks sagt at jeg inviterer til taco og spør om alle kan ta med seg litt + evt den alkoholen de måtte ønske. Men det virker som noen synes dette er urimelig. Er det virkelig det? Når jeg inviterer til spleiekvelder så er det ikke fordi jeg skal spare inn, for jeg kjøper alltid noen av ingrediensene selv også, og da gjerne det som er dyrest. Har heller ikke noe problem med å sette frem en flaske av et aller annet på bordet som alle kan ta av, men jeg har ikke råd til å spante på så mye at alle blir godt brisen feks.... I tillegg er det alltid noen som forventer å sove over om jeg skal ha noe hos meg. Det er hyggelig det av og til, men noen ganger vil jeg stå opp neste dag i fred og ro. Og alle vennene mine bor i ok avstand og det går busser hjem til de hele tiden. Anonymkode: 3d3ec...c63 Nei, det er ikke urimelig. Jeg er helt enig med deg og din måte å gjøre dette på. Du må lære deg å si nei til venninnene dine. Si nei til overnatting, og si strengt i fra om at alle må ha med seg nok drikke til seg selv etc. Selv om du har kjøpt leilighet, så har man ikke nødvendigvis masse penger liggende, som man kan bruke i hytt og pine. Det forstår de fleste, oppegående mennesker. Vennene dine trenger en virkelighets sjekk. Endret 25. desember 2015 av HanneAa 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
HanneAa Skrevet 25. desember 2015 #6 Del Skrevet 25. desember 2015 (endret) Rettet opp feilen i kommentaren min, og klarer ikke slette denne Endret 25. desember 2015 av HanneAa Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå