AnonymBruker Skrevet 25. desember 2015 #1 Skrevet 25. desember 2015 Jeg bor egentlig i en annen by og studerer, men jeg er veldig glad i hjembyen min og jeg gledet meg til å komme hjem til jul... Trodde jeg... Etter 3 dager hjemme er jeg i ferd med å klikke! Jeg angrer noe helt sykt på at jeg dro hjem fra kjæresten min etter 10 dager sammen (studerer i Singapore, fikk ikke muligheten for å komme hjem til jul) for å feire jula her med familien. Det gikk ikke ett døgn fra jeg kom hjem med tidenes jetlag til moren min ropte og begynte å kaste tingene mine rundt fordi jeg ikke hadde ryddet ut av kofferten enda. Jeg har så vidt soveplass fordi rommet mitt er blitt til et lager der det ligger en haug med klær og andre tekstiler utover hele gulvet og senga mi! Ingen tenkte på å rydde plass til meg og at jeg faktisk skal bo på det fullstappa rommet i 2 uker til... Det verste må være at jeg ikke engang får lov til å gå ut og møte bestevenninnene mine fra videregående uten at moren min begynner å gi meg frister for å komme hjem... Jeg er 22 år, har ikke bodd hjemme på 2 år og jeg får ikke engang gå ut med mindre jeg er hjemme innen klokka 23!! Skulle nok trodd hun reagerte sånn fordi det var noe som skjedde hjemme den 1. juledag, men det eneste som skjer her hjemme er at hun spiller candy crush, søstrene mine spiller sims døgnet rundt og faren min drar til kolleger på kvelden for å drikke juleøl... Jeg har fungert som personlig slave for familien min, pyntet treet ALENE mens de 4 fire satt foran nettbrett/PC-er, jeg har vasket alles klær og jeg har strøket faren min sine skjorter fordi moren min beordret meg. Så fort jeg protesterer, får jeg høre at jeg kan pakke sakene mine og dra meg vekk. Faren min sier ingenting og søstrene mine er mer opptatte av å spille. For hver gang jeg besøker hjembyen min, blir familien min bare mer og mer rar, og nå kjenner jeg at jeg skulle blitt i Singapore helt til studiene mine startet igjen i januar. De setter jo ikke pris på meg, og de bryr seg ikke, og jeg vet ikke helt hva jeg skal gjøre. Det sårer at de ikke kan vise at de er glade for å ha meg her, at jeg ikke kan møte vennene mine uten å få mange sinte sms fra moren min om at jeg må komme hjem og være med dem istedet (for å sitte her alene mens de alle holder på med sitt?) og at de engang ikke spør om hvordan turen min i Singapore var eller hvordan typen min har det (som de kjenner godt, vi har vært sammen i 3 år)... Jeg måtte bare få det ut en plass. Kjenner tårene mine presse på, og jeg føler meg så alene når 4 andre mener jeg er unormal, kravstor og skulle aldri kommet hjem. Nå i skrivende stund roper moren min til meg og sier at det er på tide at jeg skjerper meg før hun river ut macen min og kaster den ut... Jeg skulle blitt hos typen... Anonymkode: 2f9b8...890 1
Polly Ester Skrevet 25. desember 2015 #3 Skrevet 25. desember 2015 Har du mulighet til å bo hos noen venner fram til du kan dra tilbake til studiestedet ditt? Eller evt. bare dra tilbake dit så du slipper den sure og utakknemlige familien din? 5
HanneAa Skrevet 25. desember 2015 #4 Skrevet 25. desember 2015 Stå opp for deg selv. Ikke la deg kommandere av moren eller andre i familien din. Riv ut duppedingsene av hendene til alle og begynn å prat om situasjonen. Forklar dem hva DU føler, hva DU gjør for dem og hva DEM gjør/ikke gjør/ikke bidrar med. Om de ikke får opp øynene så hadde jeg nok mest sannsynlig pakket sammen sakene og reist, uten å si hade. Reist i det stille. Du er voksen, du må ikke la deg bli kommandert rundt, stå opp for deg selv! Du har kanskje noen venner du kan være hos til du reiser tilbake til kjæresten?Eller mulighet til å dra tidligere? Hvis du ikke har annen mulighet enn å bli hjemme frem til da, så hadde jeg nok nektet plent å lee en finger for mora og de andre. Du har gjort nok for dem, de gjør ingenting tilbake. Det er ikke rettferdig. 3
Gjest Stringfellow1 Skrevet 25. desember 2015 #5 Skrevet 25. desember 2015 så hvorfor gidder du egentlig å gjøre som foreldrene dine (og kanskje spesielt moren din?) krever hele tiden? hva er liksom det verste som kan skje, hvis du nekter å komme hjem igjen til klokken er elleve eller tolv om kvelden. eller du nekter å vaske opp / ordne med klærne til alle de andre?
Polly Ester Skrevet 25. desember 2015 #6 Skrevet 25. desember 2015 14 minutter siden, Stringfellow1 skrev: så hvorfor gidder du egentlig å gjøre som foreldrene dine (og kanskje spesielt moren din?) krever hele tiden? hva er liksom det verste som kan skje, hvis du nekter å komme hjem igjen til klokken er elleve eller tolv om kvelden. eller du nekter å vaske opp / ordne med klærne til alle de andre? Hun skrev at da blir hun bedt om å dra. Det var derfor jeg tenkte at det var greit å høre om hun har mulighet til å bo hos noen venner eller dra tilbake til studiestedet. Jeg tror ikke dette er en greie som bare har vart denne jula. Virker som denne famlien ikke er helt i vater. 2
AnonymBruker Skrevet 25. desember 2015 #7 Skrevet 25. desember 2015 40 minutter siden, HanneAa skrev: Stå opp for deg selv. Ikke la deg kommandere av moren eller andre i familien din. Riv ut duppedingsene av hendene til alle og begynn å prat om situasjonen. Forklar dem hva DU føler, hva DU gjør for dem og hva DEM gjør/ikke gjør/ikke bidrar med. Om de ikke får opp øynene så hadde jeg nok mest sannsynlig pakket sammen sakene og reist, uten å si hade. Reist i det stille. Du er voksen, du må ikke la deg bli kommandert rundt, stå opp for deg selv! Du har kanskje noen venner du kan være hos til du reiser tilbake til kjæresten?Eller mulighet til å dra tidligere? Hvis du ikke har annen mulighet enn å bli hjemme frem til da, så hadde jeg nok nektet plent å lee en finger for mora og de andre. Du har gjort nok for dem, de gjør ingenting tilbake. Det er ikke rettferdig. Det er nettopp det som er så sårt. Jeg kan liksom ikke reise tilbake til Singapore når studiene starter i Norge om 2 uker, og billettene er svindyre. Det gjør så vondt å tenke på at jeg prioriterte å komme hjem til familien fremfor å bli der med typen. Vi kunne fått nesten 4 uker sammen om det ikke hadde vært for dette julemarerittet. Jeg har gjennom hele oppveksten slitt med å få gjennom det jeg føler og vil til familien. Før pleide søsterene mine å tenke litt og være fornuftige, men nå virker alle helt hjernevasket, og pappa gir blaffen i alt, som om jeg ikke er datteren hans lenger det gjør så vondt. Anonymkode: 2f9b8...890
AnonymBruker Skrevet 25. desember 2015 #8 Skrevet 25. desember 2015 Ikke hyggelig. Har du mulighet til å dra hjem til typen raskere enn planlagt eller sove hos venner? Absolutt det beste for din egen del å komme deg ut av en slik negativ tilværelse. Tenk på deg selv og hva du behøver, og ikke alle andre. Du er nødt til å sette ned foten for at det skal bli bedre en annen gang og. Anonymkode: 028da...b5b
AnonymBruker Skrevet 25. desember 2015 #9 Skrevet 25. desember 2015 TS her. Ser nå at jeg var veldig uklar i hovedinnlegget mitt; Typen min studerer i Singapore, og jeg studerer i Norge. Vi har hatt avstandsforhold i 5 mnd nå, og slik blir det i to år fremover, og derfor er det så sårt å komme hjem til jul når det er drittvær, drittstemning og ingen som bryr seg når jeg kunne vært hos han. Han tryglet meg til å bli til etter nyttår, og jeg dro hjem likevel Anonymkode: 2f9b8...890
AnonymBruker Skrevet 25. desember 2015 #10 Skrevet 25. desember 2015 Jeg skjønner hva du mener. Jeg kom hjem for tre dager siden, og har vært en midt i skuddsonen siden. Ingenting er bra nok. Juletreet var skeivt, planleggingen min udugelig, jeg sitter tydeligvis på "andres" plass i sofaen og må gå fordi det er ikke plass til meg, jeg "verdsetter" ikke maten til andre, jeg fikk ikke lov til å lage pinnekjøtt enda jeg tilbød meg å lage alt for resten av familien fordi "vi har alt bestemt hva som skal være alle dagene i jula". Jeg spurte om pinnekjøtt i jula for flere uker siden. Alt jeg tydeligvis gjør er å klage. Jeg får kjeft om jeg ikke er tilstedet når familien skal se film, ooog jeg får kjeft om jeg faktisk er tilstedet.. For da "kan jeg ikke sitte her å bestemme hva som skal sees på tv". Jeg ønsket å dra i familieselskaper denne jula, men fikk beskjed om at de så jo slekta resten av året. Det gjør ikke jeg, for jeg studerer borte. Så nå ligger jeg på rommet og tenker at de savner meg kun når jeg er borte, men setter ikke pris på meg når jeg er her. Vond tanke. Anonymkode: e1641...bb4
AnonymBruker Skrevet 25. desember 2015 #11 Skrevet 25. desember 2015 Bruk tiden på å være ute i naturen og blant venner. Greit å lære hvordan det er "hjemme" husk på det til neste gang. Anonymkode: 81722...765 3
TrickyCicci Skrevet 25. desember 2015 #12 Skrevet 25. desember 2015 Dra tilbake til studiestedet ditt?
elchaparral Skrevet 26. desember 2015 #13 Skrevet 26. desember 2015 Det høres ikke kult ut. ville prøvd å se det fra den positive siden liksom.
AnonymBruker Skrevet 26. desember 2015 #14 Skrevet 26. desember 2015 Ideen om familien er oftest kjekkere enn selve familien. Det er ikke lurt å bo hjemme mer enn en natt eller to etter fylte 18. Ring alle venner/ bekjente og finn et eller flere andre steder å sove til du skal tilbake. Jeg gjorde det selv en påske hvor ting gikk skeis i barndomshjemmet, og selv om mine foreldre (spesielt min mor) var sure og usaklige i et halvt års tid, så fikk jeg ihvertfall frigjort meg fra dem mentalt og kommer aldri på besøk mer enn 2-3 timer nå... Anonymkode: e1cae...460
Ruccula Skrevet 26. desember 2015 #15 Skrevet 26. desember 2015 4 minutter siden, AnonymBruker skrev: Ideen om familien er oftest kjekkere enn selve familien. Det er ikke lurt å bo hjemme mer enn en natt eller to etter fylte 18. Ring alle venner/ bekjente og finn et eller flere andre steder å sove til du skal tilbake. Jeg gjorde det selv en påske hvor ting gikk skeis i barndomshjemmet, og selv om mine foreldre (spesielt min mor) var sure og usaklige i et halvt års tid, så fikk jeg ihvertfall frigjort meg fra dem mentalt og kommer aldri på besøk mer enn 2-3 timer nå... Anonymkode: e1cae...460 Her er det fantastisk hyggelig å komme hjem! Jeg er hjemme nå i julen og elsker å bli vartet opp av familien. Jeg besøker familien min masse gjennom heøe året og har mye kontakt med dem hver dag. God mat. Gode samtaler og ren avslapping! Det er familie tid Beklager Ts for denne avsporingen, men jeg er ikke enig i den generaliserende kommentaren at familie er oppskrytt som ble nevnt her 2
KvinneguidenBruker Skrevet 26. desember 2015 #16 Skrevet 26. desember 2015 17 minutter siden, Snublefella skrev: Her er det fantastisk hyggelig å komme hjem! Jeg er hjemme nå i julen og elsker å bli vartet opp av familien. Jeg besøker familien min masse gjennom heøe året og har mye kontakt med dem hver dag. God mat. Gode samtaler og ren avslapping! Det er familie tid Beklager Ts for denne avsporingen, men jeg er ikke enig i den generaliserende kommentaren at familie er oppskrytt som ble nevnt her Les hovedinnlegget, TS har en ganske annerledes familie enn det du.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå