CMHuser Skrevet 25. desember 2015 Forfatter #21 Skrevet 25. desember 2015 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Nei, ta kontakt med lege først!! Finnes andre alternativ som er mye mindre voldsom; litt saltvann, babyolje, q-tips du dynker i babyolje og bruker som "trigger" (sol om den var et termometer" osv. Hjelp til og Løft beina mot magen når den bæsjer.. I det lange løp kan du gi sviskesaft, lactulose osv. For å forebygge dette.. Anonymkode: e9e81...fef Gjorde det, de sa temperaturmåler
AnonymBruker Skrevet 25. desember 2015 #22 Skrevet 25. desember 2015 Banan kan jo virke forstoppende, så det ville jeg unngått! Er noe legene anbefaler ved diaré ... Anonymkode: 96394...763
AnonymBruker Skrevet 25. desember 2015 #23 Skrevet 25. desember 2015 Grøt kan være hardt.for.magen. begynn.med noe annet. Tempmåler - ikke bra! Dårlig kunnskap på legevakten. Banan gir som oftest hard mage.og skal.være GODT moden. Malt, svisker, masse væske og is i.magen (kan ta flere dager mellom avf.) hjelper. Trenger ikke være forstoppet selvom det ikke.kommer avf Anonymkode: 0c3e0...ee7
AnonymBruker Skrevet 26. desember 2015 #24 Skrevet 26. desember 2015 Min fastlege ba meg om å prøve biola. Funket nydelig! Anonymkode: 4d420...aa9
CMHuser Skrevet 26. desember 2015 Forfatter #25 Skrevet 26. desember 2015 8 minutter siden, AnonymBruker skrev: Min fastlege ba meg om å prøve biola. Funket nydelig! Anonymkode: 4d420...aa9 Fikk høre av bestemoren til sønnen min at dette er for tykt å svelge for babyer, så blander du det da ut?
Arabella Skrevet 26. desember 2015 #26 Skrevet 26. desember 2015 Den 25.12.2015 at 15.45, CMHuser skrev: Driver å vurderer frem og tilbake om babyen min skal få microlax, han er 5 måneder nå. Leser mye forskjellig på nett, lurer derfor på om noen her inne har erfaring? Han har nesten nettopp begynt med grøt, og er virkelig plaget av det. I dag er det fjerde dagen han ikke har bæsjet, og det hører man! Jeg leser som nevnt mye forskjellig på nett, så lurer på om noen her inne har noe å komme med Det er ikke Minifom du tenker på, da? Det kan gis til babyer, men selvfølgelig i samråd med lege, evt. helsesøster.
AnonymBruker Skrevet 26. desember 2015 #27 Skrevet 26. desember 2015 46 minutter siden, CMHuser skrev: Fikk høre av bestemoren til sønnen min at dette er for tykt å svelge for babyer, så blander du det da ut? Nei. Anonymkode: 4d420...aa9
Silfen Skrevet 26. desember 2015 #28 Skrevet 26. desember 2015 50 minutter siden, CMHuser skrev: Fikk høre av bestemoren til sønnen min at dette er for tykt å svelge for babyer, så blander du det da ut? Til og med nyfødt får sånt på sykehuset når de for eksempel får antibiotika.
sonush Skrevet 27. desember 2015 #29 Skrevet 27. desember 2015 Babyer under 1 år, og da spesielt under 10 mnd skal ikke ha melkeprodukter. Der jeg jobber anbefales det probiotika (som har samme virkning som surmelk/yoghurt) når barn får antibiotika. Jobber som sykepl. på en barneavdeling
Silfen Skrevet 27. desember 2015 #30 Skrevet 27. desember 2015 2 timer siden, sonush skrev: Babyer under 1 år, og da spesielt under 10 mnd skal ikke ha melkeprodukter. Der jeg jobber anbefales det probiotika (som har samme virkning som surmelk/yoghurt) når barn får antibiotika. Jobber som sykepl. på en barneavdeling De gir likevel små mengder til da altså babyer. På barneavdelinger.
Ferny Skrevet 27. desember 2015 #31 Skrevet 27. desember 2015 Den 25. desember 2015 at 18.24, Keikolina skrev: Bedre enn å la ungen ligge å skrike fordi hun ikke klarte å bæsje. Var dette jeg fikk beskjed om for 5 år siden. Og da fulgte jeg rådet jeg fikk. Alt er jo farlig uansett. Må være bedre enn å bli drept av forstoppelse. Man blir ikke "drept av forstoppelse" selv om man ikke har bæsjet på fire dager, hehe. Vår baby hadde ikke bæsjet på en uke her nå, og moren til samboer ville stappe såpe inn i endetarmen - og en stund var samboeren min helt på gli. Men ærlig talt, da går jeg heller på apoteket neste dag og kjøper et produkt man faktisk vet er langt mer skånsomt. Såpe liksom? Da hadde jeg heller ringt fastlegen og hørt om microlax hadde vært greit. Det er i alle fall ment til bruk i endetarmen. Her hjalpt det uansett med tålmodighet og massering av magen. Syklet en del med beina til babyen også, og smurte litt sinksalve omkring rumpehullet. Litt etterpå begynte han å presse som bare det, og da kom det mengder... Tror såpe hadde vært siste jeg hadde valgt, selv om moren til svigermor tydeligvis brukte den metoden for sånn hundre år siden.
Gjest wildfig Skrevet 27. desember 2015 #32 Skrevet 27. desember 2015 Brukt mye microlax når minste var baby (bare halve tuben om gangen) Konstant forstoppet, tålte ikke melk. Løste seg når vi byttet ut med havremelk. Uansett, viktigste er at baby får bæsjet. Så suppler med lactulose til avføring er i normal rute igjen Helt ufarlig.
Arabella Skrevet 27. desember 2015 #33 Skrevet 27. desember 2015 45 minutter siden, Ferny skrev: Tror såpe hadde vært siste jeg hadde valgt, selv om moren til svigermor tydeligvis brukte den metoden for sånn hundre år siden. Trolig fantes det ikke microlax og lignende den gangen . 1
Gjest Keikolina Skrevet 27. desember 2015 #34 Skrevet 27. desember 2015 Et øyeblikk siden, Saraby skrev: Et øyeblikk siden, Ferny skrev: Jeg ble nektet å kjøpe det på apoteket til babyen. Så fikk dette rådet fra helsepersonell. Hadde jeg visst om mammapolitiet på kg... Så hadde jeg vel fortsatt stolt på helsepersonell
Guadaloupe Skrevet 27. desember 2015 #35 Skrevet 27. desember 2015 Korn er veldig tungt fordøyelig for små mager, hvorfor ikke fjerne årsaken til problemet fremfor å "behandle/kamuflere" symptomene? Du kan dampe/koke grønnsaker og frukt som du moser, avocado blandet med mm/mme, litt kokt/dampet kjøtt hakket fint opp og blandet med grønnsaker, lettkokt(bløt) eggeplomme(ikke hviten) ol.? Det er tull at barn må ha grøt, det gir mange hard mage og unødvendige plager.
Ferny Skrevet 27. desember 2015 #36 Skrevet 27. desember 2015 18 minutter siden, Keikolina skrev: Jeg ble nektet å kjøpe det på apoteket til babyen. Så fikk dette rådet fra helsepersonell. Hadde jeg visst om mammapolitiet på kg... Så hadde jeg vel fortsatt stolt på helsepersonell Altså, jeg vil virkelig ikke ha på meg noe "mammapoliti-stempel" fordi jeg mener det høres sært ut å stappe et lite såpestykke inn i endetarmen på babyen sin. Ville du gjort noe sånt på deg selv liksom? For meg høres det ut som en perfekt oppskrift på å tørke ut og få sprekker og ubehag i endetarmsåpningen. Såpe kan jo tørke ut huden på hendene liksom, det har ingenting å gjøre inni endetarmen og området der. Særlig ikke på babyer. Noen ganger må man tenke seg om før man gjør ting, selv om andre har sagt at det er lurt. Litt kritisk sans...
Gjest Keikolina Skrevet 27. desember 2015 #37 Skrevet 27. desember 2015 Litt kritisk sans, dette er noe mange gjør. Hadde man gjort det hver dag så hadde jeg vært enig. Men heller såpe en gang enn å pine babyen en uke.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå